NH-90 helikopter Zr.Ms. Groningen neergestort


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 20-07-2020 | Laatst aangepast: 20-07-2020 16:00 uur


De NH-90 helikopter van Zr.Ms. Groningen is zondagmiddag neergestort in de Caribische Zee. Bij het ongeval zijn twee van de vier bemanningsleden omgekomen. Dat maakte Defensie vanochtend tijdens een persconferentie om 05:00 uur bekend.

NH-90
Deze NH-90 met nummer 324 was boordhelikopter van Zr.Ms. Groningen. In 2019 was dit de boordhelikopter van Zr.Ms. Evertsen in de Zwarte Zee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Zr.Ms. Groningen was 24 juni naar het Caribisch gebied vertrokken en arriveerde er ongeveer twee weken geleden. De Groningen loste Zr.Ms. Zeeland af als stationsschip. De Groningen zou eigenlijk van april 2019 twee jaar in de West blijven, maar door corona kon de bemanningswisseling en het onderhoud niet uitgevoerd worden, en was de OPV eerder dit jaar naar Den Helder teruggevaren voor een onderhoudsperiode.



Het patrouilleschip van de Hollandklasse had een NH-90 helikopter van het Defensie Helikopter Commando (DHC) mee, met marinepersoneel als bemanning. Gistermiddag steeg de NH-90 vanaf Aruba op na een kustwachtpatrouille, maar crashte 12,5 kilometer van de kust in zee. Dat gebeurde rond 14:30 uur lokale tijd (20:30 uur Nederlandse tijd). De oorzaak is nog onbekend.



Marineschepen.nl heeft begrepen dat er vier personen aan boord waren: een vlieger, TACCO, sensoroperator en een heliredder. De sensop en heliredder konden ongedeerd de helikopter uit komen. De vlieger en TACCO niet. Nadat zij uit het toestel waren, werd geprobeerd hen te reanimeren. Dat lukte niet.
Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Rob Bauer zei vanochtend tijdens de persconferentie dat de 34-jarige vlieger LTZ2 OC Christine Martens en 33-jarige TACCO LTZ 2OC Erwin Warnies zijn overleden.

Martens was in 2004 begonnen bij Defensie en vliegt sinds 2009 op de NH-90. Warnies begon in 2009 bij de marine in de richting van het Korps Zeedienst en voer op onder andere Zr.Ms. De Zeven Provinciën als wachtsofficier. De zeeofficier maakte daarna gebruik van de mogelijkheid om zich na de opleiding tot commandocentrale-officier (CCO) te specialiseren als TACCO (tactical coordinator) op de NH-90.

NH-90
Ander beeld van de 324 als boordhelikopter van Zr.Ms. Evertsen in 2019. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Single pilot, multi crew concept
De Nederlandse NH-90 helikopters vliegen vanaf schepen vaak met één vlieger, een concept dat voortkomt uit de Marine Luchtvaartdienst. In plaats van een tweede vlieger is er een tactisch coördinator aan boord, een TACCO. De TACCO heeft de leiding heeft over de missie, maar vliegt de helikopter niet (de TACCO is wel opgeleid voor noodsituaties). De vlieger bestuurt de helikopter en heeft de leiding over de vliegveiligheid. Het aantal bemanningsleden varieert van drie tot in de toekomst vijf personen.
Als een NH-90 helikopter met een missie bezig is, is de heli vaak ver weg van het schip en opereert feitelijk urenlang zelfstandig boven zee. Met o.a. de radar en sonar wordt veel informatie verzameld, die in eerste instantie verwerkt wordt door een, twee of drie sensoroperator(s). Alle informatie van de sensoren wordt door de TACCO vervolgens samengevoegd en hij of zij bedenkt een plan.
Veiligheid is erg belangrijk en ook tijdens de vlucht wordt hier aan de hand van procedures steeds aandacht aan besteed. Hoewel de TACCO de leiding heeft over de missie, switchen de rollen zodra er iets mis gaat met de helikopter en neemt de vlieger de leiding over.


Zowel LADM Bauer als minister van Defensie Ank Bijleveld reageerden vanochtend al op het vreselijke nieuws. Ook vice-admiraal Rob Kramer deelde een eerste reactie via Twitter.



Triest toeval
Het ongeluk van gisteren is het eerste ongeluk met een Nederlandse NH-90. De afgelopen jaren was wel een Franse NH-90 verongelukt, maar dat was toen er iets mis ging bij het landen op het schip.

Recent verongelukte een Canadese helikopter in de Middellandse Zee. Die heli maakte in 2019 met NH-90 nummer 324 deel uit van het permanente NAVO-eskader SNMG2. De 324 was in die tijd boordhelikopter van Zr.Ms. Evertsen. Beide helikopters zijn nu gecrasht en beide heli's waren ook nieuw, de was NH-90 vijf jaar oud.

Verongelukte NH-90 drijft nog

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

NH-90 gezonken

NH-90 drijft nog

Interview met NH-90 bemanning