Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe Duitse fregatten zijn te zwaar



Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 16-05-2017 | Laatst aangepast: 16-05-2017


De nieuwste Duitse fregatten, de Baden-Württembergklasse, kampen met ontwerpproblemen. De grootste fregatten ter wereld blijken te zwaar en hellen voortdurend over naar stuurboord. De problemen kwamen in september tijdens de proefvaarten aan het licht, en werden afgelopen vrijdag door Reuters en Tagesschau wereldkundig gemaakt.



F125
De Baden-Württemberg met op de voorgrond het 127mm Oto-Melara kanon. (Foto: Duitse marine)

In een geheime bijlage van een rapport van het Duitse ministerie van Defensie staat dat afgelopen september aan het licht kwam dat de schepen 12,5 ton te zwaar waren. Voor oppervlakteschepen luistert dat minder nauw dan bij onderzeeboten, maar een schip met grotere waterverplaatsing dan bedoeld levert bijvoorbeeld beperkingen op voor toekomstige updates.



De fregatten, die in Duitsland al onder vuur liggen vanwege de vertraging, hoge kosten en beperkte bewapening, zijn volgens het rapport zo zwaar dat zij tegen de limiet zitten van het ontwerp. De kosten over de levensduur zullen volgens dezelfde bijlage met 20 miljoen euro toenemen. De kosten waren al met 912 miljoen euro overschreden en de schepen zijn 15 maanden later dan gepland.

Een ander probleem is dat de schepen 1,3 graden overhellen naar stuurboord. Volgens het Duitse ministerie van Defensie worden de problemen met de nieuwe klasse aangepakt.



Nieuwe korvetten vertraagd
In oktober 2016 reserveerde Duitsland onverwacht 1,5 miljard euro om vijf extra korvetten van de Braunschweigklasse te bouwen. Ook dat project heeft te maken met tegenslagen. De kosten om deze schepen te bouwen liggen veel hoger dan gedacht: 2,9 miljard euro. De snelle aanschaf van de korvetten werd gezien als tijdelijke oplossing omdat de aanbesteding van de grote MKS180 fregatten uitgesteld was tot na de Duitse Bondsdagverkiezingen in september 2017. Maar het besluit over ook de snelle tussenoplossing, de korvetten, word uitgesteld tot na september.

De toename in kosten van de marineschepen is opvallend. Dat het na tien jaar opnieuw in productie nemen van de Braunschweigklasse korvetten bijna het dubbele zou kosten van de oorspronkelijke prijs, verbijsterde velen in Duitsland.

Hetzelfde geldt voor de fregatten. Voor het bedrag dat Duitsland heeft uitgegeven aan de vier F125 klasse fregatten hadden zij bijna 20 OPV's van de Hollandklasse kunnen aanschaffen, de taken van beide scheepsklassen verschillen nauwelijks. Vergeleken met de oudere, maar veel beter toegeruste Sachsenklasse en De Zeven Provinciënklasse fregatten zijn de F125 fregatten respectievelijk 27% en 32% duurder. Dat prijsverschil blijkt uit het gisteren verschenen rapport van Nederland Maritiem Land over het onder druk staande Nederlandse marinebouwcluster.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Baden-Württembergklasse
Braunschweigklasse