Het contract voor het nieuwe bevoorradingsschip Den Helder staat gepland in oktober. Eerder werd al verwacht dat het contract van het Combat Support Ship (CSS) dit najaar getekend zou worden, het is nu een stuk concreter. De indienststelling van het CSS is vertraagd tot 2024.
Vorig jaar werd de contractondertekening medio 2019 verwacht, dat schoof op naar het najaar en staat nu op oktober 2019. Dat laatste meldt althans het blad van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), Materieelgezien gisteren. Ondanks de kleine vertraging, heeft er weinig tijd gezeten tussen de eerste plannen en de contractondertekening.
De vertraging had waarschijnlijk te maken met de onderhandelingen die lastig bleken door de kosten van het eerste schip. In de meest recente illustraties zijn wapensystemen en radars geschrapt, zoals eerder door Marineschepen.nl vermeld.
Ook is de verwachte indienststelling weer een stukje opgeschoven. De planning was dat het schip in 2023 in dienst zou worden gesteld, maar dat is volgens Materieelgezien 2024 geworden. Het is onbekend wat het aandeel van de langer durende onderhandelingen hebben gehad in deze vertraging.
Overigens wordt niet voor niets gemeld dat er verwacht wordt dat in oktober wordt getekend. De onderhandelingen zullen nu wel (zo goed als) afgerond zijn, voor de contractondertekening kan plaatsvinden, moet er eerst een D-brief naar de Tweede Kamer gestuurd worden.
De D-brief markeert het einde van het verwervingsproces zelf (daarna volgt alleen nog een E-brief voor de evaluatie). Omdat er geen aanbesteding voor het CSS is en rechtstreeks zaken wordt gedaan met Damen, kan het hele Defensie Materieel Proces (DMP) versneld worden gedaan. De B en C-brieven zijn dus niet naar de Kamer verstuurd. Na de A-brief van mei 2018, volgt dus in een keer de D-brief anderhalf jaar later.
Zoals gezegd is dat erg snel naar huidige maatstaven. De vervanging van de M-fregatten verloopt een stuk trager. Als de Den Helder in 2024 in dienst wordt gesteld, zeven jaar nadat de eerste studies begonnen, is dat vergelijkbaar met de lengte van het verwervingsproces van de vorige Nederlandse bevoorrader Zr.Ms. Amsterdam (1988 - 1995). In de jaren '70 ging het overigens een stuk sneller, toen werd Hr.Ms. Zuiderkruis (1970-1975) door doortastend optreden van minister van Defensie De Koster en een grote materieelsorganisatie van de marine, in vijf jaar omgetoverd van plan tot in dienst gesteld marineschip. Maar dat waren compleet andere tijden.