Het Maleisische marineschip KD Pendekar is zondagmiddag gezonken voor de kust van Johor. Volgens het Ministerie van Defensie heeft het schip onderwater een object geraakt, waarna er een lek ontstond. Bij het ongeluk zijn geen mensen om het leven gekomen.
De Pendekar op archiefbeeld. De schepen van de Handalanklasse zijn gebaseerd op de Zweedse Nörkoppingklasse 'raketboten' en bedoeld voor snelle aanvallen met hun Exocet-raketten. De vier kleine scheepjes van ruim 43 meter en een waterverplaatsing van 268 ton werden in 1978 en 1979 in dienst gesteld. (Foto: Maleisische marine)
Het lek werd zondag volgens het Maleisische Ministerie rond 12:00 uur ontdekt door bemanning in de machinekamer. De Pendekar was op dat moment bezig met "een operationele opdracht" in de Zuid-Chinese Zee. Direct werden er pogingen ondernomen om het water uit schip te krijgen en het te stabiliseren, maar dit lukte niet.
Toen bleek dat het schip niet meer gered kon worden, werden alle 39 bemanningsleden in veiligheid gebracht met behulp van andere schepen. In een statement van het Ministerie van Defensie werden met name het Maritime Enforcement Agency (MMEA) en de Royal Malaysia Police (PDRM) bedankt.
Op social media gaan beelden rond van de Pendekar in de problemen. Op foto's en video's is te zien hoe het schip een flinke slagzij maakt richting bakboord, terwijl een groot deel van de romp al onder water is verdwenen. Ondertussen proberen reddingswerkers met kleine boten het schip te hulp te schieten.
Uiteindelijk zonk KD Pendekar om 15:54 uur zo'n 2 zeemijl (bijna 4 km) uit de kust.
Dat het schip gezonken is, betekent niet dat het voorgoed op de zeebodem zal blijven liggen. Er worden pogingen gedaan door de Maleisische marine om het schip te bergen.
Zorgen over oude schepen
Het Ministerie van Defensie heeft direct een onderzoeksteam op de been gebracht om de toedracht van het zinken te achterhalen. Bovendien zorgt het ongeluk voor zorgen over andere schepen van de Maleisische vloot.
De Pendekar van de Handalanklasse was één van de oudere schepen van de Maleisische marine. Het schip werd in 1979 in dienst gesteld nadat het in Zweden gebouwd was.
In 2014 hielp de Pendekar nog bij de zoektocht naar het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines.
In 2020 is besloten de Handalanklasse te moderniseren zodat deze schepen nog langer mee zouden kunnen gaan.
Volgens minister van Defensie Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin heeft de Maleisische marine tien tot vijftien schepen van 40 jaar of ouder in dienst. Dit is ongeveer een derde van de vloot. De minister wil dat er nu onderzoek gedaan wordt naar al deze oudere schepen. De minister voegde er wel aan toe dat de leeftijd van de Pendekar niet de oorzaak was van de ondergang.
Behalve veroudering van de vloot, is ook sprake van een tekort aan schepen. Bij verschillende vervangingsprojecten is flink gesneden in de aantallen. Critici zeggen dat door de tekorten sommige Maleisische schepen voor oneigenlijke taken worden gebruikt. De Pendekar is volgens een voormalig commandant bijvoorbeeld ontworpen voor korte operaties en niet voor lange patrouilles.
De Maleisische marine is al geruime tijd bezig met het verjongen van de vloot. Dat gebeurt met wisselend succes. Ook kwamen meerdere schandalen aan het licht zoals bij de onderzeeboten en de Littoral Combat Ships. Bij de laatstgenoemde schepen is bovendien sprake van een enorme vertraging. Het eerste LCS zou in 2019 moeten worden opgeleverd, maar dat wordt naar verwachting pas in 2026.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.