Alle bezoekers van Marineschepen.nl wens ik een gezond en gelukkig 2017. In tegenstelling tot voorgaande jaren wil ik met dit nieuwjaarsartikel een persoonlijk woord richten aan de vele honderdduizenden die in 2016 Marineschepen.nl hebben bezocht. Over het plezier in 2016 en de zorgen voor 2017.
Bewerkte archieffoto van Zr.Ms. Makkum in 2007 op de Noordzee. (Foto Makkum: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De nog resterende celebrity's zijn nu massaal actief op social media met de hashtag #Isurvived2016. Het was misschien een rampjaar voor beroemdheden, voor Marineschepen.nl was het op veel fronten een heel mooi jaar. Niet op alle fronten, maar eerst het goede nieuws.
Wat een jaar
Volgens Google Analytics is Marineschepen.nl in 2016 735.000 keer bezocht (andere webstatistieken geven een hogere score, maar we richten ons even op Google). Bijna 1,5 miljoen pagina's werden bekeken.
Ik heb het hele jaar door elke dag aan Marineschepen.nl gewerkt en ben ontzettend blij met deze resultaten. Het is bovendien fantastisch dat er ieder jaar weer (veel) meer nieuwe bezoekers bij komen!
Ook het dagrecord werd verbroken in 2016. Op 4 januari werd het artikel over hoe onderzeeboot Zr.Ms. Walrus in 1999 voor oefening een Amerikaans vliegkampschip tot zinken had gebracht zo'n 12.000 keer gelezen. Dat had ik niet verwacht. Het stuk wordt nog dagelijks gelezen en is één van de populairste artikelen van 2016, al zijn er statische pagina's die meer dan het dubbele hebben gescoord. De populairste scheepspagina in 2016 was op afstand die van Zr.Ms. Karel Doorman, gevolgd door de nieuwe fregatten en de Walrusklasse onderzeeboten.
Dat kon allemaal niet zonder al die likes, retweets en reacties op de site en social media. Heel veel dank voor het delen!
Dat kon ook niet zonder de mensen die mij, zonder er iets voor terug te vragen, buitenlands nieuws doorsturen. En natuurlijk cartoonist Henk Boomstra die twee keer per week een briljante cartoon uit z'n mouw schudt. Zijn cartoons werden afgelopen jaar 115.000 keer bekeken. Duizendmaal dank.
Ook was ik iedere keer buitengewoon vereerd als ik een bezoeker in real life ontmoette die dan met plezier berichten van Marineschepen.nl bleek te hebben gelezen. Top!
Dat is extra leuk omdat ik -op de artikelen met interviews na- de stukken in haast splendid isolation schrijf als enige medewerker van Marineschepen.nl. Ik bespreek het idee van een artikel vooraf zelden met anderen. Natuurlijk zijn er complotdenkers die vermoeden dat de marine of de defensie-industrie achter de schermen aan de touwtjes trekt. Ze zouden eens moeten weten.
Zodra de eerste bezoeker na publicatie van een stuk de tekst heeft gelezen, zijn er in de hele wereld twee personen die de inhoud kennen.
Dat is leuk en spannend. En dan is de positieve feedback een enorme motivatie tot nog beter!
Een hoogtepunt in 2016 was het opmaken van een bedje in de boegbuiskamer van Zr.Ms. Walrus, op x meter diepte tussen de studenten van de commandantenopleiding, en slapen onder het zwaarste wapen van Nederland.
Een andere motivator was de kans die ik kreeg om ook via de bekende media mijn visie te geven op gebeurtenissen. Met heel veel plezier heb ik meerdere keren in het Radio 1 Journaal mijn verhaal kunnen doen. Andere hoogtepunten in 2016 waren de (vele) interviews voor o.a. het Algemeen Dagblad, NRC, FTM.nl, de Volkskrant en NOS.nl. Zelfs op de website van de BBC werd naar mij verwezen. Een mooie ervaring was ook het 'tv-optreden' bij RTL Z over de Karel Doorman en het NOS Journaal/ Nieuwsuur naar aanleiding van de vermeende ontdekking van een Nederlandse onderzeeboot in de Middellandse Zee.
In beide gevallen werd ik totaal onverwacht gebeld door een tv-redacteur met wat korte vragen. RTL Z gaf me -heel luxe- drie uur de tijd, de NOS stond na ongeveer een uur met een cameraploeg voor de deur. Dat uur moet hilarisch zijn geweest voor de neutrale toeschouwer. Werd ik ook nog eens gebeld voor andere interviews tussendoor. Alleen maar mooi. Ik zie het als waardering voor mijn jarenlange werk aan Marineschepen.nl.
Toekomst?
