Het Amerikaanse bevoorradingsschip USNS Big Horn (Henry J. Kaiserklasse) is gisteren aan de grond gelopen in de Arabische Zee, bij Oman. Dat bevestigt de Amerikaanse marine na berichtgeving van de website gCaptain nadat beelden van een ongelopen machinekamer werden gedeeld op het forum van die site. Er zijn geen gewonden gevallen en het schip lekt geen olie.
USNS Big Horn, hier in 2022, is een van de veertien Henry J. Kaiserklasse bevoorradingsschepen. De Big Horn is 206 meter lang en heeft een waterverplaatsing van 31.000 ton. (Foto: Amerikaanse marine)
USNS Big Horn maakt deel uit van de Carrier Strike Group onder leiding van vliegkampschip USS Abraham Lincoln. Met de Lincoln en escorteschepen voer de Big Horn in de wateren bij Oman, sinds de spanningen rond Iran, Israël en Hezbollah opliepen.
De Big Horn, onderdeel van Military Sealift Command, heeft als taak de schepen van de taakgroep te voorzien van onder andere brandstof, voeding en munitie, zodat zij op zee kunnen blijven. Het schip werd in 1992 in dienst gesteld.
De bevoorrader moet, zo berichtte gCaptain al, noodgedwongen een haven in. Het schip liep aan de grond en is aan de achterzijde beschadigd, zo liet een functionaris van de Amerikaanse marine weten aan USNI News.
Vannacht (Nederlandse tijd) verschenen berichten op gCaptain en X dat er een incident zou zijn met de Big Horn, vervolgens werden op hetzelfde forum beelden gedeeld van een machinekamer die onder water stond en een foto van een roerkoning waaruit blijkt dat er behoorlijke schade is aan het schip.
Vanmiddag werd een filmpje gepubliceerd van dezelfde machinekamer, waar veel water in stroomt.
It’s not looking good. I’ve been told by a shipowner the Navy does not have a spare oiler to deploy and is scrambling to find a commercial oil tanker to refuel the Abraham Lincoln carrier group.
Een Nederlandse expert schat op basis van de beelden in dat het geen kleine aanvaring was. Voor een schip zoveel water maakt en het roer zo beschadigd raakt, moet het een flinke klap zijn geweest.
Voor de Amerikaanse marine is het, zo schrijft onder andere gCaptain, een flinke klap omdat de Big Horn de enige tanker is in de regio. De US Navy zal dus moeten schuiven met bevoorradingsschepen om de Lincoln CSG weer compleet te maken.
Volgens berichten op X zou de bevoorrader nu naar Dubai worden gesleept, maar de Amerikaanse marine laat USNI News weten dat het van plan is om sleepboten te sturen naar de Big Horn. De locatie van het schip is niet bekend gemaakt.
Commandant van USS McCain (Arleigh Burkeklasse) Cameron Yaste staat op de foto met een vizier achterstevoren op een geweer. Yaste moest weg, maar niet vanwege deze foto. (Foto: Amerikaanse marine)
Tweede incident
De inzet van de Big Horn in het Midden-Oosten had al veel eerder beëindigd kunnen worden. Op 20 juli kwam de Amerikaanse destroyer USS McCain langszij om bevoorraad te worden. Terwijl de scheepsdieselolie werd overgepompt en de schepen door de zee ploegden, kreeg de McCain een probleem met een van de twee roeren. Het roer aan stuurboordzijde zat muurvast door een hydraulieklekkage. De twee schepen waren nog met elkaar verbonden middels een slang en meerdere kabels en lijnen.
Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.
Of scan deze QR-code met je telefoon.
Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.
Toen op de brug van de McCain duidelijk was dat het roer vast zat, had de commandant van de McCain de bevoorrading moeten beëindigen. De emergency breakaway was volgens de commissie van de Amerikaanse marine die zich over de zaak boog, op z'n plaats om schade aan de Big Horn en McCain te voorkomen. In plaats daarvan probeerde de McCain nog tien minuten om het roer te repareren, waarna alsnog voor een emergency breakaway werd gekozen.
De commandant, Cameron Yaste, werd uit zijn functie ontheven. Helaas voor Yaste werd zijn overplaatsing wereldnieuws. Door vele media, waaronder Nederlandse, werd die straf namelijk gekoppeld aan een foto die hij op Instagram had geplaatst. Daarop was te zien dat Yaste het vizier van een geweer achterstevoren had geplaatst. Het leverde hem hoongelach op, maar de werkelijke reden voor overplaatsing was een zeemanschappelijk besluit die de commissie afkeurde en niet de voor een commandant weinig relevante fout met een geweer.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.