Marineschepen.nl
 
   
 

Kritiek vanuit België op Nederlands fregattenprogramma


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 19-07-2022 | Laatst aangepast: 19-07-2022


Voor het eerst worden in een Belgische krant zorgen geuit over het Nederlands-Belgische fregattenprogramma. De afgelopen weken is het ASW-fregat meerdere keren besproken in het Belgische parlement, omdat de fregatten groter en duurder worden. Volgens de Belgische krant De Standaard zouden de nieuwe fregatten 700 miljoen euro duurder worden.

Louise Marie
Het Belgische M-fregat BNS Louise Marie in de haven van Den Helder. Het schip werd in 1991 in dienst gesteld bij de Nederlandse marine als Hr.Ms. Willem van der Zaan en in 2008 verkocht aan België. Dit schip wordt samen met de andere Nederlandse en Belgische fregatten vervangen door de ASW-fregatten die door Damen worden gebouwd. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Momenteel bevindt het project voor de vervanging van de twee Belgische en twee Nederlandse M-fregatten in een onderhandelingsfase, nadat het ontwerp eerder dit jaar werd aangepast. De Standaard beschreef het probleem vorige week als "een probleem met het drijfvermogen van de schepen", volgens het Belgische Kamerlid Peter Buysrogge (N-VA) zouden de schepen in het huidige ontwerp zelfs zinken. De schepen moeten groter omdat de verkleinde versie die in 2019 was gekozen, onvoldoende was om alle eisen en wensen van beide marines onder te brengen. Ook was er onvoldoende ruimte voor toekomstige updates.



Dat de fregatten duurder worden, is bekend, om welk bedrag het gaat nog niet. Een bron van De Standaard heeft het over 700 miljoen extra voor het totale project. Maar de Nederlandse Defensie Materieel Organisatie (DMO) bevestigt dat niet: "Wij herkennen het niet. De Belgen overwegen om hun budget recht te trekken om hetzelfde wapensysteem te krijgen als de Nederlanders", schrijft een woordvoerder van DMO na vragen van Marineschepen.nl, en verwijst naar een artikel dat eerder op deze site werd geschreven over ASWF. "Daar staat alles correct in vermeld."

Voor België is iedere prijsaanpassing extra lastig omdat het budget in een wet werd vastgelegd. Hoewel Nederlandse marineschepen in het verleden vaker goedkoper waren dan vergelijkbare schepen in het buitenland, was het verschil vanaf het begin nu wel erg groot.



Behalve kritiek op nieuwbouw is er in België volgens De Standaard ook ontevredenheid over het onderhoud van de schepen; voor de beschikbaarheid van de schepen zou gevreesd worden. Ook zou het ieder jaar spannend zijn, "ook voor de Nederlanders", rond het onderhoud. In het artikel wordt gewezen naar Damen, maar zowel de Nederlandse als de Belgische fregatten worden onderhouden door de Directie Materiële Instandhouding (DMI) in Den Helder. DMI heeft nog niet gereageerd op de kritische noot uit België.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Waarschijnlijk meer geld voor ASWF

Fregatten groter en duurder