Ahmad Ramli Mohd Nor, een voormalig topman van Boustead Naval Industries (BSN) en oud marine-officier, wordt officieel aangeklaagd door het Maleisische Openbaar Ministerie.
Ramli zou een dubieuze rol hebben gespeeld in het dramatisch verlopende project rondom de bouw van nieuwe littoral combat ships (LCS'en) voor de Maleisische marine. Ramli wordt beschuldigd van het tot drie keer toe overmaken van grote bedragen, zonder dat de board of directors hier zijn fiat aan gegeven had.
Het eerste LCS, KD Maharaja Lela, in 2017 tijdens een ceremonie. (Foto: Maleisische marine)
Het project rondom de bouw van zes nieuwe LCS'en is al jarenlang een complete chaos, zo bleek uit een rapport van de Public Accounts Commission van het Maleisische parlement waar Marineschepen.nl over berichtte. Het contract werd in 2011 afgesloten en vertegenwoordigde een totale waarde van 9,13 miljard Maleisische ringgit, wat neerkomt op ongeveer 2 miljard euro.
Meer dan tien jaar later is van de schepen echter nog niets terechtgekomen en naar aanleiding van het rapport werd een extra onderzoek ingesteld door de Malaysian Anti-Corruption Commission.
Niet goedgekeurde betalingen
Hieruit komt nu naar voren dat Ramli betalingen met een totale waarde van waarde van 21,08 miljoen ringgit (4,64 miljoen euro) aan drie in Singapore gevestigde bedrijven zou hebben goedgekeurd, zo melden diverse Maleisische media. De board of directors had geen weet van deze betalingen, liet een woordvoerder van de Maleisische anti-corruptie commissie die de misstanden rondom het project van de LCS'en onderzoekt, weten.
De betalingen zouden hebben plaatsgevonden tussen juli 2010 en mei 2011. In diezelfde periode liep de aanbesteding van de toekomstige fregatten. Setaria Holdings Limited zou met een betaling van 13,5 mijloen ringgit (2,96 miljoen euro) één van de betreffende bedrijven zijn. Daarnaast zou het gaan om een betaling van 6,18 miljoen ringgit (1,36 miljoen euro) aan Sousmarin Armada en een overschrijving van 1,36 miljoen ringgit (300.000 euro) aan JSD Corp. Volgens een bron van de Malaysian Anti-Corruption Commission deden deze bedrijven verder geen zaken met BSN.
Mogelijk flinke straf voor oud-officier
Ramli vervulde bij BNS de functie van managing director van 2005 tot en met 2019. Voor zijn tijd bij BNS, was Ramli 35 jaar lang in dienst van de Maleisische marine. Van 1996 tot en met 1998 vervulde hij de functie van officier.
Er hangt Ramli een flinke straf boven het hoofd als de aantijgingen bewezen worden. Voor dergelijke delicten geldt in Maleisië een maximale celstraf van 20 jaar en daarnaast zijn zweepslagen en een flinke geldboete niet ongebruikelijk.
De borgsom voor Ramli is inmiddels vastgesteld op 500.000 ringgit (110.000 euro) en zijn zaak zal op 24 november van dit jaar voorkomen. Zelf houdt Ramli voorlopig vol onschuldig te zijn.
Vernietigend rapport over LCS'en
Begin augustus kwam een vernietigend rapport naar buiten over de stand van zaken bij de bouw van de zes LCS'en. Het eerst schip zou in april 2019 opgeleverd moeten zijn en deze maand stond het vijfde schip op de planning. Tot nu toe is echter nog geen enkel schip ook maar op de helft van het bouwproces, zo stond in het rapport.
Het rapport dat daarover naar buiten kwam, veroorzaakte veel ophef in Maleisië. Sindsdien gaan er steeds meer stemmen op dat de betrokkenen strafrechtelijk vervolgd dienen te worden. Veel burgers zijn boos vanwege de onverantwoorde manier waarop wordt omgegaan met belastinggeld. In Kuala Lumpur was daarom afgelopen zelfs een demonstratie waar ongeveer 200 burgers bij aanwezig waren.