Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die onderzoek doet naar de oorzaak van het helikopterongeluk in het Caribisch gebied op 19 juli, is het onwaarschijnlijk dat de NH-90 is neergestort door een technische of mechanische oorzaak. Dat maakte de Onderzoeksraad vanmiddag bekend. Bij het ongeluk kwamen LTZ2OC (V) Christine Martens en LTZ2OC Erwin Warnies om het leven.
De later neergestorte NH-90 helikopter op het helidek van Zr.Ms. Evertsen in 2019. De andere heli's mogen binnenkort weer vliegen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De Onderzoeksraad is tot die conclusie gekomen "naar aanleiding van onderzoek ter plaatse dat samen met de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) is gedaan en de eerste analyse van de gegevens uit de beschikbare bronnen, waaronder de recorder van het verongelukte toestel." De onderzoeksteams hebben bovendien de twee overlevende bemanningsleden gehoord. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) onderschrijft de conclusie van de Onderzoeksraad in een second opinion.
Een menselijke oorzaak is niet uitgesloten. Dat zou overigens niet betekenen dat er een menselijke fout is gemaakt. Een medische oorzaak behoort tot de mogelijkheden. Maar, zo meldt de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, ook de weersomstandigheden kunnen aan de basis van het ongeval liggen.
Deklandingen
Verder bleek uit het onderzoek dat de helikopter "onverwacht daalde" en in zee stortte. Wat de precieze oorzaak daarvan was, wordt nog verder onderzocht.
Wat bekend is, is dat de boordhelikopter van Zr.Ms. Groningen was opgestegen vanaf Aruba en terugkeerde naar het schip na een patrouille. Toen zijn, zo meldde een woordvoerder van de luchtmacht, nog deklandingen gedaan op de Groningen. Vervolgens is de helikopter in de buurt van het schip in zee gestort.
Wat de helikopter precies aan het doen was, is niet bekend gemaakt. Er zijn echter nogal wat activiteiten die een helikopter in de buurt van een schip kan ondernemen. "De komende periode richt de aandacht zich op uiteenlopende aspecten met betrekking tot het ongeval, waaronder het verloop van de fatale vlucht van het NH90-helikopter", schrijft de Onderzoeksraad.
NH-90's gaan weer vliegen
Dat er geen technische of mechanische oorzaak was betekent ook dat de andere NH-90's weer kunnen gaan vliegen. Deze waren nog aan de grond gehouden in afwachting van de onderzoeksresultaten. De NH-90 helikopters van het Defensie Helikopter Commando zullen volgens de woordvoerder van de luchtmacht het luchtruim kunnen kiezen.
Berging
Ondertussen wordt door de Fugro Equator op de zeebodem van de Caribische zee onderzoek gedaan naar de helikopter. Dit gebeurt ter voorbereiding van eventuele berging van het wrak. Er wordt onder andere gekeken de staat van het toestel, bijvoorbeeld of het nog intact is of dat het in stukjes op de zeebodem ligt nadat het gezonken was.