De toekomstige TCG Anadolu is vorige week in de haven onderworpen aan tests en gaat vandaar naar zee voor de volgende fase van de proefvaart. De Anadolu is het eerste vliegkampschip van Turkije en wordt bovendien het grootste Turkse marineschip ooit. Het schip is gebaseerd op de Spaanse carrier SPS Juan Carlos I en is net als zijn Spaanse evenknie een Landing Helicopter Dock (LHD). De eerste proeftochten werden bij de Sedef Shipyard vlakbij Istanbul gehouden en verliepen succesvol volgens de scheepswerf.
TCG Anadolu. (Foto: Turkse marine)
TCG Anadolu heeft een waterverplaatsing van 27.000 ton. Dat is ongeveer net zo veel als Zr.Ms. Karel Doorman, al is de Anadolu wel 27 meter langer dan het Nederlandse ondersteuningsschip. Het schip is bij uitstek geschikt voor amfibische operaties.
Het schip maakt zich nu op voor de eerste officiële tests los van de kade. Dit deed het door een rondje te varen in het ankergebied van de scheepswerf. Vanaf vandaag zal de Anadolu voor het eerst technische vaartochten op zee gaan maken, waarna de officiële acceptatie tests zullen beginnen. Het plan is dat TCG Anadolu in de toekomst het nieuwe vlaggenschip van de Turkse marine wordt.
Tegenslagen in het project
Al sinds 2006 is Turkije bezig met het project rondom de Anadolu. Turkije ging in zee met het Spaanse Navantia en zo ontstond het idee om het schip te baseren op de Juan Carlos I. Gedurende het project werd besloten het schip groter te maken dan in eerste instantie gepland was, zodat ook F-35B vliegtuigen op de carrier konden landen.
De Anadolu is dus groot genoeg voor F-35B vliegtuigen, maar voorlopig heeft Turkije niet de beschikking over deze toestellen. De vliegtuigen zouden vanuit de Verenigde Staten moeten komen, maar nadat Turkije in 2019 Russische luchtafweersystemen had besteld, werd het door de VS uit het F-35-project gezet. Voorlopig blijft het dus bij helikopterlandingen op TCG Anadolu, al onderzoekt de Turkse marine met de florerende Turkse drone-industrie om een dronecarrier te maken van het schip. Maar dat is nog niet zo eenvoudig, want daar was de Anadolu niet voor ontworpen.
Het was niet de enige tegenvaller rondom de Anadolu de afgelopen jaren. In 2019 ontstond er een grote brand aan boord en leek het project extra vertraging op te lopen. De brand ontstond in isolatiemateriaal en woedde enkele uren. Desondanks was de schade aan het schip in aanbouw te overzien, waardoor men de bouw ervan gewoon door kon zetten.
Erdogan wil meer
Nu het schip bijna klaar is om in dienst gesteld te worden, kijkt Turkije meteen verder. President Erdogan liet al meerdere keren doorschemeren het niet bij één vliegkampschip te willen laten. In januari 2021 zei de president dat de gesprekken rondom minstens twee extra vliegkampschepen al begonnen waren.
Daarmee continueert Turkije de lijn van een meer zelfstandige defensie-industrie. De band met de rest van de NAVO is de laatste jaren enigszins bekoeld. Dit heeft vooral te maken met de eerdergenoemde Russische luchtafweersystemen. Het is een doel van Erdogan geworden om de afhankelijkheid van buitenlandse defensiebedrijven in 2023 volledig te elimineren.