|
Type 054A Jiangkai II fregatten (China)
Laatst aangepast: 12-12-2019
De Type 054A fregatten vormen een vrij nieuwe klasse bestaande uit 22 schepen, met als NAVO-codenaam Jiangkai II. De schepen zijn voor een breed scala aan taken inzetbaar.
De Yuncheng op de Noordzee. Dit schip was in 2015 in Rotterdam. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Productiewerk
De Type 054A fregatten zijn feitelijk licht aangepaste Type 054. De ontwerpers hebben na de twee Type 054 fregatten uit 2005 de romp wat verbeterd en nieuwe luchtverdedigingsraketten toegevoegd. Daarna is men flink aan het bouwen geslagen. In korte tijd, sinds 2008, zijn veel nieuwe fregatten opgeleverd: soms wel vier in één jaar.
De verwachting is niet dat het zal blijven bij de 2 Type 054 fregatten en 22 van de A-variant, want er wordt al gewerkt aan de Type 054B. In totaal zal de Chinese marine uitkomen op 35 van deze varianten samen.
Dat is echt een breuk met het (recente) verleden toen men in China nog veel zeer kleine aantallen bouwde van hetzelfde model, om vervolgens snel weer een ander model te bouwen. Nu de bouw van o.a. deze fregatten echt productiewerk is geworden, lijkt het erop dat de Chinese marine het gevoel heeft op het juiste spoor te zijn geraakt.
Voor zover bekend voldoet de Type 054A aan de verwachtingen van de Chinese marine.
Multifunctionele werkpaarden
De straks 22 Type 054A fregatten zijn de multifunctionele werkpaarden van de Chinese vloot. In de basis wijken deze Chinese fregatten niet veel af van wat we binnen de NAVO zien op zee, sterker, ze zouden zijn geïnspireerd door de Franse La Fayetteklasse fregatten.
De Type 054A's hebben de taken van wat je van deze schepen kunt verwachten: van patrouilles in de Chinese kustwateren tot escortemissies in de Zuid-Chinese Zee en anti-piraterijmissies. Ook heeft één van de fregatten een evacuatiemissie uitgevoerd in Libië. En het zal ook niet vreemd zijn als ze straks onderdeel uit gaan maken van de Carrier Battle Group rond toekomstige Chinese vliegkampschepen.
Als het er op aankomt kunnen de Type 054A's ingezet worden tegen onderzeeboten, oppervlakteschepen en luchtdoelen. In geen van deze taken zijn ze echt gespecialiseerd, al lijken ze wel te neigen naar luchtverdediging.
De Yuncheng gezien vanaf de bak. Op de voorgrond de verticale lanceerinrichting. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Sensoren en wapensystemen
Die lichte voorkeur is ook terug te zien in het pakket van sensoren en wapensystemen, al zie je ook daar weer een verschuiving.
De schepen hebben de Type 382 Sea Eagle S/C radar. Dit is een verbeterde versie van de Type 381 en bedoeld voor 3D luchtbeeld. De radar heeft op papier geen indrukwekkende prestaties: het bereik is 120 km en het kan maximaal 40 doelen volgen. Oudere Nederlandse radars hebben al snel een veel hoger bereik.
Het belangrijkste wapensysteem voor luchtverdediging is de HQ-16. De raket is de maritieme versie van de SA-7 en dát is een andere naam voor het Buk raketsysteem, sinds de ramp met de MH17 een bekend systeem. Dit wapen wordt verticaal gelanceerd uit één van de 32 cellen en heeft een bereik van 50 km, vergelijkbaar met de ESSM die in bezit is van veel NAVO-landen.
Geen robuuste indruk
Eind januari 2015 was een van de Type 054A-fregatten in Rotterdam en was het schip opengesteld voor publiek. De open dekken mochten bezocht worden en er was een kleine tour door het schip.
De ruimte die op het fregat te zien was, was het eetverblijf. Een sobere ruimte met metalen bankjes zonder rugleuning. Aan de wanden was een reeks kleine plastic ventilatoren gemonteerd. Dat is doorgaans niet nodig bij een goed werkende airconditioning. De gangen waren eveneens leeg, eenvoudig en kaal op wat ingelijste oplichtende affiches na. Het zag er niet modern en geavanceerd uit, terwijl dit destijds een heel nieuwe serie fregatten betreft.
Er waren wel kabels te zien onder de plafonds, maar geen netwerkkastjes, schakelkasten, computers, wifi-zenders, etc. zoals deze op Nederlandse schepen te zien zijn. Ook waren er geen brandblusmiddelen te zien. Mogelijk was al het voorgaande werggewerkt, maar die kans lijkt niet zo groot.
