De A-brief over de vervanging van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) heeft vertraging opgelopen. Demissionair staatssecretaris van Defensie Cristophe van der Maat had beloofd dat de brief die de publieke start van het vervangingsproject markeert, eind 2023 naar de Tweede Kamer gestuurd zou worden. Inmiddels staat deze brief voor het eerste kwartaal van 2024 op de rol. Marineschepen.nl heeft begrepen dat de oplevering van de fregatten met twee jaar wordt opgeschoven, maar dit is door Defensie niet bevestigd.
Een LCF in de Oostzee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Daarmee is het alleen zeker dat de A-brief vertraagd is. Defensie gaf aan geen inhoudelijke mededelingen te willen doen over de A-brief, aangezien deze eerste door de Tweede Kamer gezien moet worden.
Of ook de oplevering van de fregatten vertraagd is, kan dus ook nog niet met zekerheid gezegd worden. Mocht het wel zover komen, dan zouden de het fregat in 2034 opgeleverd worden, in plaats van het oorspronkelijke plan van 2032.
De uitgestelde A-brief is niet de eerste kink in de kabel rondom de nieuwe fregatten.
In oktober werd al bekend dat er grote verandering waren binnen het project van de vervanging van de LCF'en. Nederland werkte een aantal jaar samen met Duitsland aan de gezamenlijke productie van deze fregatten onder de naam Future Air Defenders (FuAD).
Eind 2020 bleek dat er interesse was om samen te werken met onze oosterburen en in 2021 werd de intentieverklaring getekend. Er werd zelfs gesproken over identieke fregatten voor de Nederlandse en Duitse marine.
Al snel begonnen de problemen echter. Er bleken verschillen in filosofie tussen de twee landen te bestaan en de oorlog in Oekraïne werd een splijtzwam. Duitsland wilde graag snel doorpakken met get Amerikaanse systeeme AEGIS, terwijl Nederland liever radars van het Hengelose Thales wilde.
Uiteindelijk leidde dit jaar tot een voorlopig afstel van de samenwerking. Duitsland gaat zich voor de vervanging van de F124's van de Sachsenklasse richten op het Amerikaanse AEGIS om uiteindelijk tot de nieuwe F127-fregatten te komen.
Nederland zal voor de nieuwe fregatten vooral kijken naar de Nederlandse industrie en gaat op zoek naar andere landen als partners in de productie.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.