Thales Nederland gaat de radars leveren voor de drie nieuwe Poolse fregatten van de Miecznikklasse klasse, dat maakte het hoofdkantoor in Parijs vanochtend bekend. Ook het CMS van de fregatten genaamd Tacticos zal door de vestiging in Hengelo geproduceerd worden. Deze radars worden ook op de nieuwe Nederlandse en Belgische ASW-fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen geïnstalleerd.
Illustratie van de Miecznikklasse. Opvallend is dat op het oorspronkelijke beeld van de Miecznik, na contractondertekening met Babcock, geen NS50 maar NS100-radar was getekend. In bovenstaand beeld, dat vandaag is gedeeld, zijn meerdere wijzigingen te zien. Het schip lijkt een dek hoger, de hangar lijkt ingekort en de radar in de mast is nu de NS50. (Beeld: Babcock)
De drie schepen van de Miecznikklasse hebben de Arrowhead 140 als basis, die ook de basis vormden van de Britse Type 31-fregatten.
Thales diende samen met Babcock en BMT een ontwerp in en won de aanbesteding in 2019 met de Arrowhead 140. Dat ontwerp was op zijn beurt gebaseerd op het Deense fregat Ivar Huitveldt. Op deze schepen draaiden de NS100 radar en het CMS Tacticos van Thales.
Later bestelden Indonesië een variant van de Arrowhead en dus ook maakte Polen de keuze om zijn fregatten op het model te baseren. De bouw van de Poolse fregatten ging half augustus van start. Er waren toen al wel berichten over de sensoren van de fregatten, maar er was nog geen contract getekend.
Pools contract
Inmiddels is dat contract wel getekend. Het contract werd gesloten met Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ). Hierin werd overeengekomen dat Thales de radars, het CMS, sonar, radars en infrarood-sensoren zal leveren.
De sonars komen niet uit Hengelo. Het betreft de BlueHunter rompsonar (voorheen Kingklip Mk 2) en de Captas-2 laagfrequente gesleepte sonar van Thales UK. Uit Frankrijk komt het Artemis infrarood search and track-systeem. De STIR 1.2 EO Mk2 vuurleidingsradar is dan weer een bekend product uit Hengelo.
Het geïntegreerde CMS is in de vorm van Tacticos eveneens een bekende van de vestiging in Oost-Nederland. Tacticos is de software in de commandocentrale die wapens en sensoren aan elkaar koppelt, en bedienbaar maakt vanuit de centrale.
Radars
De radars die op de fregatten van de Miecznikklasse geplaatst zullen worden, zijn SM400 Block 2 en de NS50 radar. SM400 Block 2 is een niet-roterende S-band radar, ontworpen om tegelijkertijd luchtsurveillance, helikoptercontrole, oppervlaktesurveillance en wapendirectie uit te voeren. Dit is een opvolger van SMILE, die de Nederlandse marine al kent van de patrouilleschepen van de Hollandklasse. De radar heeft een bereik van ongeveer 400 kilometer.
De NS50 radar is de kleinste telg in de familie van AESA-radars uit Hengelo. De grootste, de SMART-L MM/N, wordt op de LCF'en gezet zodat de fregatten ballistische raketten kunnen detecteren tot op 2.000 km afstand. Een kleinere radar is de NS200 en de derde radar is de NS100. Deze radar is op Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt geplaatst.
De NS50 is nog een slag kleiner: de radome waar de radar in staat is maximaal 2,5 meter. Maar de NS50 is weldegelijk een AESA-radar en dat is uniek. Net als de grotere NS100 is het een dual-axis multibeamradar met AESA (active electronically scanned array) technologie.
AESA technologie stelt radars in staat om een groot aantal bundels te verwerken, die elektronisch worden gestuurd. Er wordt gezonden met 1 bundel en ontvangen met meerdere bundels. Op deze manier kan het sneller informatie over het doel verkrijgen dan traditionele single-beam radars die met één straal het hele luchtruim moeten scannen.
Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.
Of scan deze QR-code met je telefoon.
Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.
Nederlands-Belgische programma
Dezelfde radars van Thales zullen op termijn worden geplaatst op de nieuwe Nederlandse en Belgische schepen. De twee landen zijn al lange tijd bezig met een gezamenlijk programma voor nieuwe ASW-fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen.
Op de nieuwe ASW-fregatten zal, naast APAR Block 2, de SM400 Block 2 worden geïnstalleerd. Op de mijnenbestrijdingsvaartuigen zal NS50 een plaats krijgen. Het voordeel van meer gebruikers, is meer ervaringen met het systeem en dat de kosten gedrukt worden.
De nieuwe opdracht betekent voor Thales in Hengelo weer extra werk. Begin dit jaar schreef Marineschepen.nl al dat de productie van radars was verdrievoudigd.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.