Marineschepen.nl
 
   
 

Personeelstekort Britse marine; Rode Zee ver weg voor carrier en schepen mogelijk tegen de kant


Door: Kasper Goossens
Bericht geplaatst: 15-01-2024 | Laatst aangepast: 15-01-2024


De Royal Navy, lang de zeemacht die de wereldzeeën en oceanen regeerde, gaat door een zware periode. Vooral op het vlak van werving en behoud van personeel loopt het spaak. Zo bemoeilijkt het personeelstekort het sturen van een vliegkampschip naar de Rode Zee en wordt de vervroegde uitdienstname overwogen van HMS Albion en HMS Bulwark. Dat kan forse gevolgen hebben voor de paraatheid van de Royal Marines, en desgevolgens ook voor de samenwerking met de Nederlandse Korps Mariniers.

Queen Elizabeth en Fort Victoria
RFA Fort Victoria en HMS Queen Elizabeth tijdens de reis in 2021 richting de Zuid-Chinese Zee en Japan. (Foto: Britse marine)

De aanvallen van de Houthi-rebellen op koopvaardij- en marineschepen in de Rode Zee doen in verschillende landen het debat rond de inzet van extra marineschepen oplaaien. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt geroepen om een forsere inzet van de Britse marine. Op dit moment is HMS Diamond, een destroyer van de Type 45-klasse er al zeer actief: sinds het schip op 13 december arriveerde in de regio, schoot het al meerdere drones en raketten neer van de Houthi’s, in nauwe samenwerking met de Amerikaanse oorlogsbodems en F/A-18-gevechtsvliegtuigen van het vliegkampschip USS Dwight D. Eisenhower.



Naast HMS Diamond, dat deel uitmaakt van de nieuw opgerichte Operatie Prosperity Guardian, is ook HMS Lancaster, een Type 23-fregat, actief in het gebied. Dit schip focust echter vooral op het opjagen van drugssmokkelaars en wapenhandelaars in de Arabische Zee en Indische Oceaan. Een derde Brits marineschip, HMS Richmond (een zusterschip van de Lancaster) vertrok vorige week ook richting de Rode Zee, zo staat te lezen op de website van de Royal Navy.

Tegelijk gaan ook stemmen op om een eigen Carrier Strike Group samen te stellen, bestaande uit marineschepen van verschillende Europese landen. Het vliegkampschip waarrond deze taskforce zou moeten worden gebouwd, is van Britse origine: HMS Queen Elizabeth of HMS Prince of Wales. Die optie ligt op tafel, zo bevestigt staatssecretaris voor Defensie James Heappey op een parlementaire vraag: “De UK Carrier Strike Group blijft paraat om te antwoorden op de wereldwijde dreigingen.” Alleen, de kans dat een Brits vliegkampschip binnenkort naar de Rode Zee trekt, lijkt bijzonder klein. Zo is er vooral op politiek vlak weinig animo. Maar ook qua ondersteuning moet er creatief te werk worden gegaan om inzet mogelijk te maken, zo schrijft The Telegraph.



De Royal Navy kampt namelijk met forse rekruteringsproblemen. Dat is vooral pijnlijk merkbaar op RFA Fort Victoria, het enige bevoorradingsschip dat binnen deze CSG in staat zou zijn om zaken als munitie, wisselstukken, vliegtuigen of bevoorrading voor de crew mee te nemen. Normaal gezien opereert de Fort Victoria met een honderd-koppige crew, vandaag heeft het slechts enkele tientallen aan boord. Volgens The Telegraph gaf de Royal Navy prioriteit aan de bemanning van andere schepen, zoals tankers of landingsschepen die humanitaire hulp kunnen leveren en dienen als moederschip voor onbemande mijnbestrijdingsvaartuigen. De Britse krant schrijft wel, op basis van bronnen binnen de Britse defensie, dat er andere manieren bestaan om de taskforce te ondersteunen, waaronder bevoorrading door bevriende landen. De marine zou een ontplooiing van een vliegkampschip dus wel kunnen bewerkstelligen mits wat creativiteit.

