Marineschepen.nl
 
   
 

Netwerkbeheerder op zee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 11-01-2021 | Laatst aangepast: 11-01-2021


Op school, op het werk, thuis en onderweg: beeldschermen spelen een steeds grotere rol in ons leven. Die beeldschermen zijn verbonden met een netwerk en dat netwerk moet beheerd worden. Die ontwikkeling is de laatste jaren overal hard gegaan, en ook de marine ontkomt er niet aan. Wat betekent dat voor een netwerkbeheerder op zee anno nu?

ODVB
Je ziet het niet, maar een marineschip is voortdurend aan het communiceren. Met andere schepen, met de wal voor bestellingen, salarisadministratie, maar ook voor ontspanning. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Dit is het tweede en laatste deel in de serie over de Operationele Dienst Verbindingen, lees hier deel 1

Dave is sergeant Operationele Dienst Verbindingen (ODVB) en netwerkbeheerder aan boord van Zr.Ms. De Zeven Provinciën. Het Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) is net gemoderniseerd en vaart voor de kust van Den Helder. Aan boord (begin december) spreek ik hem over zijn functie.



Wie als matroos begint bij de ODVB is vooral actief op de brug en in de radiocentrale, zo vertelde Jeroen ons laatst in de reportage over het werk als matroos. Maar die werkzaamheden veranderen als je langer bij de ODVB werkt: minder op de brug, maar meer in de radio. En voor Dave geldt dat hij zich volledig richt op de netwerken van het schip.

commandocentrale
Commandocentrale van Zr.Ms. De Ruyter vlak voor het detecteren van een ballistische raket in de ruimte tijdens de oefening Formidable Shield. In de commandocentrale worden vooral extra beveiligde netwerken gebruikt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Van 50 naar 600 accounts in 10 jaar
Hoe zit dat eigenlijk met netwerken aan boord van een gemoderniseerd LCF, vergeleken met het werk van een netwerkbeheerder op een kantoor? Dave: "Een gewoon bedrijf heeft meestal een of twee netwerken, ik heb zes netwerken in mijn beheer. De servers zijn hetzelfde, maar heel het plan wat daar achter zit, accounts, rechten, applicaties, dat is heel verschillend. Aan boord van dit schip, met 180 personen, heb ik meer dan 600 accounts in beheer, en dan is er nog niet eens een staf aan boord. Tien jaar terug waren er 50 accounts en hadden alleen de hoofden van dienst een paar accounts. Nu heeft een matroos in de commandocentrale al een handvol netwerken tot zijn beschikking, met accounts, wachtwoorden, rechten, etc."

Je ziet het niet en het valt niet op, maar een marineschip is continu aan het communiceren. Er moet eten besteld worden voor de volgende haven, reserveonderdelen gereserveerd, er wordt gemaild over nieuwe opleidingen, de salarisadministratie moet worden gedaan, een schip wordt opgeroepen, foto's worden geüpload. En dat keer honderd.

"Je kan het opdelen in hooggerubriceerde en laaggerubriceerde verbindingen", legt Dave uit. "De hooggerubriceerde netwerken zijn vooral voor de berichten die bijvoorbeeld NATO Secret of STG Geheim zijn. Dit heeft vaak betrekking op oorlogvoering en dus maakt de commandocentrale veel gebruik van die verbindingen. Deze systemen moeten optimaal blijven draaien."

"In het benedenschip en achteruit maakt men veel gebruik van laaggerubriceerde netwerken om bijvoorbeeld spullen te bestellen. Veel mensen komen hier ook aan boord met twee smartphones, een tablet en een laptop. Ze moeten kunnen inloggen op de juiste accounts, applicaties kunnen starten en contact kunnen maken met de wal. En het hele domein wat daar omheen zit: accounts, servers, werkstations, rechten, paden, applicaties, dat beheer ik ook."



Helpen van collega's
Wat houdt het beheren in? Dave: "Aan de hand van dagelijkse en wekelijkse routines kijk ik of het serverpark en alle accounts werken. Dat als mensen wakker worden ze gewoon aan het werk kunnen. Als er iets mis is, kunnen zij in eerste instantie naar de servicedesk in de radiocentrale, daar zitten de eerste storingszoekers."

"Ik ben de storingsanalist. Komen mijn collega's er niet uit, dan komen ze met hun probleem naar mij en mag ik gaan storing gaan zoeken. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Of het nu een errormelding van Java is of een glasvezelkabelbreuk, het is dienstverlening naar collega's, zorgen dat er zaken besteld kunnen worden en dat het schip oorlog kan voeren."

