Dat Defensie tijdelijke maatregelen moet nemen om de begroting sluitend te houden werd gisteren al bekendgemaakt. Wat de exacte gevolgen zouden zijn, was echter niet duidelijk. Nu blijkt dat één van de gevolgen het annuleren van de oefening African Winds is. Zr.Ms. Rotterdam zou in augustus vertrekken, maar blijft nu tegen de kant.
Zr.Ms. Rotterdam afgelopen maandag op de Westerschelde tijdens de Belgisch-Nederlandse oefening Storm Tide III. (Foto: Lucien van der Horn)
Het amfibisch transportschip Zr.Ms. Rotterdam blijft dit najaar in Den Helder. De oefenreis van het schip, genaamd African Winds 2016, is geannuleerd door de marine. Er is te weinig budget.
Na berichten in De Telegraaf benadrukte Defensie gisteren al dat er geen sprake is van nieuwe bezuinigingen, maar dat er interne maatregelen nodig zijn om de uitgaven binnen de financiële kaders te houden. Zowel oude bezuinigingen als inzet en de hogere dollarkoers hebben er wel voor gezorgd dat de verschillende krijgsmachtdelen nu moeten bijsturen. Het extra geld is ook nog niet overal merkbaar.
Het Commando Zeestrijdkrachten heeft bovendien te maken met tegenvallende inkomsten. De ontvangsten vallen ruim 4 miljoen euro lager uit dan begroot, dat is een veel grotere tegenvaller dan bij de andere krijgsmachtdelen. Volgens een Defensiewoordvoerder komen die ontvangsten uit bijvoorbeeld het verstrekken van brandstof aan een NAVO-partner.
In deze video van Defensie wordt het belang van African Winds 2013 toegelicht.
African Winds
Hoe dan ook zijn er nieuwe budgettaire problemen bij Defensie. Minister Hennis schreef dat de marine minder geld zou hebben voor vaardagen, maar wat dat exact zou betekenen voor het vaar- en oefenprogramma was niet bekend. Nu blijkt dat het annuleren van African Winds één van de gevolgen is, zo antwoordde Defensie op vragen van Marineschepen.nl.
Het zou de tweede keer zijn dat Zr.Ms. Rotterdam in het kader van African Winds naar het Afrikaanse continent zou afreizen. Eerder was dat in 2013. Toen voer het met o.a. 300 mariniers uit Nederland, Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Spanje richting de Afrikaanse Westkust. In landen als Marokko, Senegal, Ghana en Nigeria werd geoefend, les gegeven in onder andere piraterijbestrijding en er werd een podium geboden voor Nederlandse bedrijven die in Afrika zaken wilden doen. Het betrof bedrijven in o.a. de scheepsbouw, offshore, transport en infrastructuur.
De reis van de Rotterdam maakte deel uit van het grote Africa Partnership Station (APS), een intitatief van de Amerikaanse marine om samen met Afrikaanse kustwachten en marines te werken aan een veiligere maritieme omgeving. Sinds 2007 zetten marineschepen koers naar Afrikaanse wateren waar zij actief meehelpen aan het verbeteren van de infrastructuur, uiteenlopende maritieme lessen geven, oefenen en bijdragen aan bewustwording van het belang van veiligheid op zee.
West-Afrika wordt namelijk al enige jaren geteisterd door piraterij, maar ook drugssmokkel.
Het programma van African Winds 2016 is bij Marineschepen.nl (nog) niet bekend. Duidelijk is wel dat door het annuleren van deze reis Nederland niet bijdraagt aan veiligere Afrikaanse wateren, bemanningsleden en mariniers niet de nodige ervaringen kunnen opdoen en de Rotterdam geen springplank kan vormen voor het bedrijfsleven. Ook is het maar de vraag hoe de afzegging bij de bondgenoten valt.
Welke besparingsmaatregelen er nog meer zijn getroffen is niet bekend.