De toekomst van Marineschepen.nl is helaas onzeker. Net als voor veel andere online media is het ook voor Marineschepen.nl lastig om genoeg inkomsten te genereren uit alleen advertenties. De website krijgt geen financiële steun van individuen, bedrijven of organisaties. Het is bovendien geen cosmetica-, voeding- of autoblog, waar grote bedragen in omgaan.
Marineschepen.nl is nu echter wel afhankelijk van advertentieinkomsten omdat de vacaturemeldingen, verkoop van foto's, verkoop van boeken, gesponsorde artikelen, etc. nog onvoldoende opleveren. Zonder advertenties zou Marineschepen.nl niet kunnen bestaan. Gelukkig kan ik ook artikelen publiceren in de bladen Marinemagazine en European Security & Defence, maar die verschijnen niet op Marineschepen.nl.
De omzet van Marineschepen.nl stijgt, maar dat gaat langzaam waardoor het einde van het spaargeld in zicht komt. Ik werk continu aan nieuwe mogelijkheden, er zijn interessante voorstellen gedaan en er worden interessante gesprekken over samenwerking gevoerd. Er staat echter nog niets op papier en structurele oplossingen zijn er dus nog niet. Al is wel duidelijk wat er nodig is om Marineschepen.nl draaiende te houden en uit te breiden.
2017 wordt in dat opzicht een cruciaal jaar, waarin ik hoop meer mensen en bedrijven te overtuigen om bestaande diensten en producten aan te schaffen, en nieuwe wegen kan inslaan om Marineschepen.nl in beweging te houden.
Waarde
Het voortbestaan van Marineschepen.nl lijkt me, zeker in een periode van spanningen en (mogelijke) nieuwbouw van schepen, van toegevoegde waarde. Ik heb veel respect voor de defensiejournalisten waar ik de afgelopen jaren mee heb samengewerkt. Het aantal gespecialiseerde journalisten neemt echter af, het tempo van nieuwsmaken gaat omhoog en sensatie-items maken om te scoren wordt steeds verleidelijker door o.a. schaarser wordende aandacht. Ook de kennis over de marine van de gemiddelde journalist is doorgaans beperkt.
Marineschepen.nl wordt mede daardoor als bron gebruikt door politici, journalisten, marinepersoneel, kennisinstituten en vele andere organisaties, zo bleek tijdens persoonlijke gesprekken afgelopen jaar. Zonder een website als deze zullen zij de marine-informatie van Wikipedia en reguliere media moeten halen. Maar ook algemeen geïnteresseerden bezoeken Marineschepen.nl. Bijvoorbeeld als er een debat is over nieuwe onderzeeboten.
In deze belangrijke jaren op marinegebied, is een klein baken in de stroom van informatie, naar mijn mening, van waarde. En dan hebben we het nog niet eens over de toename van nepnieuws, dat niet alleen ingezet kan worden bij verkiezingen maar ook in discussies over nieuw marinematerieel.
En dan verder
Maar Marineschepen.nl moet wat mij betreft niet alleen blijven bestaan, het moet verder, beter en meer.
Er zijn genoeg plannen, van een compleet nieuwe en moderne website tot meer artikelen, meer auteurs en meer video. Uiteraard is veel pas te verwezenlijken zodra er meer budget is.
Inhoudelijk zijn de vooruitzichten voor 2017 overigens meer dan goed. Als bezoeker mag u zich alvast verheugen op een aantal mooie, spraakmakende en bijzondere artikelen die in de planning staan. Over heel oude onderzeeboten, toekomstige wapens en schepen, en de nieuwste marinemensen. Daar komt natuurlijk de berichtgeving bij rond de A-brieven die hopelijk in 2017 gestuurd gaan worden, de verkiezingen en de plannen voor Defensie van het nieuwe kabinet, maar ook interessante oefeningen en het opwerken van de Karel Doorman.
En dan is er nog iets waar ik me persoonlijk al jaren op verheug, waar ik jarenlang in stilte aan heb gewerkt en dat pas sinds kort bij een iets bredere kring bekend is. Een compleet nieuw avontuur, waar nog vele uren werk in zal zitten. De komende maanden zal ik daar meer over publiceren, in de loop van 2017 moet u er van kunnen genieten.
Wat er ook aan nieuwe ontwikkelingen zullen zijn, Marineschepen.nl blijft wat mij betreft dicht op de scheepshuid. Niet door steeds het eerst met nieuws te komen, maar wel door heldere en deskundige achtergrondinformatie te presenteren.
2017 wordt ongetwijfeld een enerverend jaar.
Vragen? Reageren? Dat kan hier onder, maar mail mij ook gerust via !