Canada, Duitsland en Noorwegen overwegen een defensie- en veiligheidssamenwerking voor de Noord-Atlantische en arctische gebieden. De drie landen willen breder en diepgaander samenwerken dan eerder gedacht. Dat meldt de Canadese publieke omroep CBC. De samenwerkingsplannen zijn ook voor Nederland interessant, omdat zowel Canada als Duitsland hun toekomstige schepen willen uitrusten met het Amerikaanse AEGIS.
Model van de 212CD in de stand van tkMS tijdens de NEDS-beurs in Rotterdam, afgelopen november. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
In mei bezocht de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius zijn Canadese tegenhanger Bill Blair in Ottawa. Tijdens dat bezoek verwees hij naar een brief die medeondertekend was door de Noorse minister van Defensie, Bjørn Arild Gram en was verzonden aan Blair. In die brief boden Noorwegen en Duitsland een samenwerking aan in het maritieme domein, schrijft CBC.
Tegenover CBC bevestigde de Canadese minister dat hij tijdens een recente NAVO-bijeenkomst verdere gesprekken heeft gevoerd met zijn Duitse en Noorse collega's. De plannen zouden om een "grootschalig partnerschap" draaien, met defensiesamenwerkingen voor materieel waarmee de landen intensief moeten kunnen samenwerken.
Onderzeeboten
Canada onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de vier onderzeeboten van de Victoriaklasse te vervangen en diverse aanbieders hebben zich daarom gemeld bij het Canadese ministerie van Defensie.
Onderzeeboten maken echter ook deel uit van de samenwerkingsplannen, schrijft CBC. Duitsland en Noorwegen zien Canada graag aanhaken in het 212CD-programma. De twee landen hebben samen zes boten besteld bij tkMS, Noorwegen staat op het punt om de bestelling van vier stuks uit te breiden naar zes exemplaren.
Het aanbod van de Duitse werf tkMS kan meeliften met de wens van Duitsland en Noorwegen om samen te werken. Canada wordt dan ook de 212CD aangeboden. Dat deze versie wordt aangeboden, is opvallend. De 212CD sloot niet aan op de Nederlandse wensen en daarom bood tkMS uiteindelijk een grotere versie aan in de vorm van de 212CD E. De kans is groot dat ook voor Canada de 212CD niet de ruimte en het bereik biedt, maar vooralsnog wordt de grotere variant niet genoemd in relatie tot Canada.
Fregatten
De plannen van Noorwegen en Duitsland om Canada aan boord te halen, doen denken aan een soortgelijke wens van de twee landen om Nederland te interesseren in een samenwerking. Tot 2018 was Nederland met Duitsland en Noorwegen in gesprek om aan te sluiten bij het 212CD-programma. Het idee was een uitruil: Duitsland bouwt de Nederlandse 212CD-boten en Nederland bouwt Duitse fregatten. Zover kwam het niet omdat Duitsland geen garanties kon geven over werk dat naar Nederland zou gaan. (Damen won uiteindelijk de fregatten-aanbesteding op eigen kracht, maar bouwt wel in Duitsland.)
Voor Duitsland en Noorwegen is samenwerking met een derde land interessant, omdat zij zo de kosten van hun onderzeebootprogramma kunnen verlagen. Een samenwerking met Canada kan echter nog interessanter zijn vanwege AEGIS.
Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.
Of scan deze QR-code met je telefoon.
Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.
Zoals bekend wil Duitsland voor de nieuwe F127-fregatten overstappen van Nederlandse radars van Thales en Duitse software naar AEGIS, een systeem van wapens, sensoren en software dat aan boord van Amerikaanse marineschepen wordt gebruikt. Duitsland zoekt, net als Nederland, naar internationale partners voor de nieuwe fregatten. Afgelopen maart bespraken de Duitse en Noorse ministers van Defensie daarom een samenwerking op fregattengebied en de mogelijkheid voor Noorwegen om aan te sluiten bij het F127-programma.
Artist impression van het Type 26 fregat voor Canada. (Beeld: Canada's Combat Ship Team)
Dat is voor Noorwegen interessant omdat de Fridtjof Nansenklasse vervangen moet worden. En die klasse vaart ook met AEGIS.
Een ander land dat van plan is om AEGIS toe te voegen aan de vloot, is Canada. In 2019 werden vijftien fregatten besteld, die gebaseerd zijn op de Britse Type 26. De Canadese varianten zijn echter voorzien van AEGIS en Ottawa heeft er dan ook behoorlijk wat geld voor uitgetrokken. Canada heeft bij Lockheed Martin voor 1,7 miljard dollar aan systemen besteld, waaronder SPY-7 radars voor vier schepen. Daarnaast heeft Canada een contract gesloten ter waarde van 64 miljoen voor een AEGIS-testfaciliteit voor het Canadese fregattenprogramma.
Een Duits-Noors-Canadese fregattensamenwerking zou voor Nederland een tegenvaller zijn, omdat ook Nederland nog zoekt naar partners voor de ASW-fregatten en de vervangers van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten. Maar het besluit is nog niet genomen, zo benadrukte de Canadese Defensieminister ook tegenover de Canadese pers.
De bedragen van de testfaciliteit en FMS-case uit 2021 voor de schepen waren in dit artikel verkeerd weergegeven. Dat is aangepast, met dank aan Robert.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.