Patrouilleschepen tegen de kant door defect blussysteem


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 28-11-2017 | Laatst aangepast: 28-11-2017


De vier patrouilleschepen van de Hollandklasse kunnen niet naar zee door problemen met de hogedruk watermistinstallatie, een essentieel brandbestrijdingssysteem. Dat schrijft staatssecretaris van Defensie Barbara Visser aan de Tweede Kamer.

Holland
Zr.Ms. Holland. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Vorige maand kwam tijdens een test een probleem met de watermistinstallatie aan boord van Zr.Ms. Holland aan het licht. Het bleek een structureel probleem te zijn bij de patrouilleschepen van de Hollandklasse. "De bevestigingsbeugels en de koppelingen in het systeem bleken niet in orde. De grote waterdruk tijdens het blussen kunnen ze niet doorstaan", schreef Visser in een brief aan de Tweede Kamer.



Visser schreef verder aan de Kamer dat als deze watermistinstallatie niet goed functioneert, de veiligheid van de bemanning in geval van brand niet [kan] worden gegarandeerd en kan dus niet onder alle omstandigheden veilig worden gevaren. Daarom hebben de schepen tot nader order een vaarverbod, totdat de veiligheid van de bemanning wel weer kan worden gegarandeerd."



Watermistsysteem
De hogedruk watermistinstallatie is een belangrijk onderdeel van de brandbestrijding aan boord van de patrouilleschepen. Op deze ruim 100 meter lange OPV's vaart een kleine bemanning van zo'n 50 personen en hebben op gebied van brandbestrijding een totaal andere filosofie dan op oudere schepen. Dit systeem is gekoppeld aan rook- en vlamdetectoren. Zodra deze sensoren een brand detecteren begint het watermistsysteem direct met blussen. Daarna zal een verkenningsploeg op onderzoek uitgaan. Een controleploeg gaat na of de inzet van watermist goed is verlopen. Een nablusploeg controleert of er nog verborgen brandhaarden zijn.

Friesland
Brandoefening aan boord van Zr.Ms. Friesland. In het plafond is het watermistsysteem verwerkt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Een goed werkende watermistinstallatie is dus de eerste stap in de bestrijding van brand. Overigens is een watermistinstallatie anders dan een sprinklerinstallatie, een watermistinstallatie kan ook vloeistofbranden blussen. Een watermistinstallatie werkt met hoge druk en heel kleine waterdruppels. Deze verlagen de temperatuur en nemen de zuurstof weg van de brand door stoomvorming. Een ander voordeel van watermist is dat de temperatuur in de ruimte snel zal zakken, waardoor deze weer toegankelijk is. Bovendien hoeft er geen omgevingskoeling (boundary-koeling) te worden toegepast en is er nagenoeg geen nevenschade door watermist omdat er weinig water wordt verbruikt, daarnaast is watermist veilig voor elektriciteit.

Nadelen van watermist zijn de hoge kosten en de vele leidingen.



Over een jaar
De staatssecretaris schrijft verder dat op alle OPV's de systemen volledig worden gecontroleerd. Visser verwacht dat "drie van de vier schepen uiterlijk over een jaar weer volledig operationeel inzetbaar zijn."

Zr.Ms. Holland is nog een uitdaging, omdat dat schip in februari 2018 de taken van het stationsschip Zr.Ms. Van Speijk over moet nemen. Als interimoplossing krijgt de Holland extra bemanning en brandbestrijdingsmaterieel mee. In de zomer van 2018 wordt ook het watermistsysteem van de Holland aangepakt.

Het watermistsysteem van Zr.Ms. Karel Doorman wordt eveneens ge´nspecteerd, maar die inspectie heeft nog geen problemen aan het licht gebracht.

Extra problemen
De problemen met de watermistinstallatie staan los van de problemen met de Luchtverdediging- en Commandofregatten waar Marineschepen.nl vorige week over schreef. De vier patrouilleschepen hebben bovendien een heel andere taak dan de vier LCF'en, dat neemt echter niet weg dat zij in deze kleine marine van groot belang zijn.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Problemen LCF'en