De Defensie Materieels Organisatie (DMO) heeft het contract getekend voor de bouw van drie nieuwe sleepboten voor de Koninklijke Marine. Het was al langer bekend dat de marine op zoek was naar vervangers van de vijf Lingeklasse sleepboten. De sleepboten worden gebouwd door de scheepswerf Damen en worden verwacht in 2015 en 2016.
Artist impression van de nieuwe sleepboten. (Bron: Damen)
Commercial off the shelf
DMO werkte samen met de Zweedse evenknie bij de aanschaf van de nieuwe slepers. De Zweden laten ook hun nieuwe sleepboten bouwen bij Damen, al hebben zij gekozen voor een ander ontwerp.
De sleepboten van beide landen zijn commercial off the shelf (COTS) besteld. Nederland koos voor de ASD Tug 2810 Hybrid en de Zweden stopten twee ASD Tug 3010 ICE in hun winkelmandje.
Zoals de naam al zegt zijn de Nederlandse sleepboten hybride. De ASD Tug 2810 bestaat al langer, maar sinds eind 2012 is er ook een hybride-variant. Deze sleepboot kent niet alleen een dieselvoortstuwing maar ook een diesel-elektrische. Volgens de scheepsbouwer zijn de hybride sleepboten zuiniger en goedkoper in gebruik dan de standaard sleepboten.
De Zweedse marine krijgt een variant die beter geschikt is voor de ijzige omstandigheden die het land kent.
Groter
De vijf Lingeklasse sleepboten stammen op één na uit 1987. Maar de boten zijn ook aan vervanging toe omdat de marineschepen die zij moeten assisteren steeds groter en zwaarder worden. De 27.000 ton zware Karel Doorman die straks moet afmeren in de Nieuwe Haven vraagt heel wat kracht. De trekkracht van de Lingeklasse is 22 ton, die van de nieuwe 57 ton. De nieuwe sleepboten zijn overigens niet veel groter: 28,67 meter tegen de 27,45 meter van de Lingeklasse. De nieuwe aanwinst van de marine biedt in de standaardconfiguratie van Damen plaats aan 8 personen.
Waarschijnlijk zullen vier van de oude slepers een nieuwe eigenaar krijgen. In de aanbesteding stond vermeld dat de marine vier sleepboten van de Lingeklasse aanbood ter inruil.