Dit weekend liggen vier mijnenjagers van het permanente NAVO-mijnenbestrijdingsflottielje in Amsterdam. De schepen zijn zaterdag- en zondagmiddag open voor publiek.
De mijnenbestrijdingsvaartuigen aan de Veemkade in Amsterdam. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Onder leiding van de Belgische fregatkapitein Peter Ramboer heeft het uit drie mijnenjagers en een stafschip bestaande verband de afgelopen weken mijnen vernietigd in Noorse fjorden. De schepen van SNMCMG1 spoorden er maar liefst 23 mijnen en 4 torpedo's uit de Tweede Wereldoorlog op. Vanwege het broedseizoen werden de explosieven niet direct vernietigd, maar naar een veiligere plaats gebracht, zodat ze door de Noorse autoriteiten later alsnog vernietigd kunnen worden.
Standing NATO Mine Countermeasures Group 1 (SNMCMG1)
Vrijdagochtend liepen de schepen de haven van Amsterdam binnen. Vorig weekend waren ze in het Deense Aalborg, ook brachten de schepen een bezoek aan Kiel (Duitsland).
Het vlootverband bestaat uit de volgende schepen: Zr.Ms. Mercuur (A900, Nederlands torpedowerkschip)
HMS Cattistock (M31, Britse mijnenjager, Huntklasse)
KNM Otra (M351, Noorse mijnenjager, Altaklasse)
FGS Bad Bevensen (M1063, Duitse mijnenjager, Frankenthalklasse)
Zr.Ms. Vlaardingen (M863, Alkmaarklasse) maakt geen deel uit van SNMCMG1, maar ligt wel in Amsterdam.
Zr.Ms. Mercuur is het stafschip van SNMCMG1.
De schepen zijn zaterdag 10 en zondag 11 maart open voor publiek van 1300 tot 1600 uur. Ze liggen aan de Piet Heinkade bij de Passengers Terminal Amsterdam (PTA), op loopafstand van het Centraal Station.
Flottielje op leeftijd
Het vlootverband dat Amsterdam aandoet is typerend voor de huidige situatie van de mijnenbestrijdingsvaartuigen binnen de NAVO. De schepen zijn stuk voor stuk op leeftijd. Het Noorse schip, zusterschip van de gezonken KNM Orkla, is 22 jaar en is daarmee de jongste van het stel. Over het algemeen wordt 25 jaar aangehouden als maximale levensduur. HMS Cattistock zit er het verst overheen. Het Britse schip is 34. De Bad Bevensen 25 jaar, de Vlaardingen 29 en de Mercuur werd 31 jaar geleden in dienst gesteld.
De schepen liggen aan de Veemkade, niet ver van het Centraal Station. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Overigens betekent dat niet dat de schepen al die jaren hetzelfde zijn gebleven. HMS Cattistock is bijvoorbeeld gemoderniseerd en werd vorige maand nog ingezet om twee boven water varende Russische Kiloklasse onderzeeboten te escorteren. Ook Zr.Ms. Vlaardingen is vernieuwd.
De meest ingrijpende modernisering betrof echter die van de Mercuur. Dat schip was een aantal jaar terug in zulke slechte staat dat het niet meer mocht varen. Na anderhalf jaar van reparatie en modernisering was de Mercuur weer als nieuw. Vrijwel het hele schip werd opgeknapt en in april 2017 koos het weer zee. Toch zal het schip binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden.
Aan vervanging van de Vlaardingen wordt gewerkt. Onder leiding van België worden 12 nieuwe mijnenjagers aangeschaft die vanaf 2023 moeten gaan varen.
Zr.Ms. Mercuur is het stafschip van het vlootverband. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)