Marineschepen.nl
 
   
 

'Radar uit Hengelo op Franse en Italiaanse torpedobootjagers'


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 21-06-2023 | Laatst aangepast: 21-06-2023


Italië en Frankrijk hebben tijdens de Paris Air Show een overeenkomst getekend voor de modernisering van de torpedobootjagers van de Horizon/ Orizzonteklasse. Onderdeel daarvan zou de vervanging van de oude SMART-L radar van Thales zijn. Die nieuwe radar zou, zo schrijft een goed ingevoerde Italiaanse marinejournalist, de Thales SMART-L MM/N zijn. Marineschepen.nl heeft zelf ook informatie ontvangen die dit bericht bevestigt.

Andrea Doria
ITS Andrea Doria, een van de twee schepen van de Orizzonteklasse. (Foto: Italiaanse marine)

De vier torpedobootjagers Forbin en Chevalier Paul aan Franse kant, en Andrea Doria en Caio Duilio aan de Italiaanse kant zijn verre familie van de Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregatten. De acht genoemde schepen beschikken dan ook over de SMART-L-radar van Thales of de iets aangepaste versie S1850M. Deze radar is, net als de schepen, zo'n twintig jaar oud. Nederland heeft die radar al vervangen en de LCF'en worden nu gemoderniseerd, de Italiaanse en Franse schepen zijn nu ook dichter bij een Midlife Update (MLU).



Frankrijk en Italië willen dat gezamenlijk doen en daarom hebben zij een Memorandum of Understanding (MoU) plus een Capability Roadmap getekend. Na deze ondertekening kan de industrie contracten ondertekenen. De bedrijven die betrokken zijn, zijn Naval Group en Fincantieri (zij werken samen onder de vlag van Naviris) en MBDA en Thales (hun joint venture heet Eurosam).



De Italiaanse en Franse schepen beschikken in tegenstelling tot de Nederlandse fregatten niet over Amerikaanse raketten en de Nederlandse APAR-radar. Zij opereren met de Aster-raket van MBDA en EMPAR-radar van Leonardo. Over de vervanging van de systemen, is formeel niets bekend gemaakt. Maar volgens de Italiaanse journalist Luca Peruzzi, zijn beide landen overeengekomen om de systemen gezamenlijk te vervangen, in plaats van volledig nationaal.

De maandelijkse nieuwsbrief van Marineschepen.nl

Lees hier meer over de inhoud van de nieuwsbrief

In de praktijk zou dat neerkomen op het vervangen van de EMPAR te door de Kronos Grand Naval van het Italiaanse Leonardo. Dat zou ten koste zijn gegaan van de Franse SeaFire van Thales.

De volumezoekradar zal niet vervangen worden door de Kronos Power Shield van Leonardo, zoals het er eerder dit jaar voor de Italiaanse schepen naar uit zag, maar dus door de SMART-L MM/N van Thales. Deze laatstgenoemde radar is in Hengelo ontwikkeld en wordt daar ook gebouwd. Met deze AESA-radar kunnen marineschepen ballistische raketten opsporen in de ruimte, tot een afstand van 2.000 km.

SMART-L MM/N
De SMART-L MM/N, te herkennen aan de blokjes in plaats van strepen van de oude SMART-L, is wel een volledig nieuwe radar. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

De schepen van de Horizon- en Orizzonteklasse zullen echter niet alleen kunnen kijken naar ballistische raketten. Zij moeten namelijk ook de Aster Block 1 NT ontvangen. Met deze raket kunnen zij ook ballistische raketten onderscheppen zodra ze weer teruggekeerd zijn in de atmosfeer. Het gaat dan om raketten met een bereik van maximaal 1.500 km. Begin dit jaar werd het productiecontract getekend.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

SMART-L MM/N