Dave en zijn collega's hadden in het verleden bovendien veel werk door kapotte servers, maar dat is nu minder geworden. "Als we door een flinke golf gingen, gingen servers snel stuk. Ik ben heel tevreden over de nieuwe servers, deze kunnen veel beter tegen een stootje."

bevo
Een fregat heeft duizenden reserveonderdelen en producten aan boord. Op zee worden nieuwe producten besteld zodat ze in een volgende haven geleverd kunnen worden. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

bevo
Archieffoto van een bureau van de logistieke dienst, waar men ook van verschillende netwerken gebruik maakt. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Personeelstekort
"Mijn werk is eigenlijk heel uitdagend. Er gaat geen dag voorbij dat ik om 0800 uur begin en om 1700 uur denk 'oh, is de dag alweer voorbij'."

Dat is niet alleen omdat Dave het naar zijn zin heeft. "Dit werk moet je normaal met z'n tweeën doen, maar door personeelstekort is dat niet mogelijk", legt hij uit.

Het tekort doet zich ook voelen tijdens gevechtswacht, als het schip in hoogste staat van paraatheid is. Dave is dan plotter in de Technische Centrale en staat hij de informatie over de brand aan boord of averij in het schip in het digitale averijbord te plotten. "De tweede netwerkbeheerder behoort dan met de storingsorganisatie oplossingen voor netwerkproblemen te gaan zoeken. Mocht dat nu nodig zijn halen ze mij uit de TC en ga ik helpen met bijvoorbeeld een server repareren, backups terugzetten, etc."

ODVB
Marineschepen communiceren ook nog met vlaggen. Hier wordt de vlag 'hotel' (H) neergehaald aan boord van De Zeven Provinciën, nadat de oefeningen met de helikopter zijn afgerond. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

'Scheiding zou beter zijn'
Waar vroeger het werk van de ODVB draaide om de tactical, seinlampen en -vlaggen, is met de komst van netwerken een totaal nieuw werkveld ontstaan binnen één dienst. Connected oorlogvoeren, of network centric warfare zoals de Amerikanen dat sinds 1998 noemen, is de 21e eeuwse manier van oorlog voeren op zee. Dankzij ODVB'ers zoals Dave (en de Technische Dienst uiteraard) kunnen marineschepen voortdurend informatie krijgen en delen. Een cruciaal onderdeel van oorlogvoering en dus is de netwerkbeheerder een cruciale functie aan boord. De onlangs gepresenteerde Defensievisie 2035 draait niet voor niets om informatie gestuurd optreden.

Al heeft de marine die route al langer geleden ingezet, de organisatie is er nog niet helemaal op aangepast. "Ik ben blij dat de marine heeft gekozen voor een grote rol van netwerken en de recente flinke uitbreiding van netwerkfunctionaliteiten. Het moest ook meer om in deze tijd te kunnen werken en vechten", zegt Dave, die toch de scheiding tussen het 'traditionele' werk op de brug en in de radio, en het netwerkbeheer te groot vindt.

"Iedereen die bij de ODVB begint, gaat naar de radiocentrale of de brug. Dat zijn de twee werkplekken die zij zien. In het takenboek [werkboek van stagiairs, JK] zie ik misschien één taak die ze moeten doen op gebied van ICT. En dat is weinig. Als je wil dat er iemand is die mij op kan volgen, dan moet je iemand hebben die ook hartstikke geïnteresseerd is in netwerken en ook daar kundig in is, die het heeft aangeleerd in de basis."

"Want zelfs als je met MBO niveau 4 als korporaal horizontaal instroomt, dan nog moet je nog steeds het oude werk kennen. Er is bij de marine nog niet besloten om het te splitsen en een specifiek ICT-dienstvak te maken, zoals bij de landmacht en luchtmacht. Zij hebben dat beter ingericht, want zij zijn begonnen met een CIS-bataljon, daarin kun je doorgroeien."

Dave werkt 17 jaar bij de marine. "Ik heb mijn hele tijd bij de marine als goed ervaren", vervolgt Dave. "Ik heb niet veel op de brug gewerkt, maar vooral in de radiocentrale. Ik kende bijna elke centimeter van de radio. Ik vond het erg leuk werk, alleen had ik toen nog helemaal niet door wat er op ICT-gebied gebeurde. Toen was ICT aan boord ook heel summier. Maar ik kwam er pas achter toen ik bij DMO [Defensie Materieel Organisatie, inkooporganisatie] terechtkwam en ik opleidingen moest gaan volgen."

"Ik heb dat met veel plezier gedaan. Maar om door te groeien binnen de organisatie moet je ook varen en ben ik hier aan boord aangenomen als netwerkbeheerder. Dat was in het begin wel stressvol, zeker omdat we hier met de nieuwste netwerken werken. Maar ik was al kundig met computers, echt een hobbyist."

"Er blijven gelukkig korporaals kiezen voor een functie als netwerkbeheerder, maar niet omdat ze daar vanuit de organisatie al vroeg mee bezig zijn. Je moet ook wel inzicht hebben op gebied van computers en netwerken. Heb je dat, dan ben je al een heel eind en zijn er best mogelijkheden in dit mooie dienstvak."





comments powered by Disqus




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Matroos ODVB

Korporaal TD en ODOPS

Korpsen en dienstgroepen