Marineschepen.nl
 
   
 

Weer minder Russische schepen in de Middellandse Zee


Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 01-05-2023 | Laatst aangepast: 01-05-2023


Vlak voor de Russische invasie in Oekraïne bestond de Russische aanwezigheid in de Middellandse Zee uit in ieder geval twee kruisers, twee fregatten, twee torpedobootjagers en twee patrouilleschepen. Dat aantal is de laatste tijd sterk teruggebracht en eind april weer belangrijk gereduceerd met het vertrek van vier schepen.

Soobrazitelny
Het Steregushchiyklasse-korvet Soobrazitelny. (Foto: Britse marine)

Anderhalve week geleden voer een groep Russische oorlogsschepen door de Straat van Gibraltar de Atlantische Oceaan in. De groep schepen werd zaterdag 22 april om 20:30 uur opgemerkt door Michael J Sanchez, een gevestigde observator in Gibraltar, bekend voor het documenteren van de passage van belangrijke schepen. De Russische oorlogsschepen werden visueel geïdentificeerd als de korvetten Stoiky en Soobrazitelny uit de Steregushchyklasse, het fregat Admiral Grigorovich uit de gelijknamige klasse en het bevoorradingsschip Kama uit de Kaliningradneftklasse.



De schepen werden vervolgens een week later opgepikt en gevolgd door de Britse marine langs de Britse kust. Het is niet zeker of deze schepen door de Noordzee zijn gevaren of om Ierland heen, via de Atlantische Oceaan.

Afname
Het vertrek van deze groep oorlogsschepen is een gevoelige afname in het aantal platformen dat de Russische marine actief heeft in de Middellandse Zee. In de ochtend van zaterdag 22 april hadden de Russen nog twee fregatten, drie korvetten, een onderzeeboot, een mijnenjager en twee bevoorradingsschepen actief in de Middellandse Zee.

Het aantal platformen valt nu terug naar het fregat Admiral Gorshkov (Gorshkovklasse), de onderzeeboot Kransnodar (verbeterde Kiloklasse), korvet Orekhovo-Zuyevo uit de Buyan-M-klasse, de mijnenjager Vladimir Emelyanov uit de Aleksandritklasse en het bevoorradingsschip Kola uit de Altayklasse.

Hiermee bevindt het Middellandse Zee eskader van de Russische marine zich op een laag niveau dat sinds maart 2021 niet meer gezien is. Bovendien heeft de Gorshkov, die er onlangs arriveerde, al een halve wereldreis op zitten. Het schip vertrok in januari met de Kama en voer langs de westkant van de Atlantische Oceaan naar Zuid-Afrika, via de Rode Zee naar de Middellandse Zee.



Schepen op weg naar de Oostzee
De groep schepen die vorige week Gibraltar zijn gepasseerd, zijn momenteel op weg naar de Oostzee en zullen hierbij naar alle waarschijnlijkheid door Belgische en Nederlandse wateren varen. De korvetten Stoiky en Soobrazitelny uit de Steregushchyklasse zijn afkomstig van de Oostzee vloot en keren nu terug naar hun thuisbasis.

Opvallend is de aanwezigheid van het fregat Admiral Grigorovich, dat Sebastopol op de Krim als thuisbasis heeft. Dit fregat was sinds 28 oktober 2021 in de Middellandse Zee. Echter, door de Russische invasie van Oekraïne was de Bosporus gesloten voor doorvaart van Russische oorlogsschepen.

Dit verhindert dat de Admiral Grigorovich kan terug keren naar haar thuisbasis voor onderhoud en herstellingen. Het afgelopen anderhalve jaar kon het fregat zich nog behelpen met de beperkte maritieme infrastructuur aanwezig in de Syrische marinebasis in Tartus. Echter voor een grootschalig onderhoud is er nood aan een Russische scheepswerf.

Grigorovich
RFS Admiral Grigorovich op archiefbeeld. Deze schepen kunnen acht Kaliber kruisvluchtwapens lanceren. (Foto: Russische marine)

Dat het fregat nu mee op weg is naar de Oostzee doet vermoeden dat het een onderhoud zal krijgen op de Russische scheepswerven in de Oostzee. De scheepswerf Yantar ligt voor de hand, aangezien ze daar gebouwd werd. Of Yantar in staat zal zijn om dit onderhoud vlot te laten verlopen is nog maar de vraag. Als eén van de weinig goed functionerende scheepswerven in Rusland is Yantar momenteel volzet met werkorders. Onderhoud van het fregat Neustrashimyy uit de gelijknamige klasse liep meerdere jaren uit, hoewel dit meer lag aan de nood om de voortstuwing te vervangen waarvan belangrijke onderdelen uit Oekraïne kwamen en niet meer voorhanden waren.

Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.




Of scan deze QR-code met je telefoon.
QR

Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.

Versterking voor het Middellandse Zee eskader?
Met het vertrek van het fregat Admiral Grigorovich en de de korvetten Stoiky en Soobrazitelny uit de Middellandse Zee zakt het aantal Russische operationele platformen actief in de Middellandse Zee naar het laagste peil in de afgelopen twee jaar. De vraag is nu of Rusland dit minimaal aantal actief schepen zal behouden of zal trachten om het aantal platformen in de Middellandse Zee weer op te drijven.

Momenteel zijn er geen directe aanwijzingen dat Rusland extra schepen naar de Middellandse Zee stuurt. Vanuit het Russisch ministerie van Defensie en Russische pers zijn er nog geen berichten openbaar gemaakt dat er schepen op weg zouden zijn naar de Middellandse Zee. De Pacifische Vloot heeft recentelijk een grote oefening gedaan waarin alle beschikbare schepen aanwezig waren. Indien de Pacifische Vloot versterkingen dient te sturen zal dit meerdere weken duren eer deze schepen in de Middellandse Zee aankomen.

Binnen de openbare-inlichtingen-gemeenschap wordt vooral gekeken naar de Noordelijke Vloot die mogelijk schepen naar de Middellandse Zee kan sturen. Torpedobootjager Admiral Levchenko uit de Udaloyklasse wordt als mogelijke kandidaat genoemd op basis van haar trainingsniveau en activiteit in de afgelopen maanden.

Indien de versterking uit de Noordelijke of Oostzeevloot dient te komen dan zal de passage van deze oorlogsschepen waarschijnlijk doorheen Nederlandse en Belgische wateren verlopen.

Frederik Auteur: Frederik Van Lokeren
Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Admiral Grigorovichklasse

Steregushchyklasse