Al met al maakte het fregat geen geavanceerde en ook geen robuste indruk.
Een Type 054A fregat, waarschijnlijk het eerste schip van de klasse: de Xuzhou.
Inzet
De schepen zijn vrij nieuw, maar al veelvuldig ingezet. Een kleine selectie.
De Chaohu (in 2012 van naam veranderd in Hengyang) maakte in 2010 deel uit van de vijfde Chinese anti-piraterijgroep die rond Somalië actief was. Na de missie in de Golf van Aden bezochten de schepen ook Italië, Griekenland en Egypte.
In juli 2013 namen de Yantai en Yuncheng deel aan "Joint Sea 2013", de grootste gecombineerde Russisch-Chinese marineoefening ooit.
Namens China was in januari 2014 de Yuncheng in de Middellandse Zee om op de vernietiging van chemische wapens uit Syrië toe te zien. Het fregat maakte gelijk van de gelegenheid gebruik om te oefenen met de kruiser der kruisers: de nucleaire Pyotr Velikiy van de Kirovklasse. Met dit Russische schip werkte het een unieke oefening af die niet beperkt bleef tot wat zeemanschappelijk gestuur, maar waar ook hoog in het geweldspectrum scenario's voor waren geschreven.
De Yueyang behoorde in 2014 tot de vier Chinese marineschepen die meededen aan de gigantische oefening RIMPAC 2014 in de Stille Oceaan, onder leiding van de Amerikaanse marine.
De Yunde Weifang een uitstapje richting Zuid-Afrika, na een anti-piraterijmissie in de Indische Oceaan. Samen met Russische en Zuid-Afrikaanse schepen oefende het schip op diverse scenario's.
Eind januari 2015 bezocht een Type 054A-fregat, de Yuncheng, samen met nog twee Chinese marineschepen, Rotterdam. Dat was het eerste bezoek van Chinese marineschepen aan Nederland. Eerder had Marineschepen.nl de schepen al op zee bezocht.
In november en december 2019 maakte de Weifang een uitstapje richting Zuid-Afrika, na een anti-piraterijmissie in de Indische Oceaan. Samen met Russische en Zuid-Afrikaanse schepen oefende het schip op diverse scenario's.
Nummer |
Naam |
In dienst |
Uit dienst |
530 |
Xuzhou |
2008 |
- |
529 |
Zhoushan |
2008 |
- |
570 |
Huangshan |
2008 |
- |
568 |
Hengyang (ex-Chaohu) |
2008 |
- |
571 |
Yuncheng |
2010 |
- |
569 |
Yulin |
2010 |
- |
548 |
Yiyang |
2010 |
- |
549 |
Changzhou |
2011 |
- |
538 |
Yantai |
2011 |
- |
546 |
Yancheng |
2012 |
- |
572 |
Hengshui |
2012 |
- |
573 |
Liuzhou |
2012 |
- |
547 |
Linyi |
2012 |
- |
575 |
Yueyang |
2013 |
- |
550 |
Weifang |
2013 |
- |
574 |
Sanya |
2013 |
- |
577 |
Huanggang |
2015 |
- |
576 |
Daqing |
|
- |
577 |
Huanggang |
2015 |
- |
578 |
Yangzhou |
|
- |
579 |
Handan |
|
- |
580 |
Rizhao |
2018 |
- |
|
Afmetingen |
134,1 x 16 |
Max. waterverplaatsing |
4053 ton |
Max. snelheid |
28 knopen |
Bemanning |
165 |
Voortstuwing |
4 Shaanxi 16 PA6 STC diesels |
Wapensystemen |
HQ-16 luchtdoelraketten
8x C-803 of C-802 anti-schipraketten
PJ26 76mm kanon
2x Type 730 30mm CIWS
Yu-7 torpedo's
Type 87 240mm raket dieptebom werper
|
Sensoren |
Type 382 3D lucht- en zeebeeldradar
MR-36A zeebeeldradar
Type 347G vuurleidingsradar voor 76mm kanon
Type 344 (NAVO: Mineral-ME Band Stand) vuurleidingsradar voor C-802 of C-803
4x Type 345 Radar(MR-90 Front Dome) vuurleidingsradar voor HQ-16
2x Racal RM-1290 navigatieradar
MGK-335 actieve en passieve sonar
|
Helikopters |
1 Kamov Ka-28 Helix of Harbin Z-9C helikopter |
Sinds 13 augustus 2001
|