Russische en Chinese marineschepen oefenen met Zuid-Afrikaanse marine


Door: Robbie Warmerdam
Bericht geplaatst: 12-12-2019 | Laatst aangepast: 12-12-2019


Onlangs hebben de Russische, Chinese en Zuid-Afrikaanse marines voor het eerst gezamenlijk uitgebreid geoefend. Voor de kust van Kaapstad werd samen met onder andere het Chinese fregat Weifang op verschillende noodsituaties geoefend, er werden anti-piraterij-oefeningen en cross-deck landingen met helikopters uigevoerd.

SAS Amatola
Het Zuid-Afrikaanse fregat SAS Amatola. De vier fregatten van Duitse makelij zijn in 2004 en 2005 in dienst gesteld. Meer over de Valourklasse. (Foto: David Holmes/ Amerikaanse marine)

De oefening bestond naast uit maritieme oefeningen ook uit andere activiteiten, zoals formele recepties, culturele activiteiten en onderlinge training van mariniers. Het doel was dan ook voornamelijk het versterken van de banden tussen de drie landen, en om de veiligheid van maritieme economische activiteiten te verzekeren. Volgens het Chinese ministerie van Nationale Defensie is het belangrijk om de capaciteiten van de marines te versterken en om hun vastberadenheid te laten zien als het gaat om het omgaan met maritieme dreigingen en andere uitdagingen. Een belangrijk onderdeel van de oefening was het leveren van hulp aan schepen in nood, waarbij het in 1972 in dienst gestelde onderzoeksvaartuig SAS Protea als schip in nood diende. Diverse scenario's passeerden de revue, waaronder brand, lekkage en medische noodsituaties.



De tweede grote oefening was een boarding scenario met eenheden van alle drie de landen. Volgens de Russische marine hebben de schepen ook schietoefeningen gehouden op zeedoelen en oefenden zij op luchtverdediging van een verband. Opmerkelijk is dat volgens dezelfde Russische berichtgeving de twee ondersteunende schepen de tijd gebruikten om drinkwater in te slaan, iets dat kennelijk nog altijd niet (in voldoende mate) aan boord van de schepen kan worden gemaakt.

Zuid-Afrika, die de oefening organiseerde, zette een Valourklasse fregat (SAS Amatola) en SAS Protea in voor deze oefening. De oefening, genaamd Exercise Mosi, had eind november en begin december plaats.

Type 054a
Op deze foto is de Yuncheng op de Noordzee te zien, een zusterschip van de Weifang. De Yuncheng was in 2015 in Rotterdam. Meer over de Type 054A. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

China stuurde haar fregat de Weifang (Type 054A) voor haar eerste maritieme oefening met Zuid-Afrika. Dit schip vaart sinds september rond de Golf van Aden en de Hoorn van Afrika om civiele schepen te begeleiden en anti-piraterijmissies uit te voeren. De Type 054A fregatten vormen sinds 2007 de ruggengraat van de Chinese marine, en ook Pakistan heeft inmiddels 4 van deze schepen bij de Chinezen aangekocht.

Marshal Ustinov
De Russische kruiser Marshal Ustinov, Slavaklasse. Het Russische eskader was op 3 juli vertrokken en had begin december ruim 28.000 zeemijlen afgelegd. (Foto: Russische marine)

Rusland zond de Slavaklasse kruiser Marshal Ustinov samen met de Kaliningradneft-klasse tanker Vyazma naar deze oefening. Ook een Russische sleepboot van de Project Silvaklasse maakt deel uit van deze taakgroep. De Marshal Ustinov is al sinds juli weg van huis, en heeft na de belangrijke militaire parade in Sint Petersburg ook deelgenomen aan de Russische oefening Ocean Shield 2019.



Nieuwe vrienden
Voor Zuid-Afrika is deze maritieme oefening met twee andere BRICS-landen (BraziliŽ, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) de enige internationale oefening van dit jaar. De oefeningen Oxide, met de Franse marine, en Good Hope met de Duitse marine zijn namelijk uitgesteld, naar respectievelijk 2020 en 2022. Zo ziet China, de grootste handelspartner van Zuid-Afrika, kans om een steeds belangrijkere rol in het gebied te gaan spelen. De strategische locatie van Kaapstad, op een punt waar twee oceanen samenkomen, maakt het gebied enorm belangrijk als drukke handelsroute tussen Afrika, AziŽ en Europa.

Aangezien deze militaire oefening slechts twee maanden komt nadat Rusland ook al voor het eerst met eigen gevechtsvliegtuigen landingen heeft uitgevoerd in Zuid-Afrika, vragen Westerse landen en verschillende denktanken zich af wat dit betekent voor de relaties tussen Zuid-Afrika en de westerse landen. In het verleden oefende Zuid-Afrika voornamelijk met Westerse landen, aangezien de maritieme logistiek veelal gericht is op de NAVO. De afgelopen jaren zijn deze oefeningen echter minder vaak uitgevoerd door bezuinigingen bij de Zuid-Afrikaanse marine. Voor deze nieuwe samenwerking met BRICS-landen zullen dan ook nieuwe uitdagingen moeten overwonnen, met misschien wel als belangrijkste de taalbarriŤre.



Achterstand
De Zuid-Afrikaanse marine heeft de afgelopen jaren geleden door flinke bezuinigingen, waardoor volgens de vice-admiraal Mosiwa Samuel Hlogwane een achterstand begint te ontstaan tussen Zuid-Afrika en andere Afrikaanse marines. Vooral de sprongen vooruit die landen als Nigeria, Algerije en Egypte hebben gemaakt, maken dat Zuid-Afrika steeds verder achterop raakt. Hoewel de vice-admiraal zelf niet pleit voor zodanig capabele schepen om mee te kunnen met de drie genoemde opkomende landen, moet volgens hem wel meer gedaan worden om de huidige vloot op een goede manier te kunnen onderhouden. De enige grote maritieme vernieuwing die nu voor Zuid-Afrika op de planning staat, is de aankoop van een hydrografisch opnemingsvaartuig als vervanger voor SAS Protea.

Inmiddels is de oefening afgerond en koersen de Russische en Chinese schepen weer naar het noorden. De Weifang meerde begin deze week af in Kenia, het Russische vlootverband passeerde de evenaar.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Valourklasse

Slavaklasse