HMS Westminster
HMS Westminster in Gibraltar in 2011, vlak voor vertrek naar Libië. Destijds was er vooral een rakettentekort. De lanceerinstallatie biedt ruimte voor 32 raketten, maar het schip ging een conflictgebied in met slechts 4 Seawolf-raketten en 28 lege cellen. (Foto: Britse Ministerie van Defensie)

Vervroegd einde twee fregatten
De personeelstekorten beperken zich echter niet enkel tot de Fort Victoria. Voor HMS Westminster en HMS Argyll, twee Type 23-fregatten, zijn de tekorten zo ernstig dat de Britse overheid overweegt deze schepen vervroegd uit dienst te stellen. Zo moet voldoende personeel vrijkomen om de nieuwste fregatten te bemannen, schreef onder andere The Telegraph eerder.

De Britse marine heeft nog tien Type 23-fregatten, deze moeten vervangen worden door de nieuwe Type 26-fregatten. De twee genoemde fregatten stammen uit 1991 en 1994, zij zijn onlangs wel gemoderniseerd.

Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.




Of scan deze QR-code met je telefoon.
QR

Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.


Ook voor de twee amfibische transportschepen van de Albionklasse HMS Albion en HMS Bulwark dreigt een soortgelijk scenario: die schepen zouden tegen de kant worden gelegd en in reserve worden genomen. Het Verenigd Koninkrijk beschikt over vijf amfibische transportschepen: drie van de Bayklasse en twee van de Albionklasse. De vijf werden in de periode 2003-2007 in dienst gesteld.

De Commissie Defensie, een van de commissies binnen het Britse Lagerhuis, zal binnenkort een vergadering houden om de toekomst van de schepen te bespreken, zo staat te lezen op de site van het Lagerhuis.

Albion
HMS Albion is een van de twee schepen van de Albionklasse. Beide schepen zijn zo'n twintig jaar oud en moeten op termijn vervangen worden. De Albion lag afgelopen zomer in Den Helder tijdens de Marinedagen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

'Militair analfabetisme'
Een beslissing over het lot van de landingsschepen heeft forse gevolgen voor de operationele inzetbaarheid van het Britse Korps Mariniers, die op de schepen vertrouwen om hen, met uitrusting, aan land te zetten waar dat nodig blijkt.

In een rapport van de Commissie Defensie uit 2018 staat dan ook dat de schepen nog tot 2034 in dienst moeten blijven, een vervroegde afdanking zou “militair analfabetisme” en “in strijd met de strategische realiteit” zijn.

Mochten de Albion en Bulwark toch worden geschrapt, heeft dat ook consequenties voor Nederland. Het Korps Mariniers werkt namelijk nauw samen met de Royal Marines binnen de UK/NL Amphibious Force. Langs Nederlandse kant wordt Zr. Ms. Rotterdam ingezet voor opdrachten van deze eenheid, langs Britse kant nemen de Albion en Bulwark doorgaans deel. Op termijn moeten de Rotterdam, samen met zusterschip Zr. Ms. Johan de Witt en de vier patrouilleschepen uit de Hollandklasse vervangen worden door zes nieuwe schepen, LPX genoemd. De Britten zouden hierbij aansluiten, zij het met een licht verschillend en groter schip. Over de details is voorlopig nog weinig bekend. Ook is onduidelijk wat de gevolgen zijn van de Britse problemen voor de Brits-Nederlandse plannen.

Kasper Auteur: Kasper Goossens
Kasper schrijft sinds november 2023 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Eerder werkte hij onder meer voor de Belgische nieuwswebsite Business AM, waar hij zich specialiseerde in defensie en geopolitiek. Wekelijks bundelt hij de belangrijkste gebeurtenissen in deze sectoren in een nieuwsbrief op Substack, 'Defense in Brief'. Kasper studeerde Journalistiek aan de Arteveldehogeschool in Gent.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen




IHDG