In Roemenië is door Damen vandaag het eerste staal gesneden voor het toekomstige Combat Support Ship (CSS) Den Helder. Deze belangrijke mijlpaal voor het project is door Damen vervroegd om "onder de geldende veiligheidsregels rond COVID-19" het schip op tijd af te kunnen bouwen, zo meldt Damen vanavond in een persbericht.
Een belangrijke ceremonie in 2020-stijl. Mét een klein foutje op het bord: onder de foto staat Combat Support Vessel, in plaats van Combat Support Ship. Maar dat mag de pret niet drukken. (Beeld: Damen)
Met het snijden van het staal is er voor het eerst sinds jaren weer een Nederlands marineschip in aanbouw. In 2016 werden de sleepboten van de Noordzeeklasse gebouwd, voor een echt oorlogsschip moeten we terug naar 2014: Zr.Ms. Karel Doorman.
Nu is het dus de toekomstige Zr.Ms. Den Helder waarvan de eerste staalplaat is gesneden. Net als eerder genoemde schepen, wordt ook de Den Helder bij Damen Shipyards Galati in Roemenië gebouwd. Voor het schip naar Den Helder kan voor de afbouw, moet het casco worden gebouwd en daar moet 7.500 ton staal in 180 secties worden gesneden.
De transformatie van een digitaal ontwerp naar een stalen schip is begonnen. (Beeld: Damen)
De volgende mijlpaal wordt verwacht in mei 2021, dan wordt de kiel van de Den Helder gelegd. In 2024 moet het schip worden overgedragen.
Sinds 2002 worden de Nederlandse marineschepen in Roemenië gebouwd. Het kan zomaar zijn dat de Den Helder een van de laatste of zelfs het laatste schip van de 'Roemeense vloot' is. De mijnenbestrijdingsvaartuigen worden zoals bekend in Frankrijk gebouwd, de onderzeeboten in ieder geval niet in Roemenië. Belangrijker is dat de nieuwe fregatten, die ook door Damen worden gebouwd, mogelijk in Nederland worden geconstrueerd. Het prijsverschil tussen bouwen in Nederland en Roemenië is namelijk steeds kleiner geworden door de hogere lonen in het land aan de Zwarte Zee.