Marineschepen.nl
 
   
 

Jarige Australische marine blijft groeien

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 02-03-2012

De Australische marine is gisteren 111 jaar oud geworden. Natuurlijk stond vice-admiraal Ray Griggs, de bevelhebber der zeestrijdkrachten, even stil bij dit heuglijke feit en blikte kort vooruit op de nieuwe aanwinsten van de marine. Hoogtepunt is uiteraard de komst van het eerste helikoptercarriers van de Canberra klasse, dat dit jaar voor de afbouw in Australië wordt verwacht. Maar de Australische marine wacht meer uitbreidingen en uitdagingen, marineschepen.nl zet ze even op een rijtje.

Veel nieuwe aanwinsten
De Australische marine staat sinds een aantal jaren weer in de schijnwerpers en dat betaalt zich nu terug in veel grote materieelsprojecten. Het 8 miljoen vierkante kilometer grote zeegebied waar de marine voor verantwoordelijk is, vraagt al jaren om meer en deels ander materieel dan dat het land nu heeft. Bovendien is er sprake van een wapenwedloop in de regio -voornamelijk op gebied van amfibische capaciteiten en onderzeeboten-, waardoor ook Australië zich gedwongen voelt om de vloot uit te breiden.

canberra
Animatie van de twee Canberra helikoptercarriers.

Zoals gezegd kijkt de totale marine-gemeenschap reikhalzend uit naar de nieuwe Landing Helicopter Docks (LHD) van de Canberra klasse. Deze schepen zijn nauw verwant aan het Spaanse vliegkampschip Juan Carlos I en worden dan ook voor een belangrijk deel gebouwd op de Spaanse werf Navantia. In 2012 wordt de Canberra verwacht in Australië waar het zal worden afgebouwd en zal de tweede (Adelaide) tewater worden gelaten. Na twee jaar zal de Canberra aan de vloot worden toegevoegd, en een enorme boost geven aan de amfibische capaciteiten van Australië. De Canberra klasse schepen hebben met hun 230,8 meter lengte ruimte voor helikopters, landingsvaartuigen en vele voertuigen. Net als op de Juan Carlos I kunnen er vliegtuigen landen en opstijgen, maar Australië heeft (nog) geen vliegtuigen die hiervoor geschikt zijn.
Overigens is de amfibische capaciteit al uitgebreid in 2011 met de aankoop van het Britse HMS Largs Bay. Dit LPD is gebaseerd op Hr.Ms. Rotterdam en werd in verband met bezuinigingen in Groot-Brittannië te koop gezet. Onder de nieuwe naam HMAS Choules is het nu in Australische dienst.



Behalve naar de "game changers" van de Canberra klasse, kijken VADM Griggs en zijn collega's ook uit naar de Air Warfare Destroyers. Deze drie schepen van de Hobart klasse worden vanaf 2014 verwacht en zijn eveneens van de Spaanse tekentafel van Navantia. De Hobart klasse is afgeleid van de Spaanse Alvaro de Bazan klasse en heeft dus ook Amerikaanse sensoren. Voor Australië was dit erg belangrijk omdat de Verenigde Staten hun belangrijkste bondgenoot zijn. Dat is ook te zien aan de plannen met de wapensystemen: Australië overweegt om Standard-Missiles aan te schaffen voor de verdediging tegen ballistische raketten en overweegt de aanschaf van kruisvluchtwapens als Tomahawk.

AWD
Animatie van de toekomstige HMAS Hobart. (Bron: Air Warfare Destroyer Alliance)

De bekende Anzac klasse fregatten blijven voorlopig nog de kern van de vloot vormen. De acht MEKO-schepen (Duits ontwerp) zijn in de periode 1996-2006 in dienst gekomen en ondergaan nu een modernisering van o.a. sensoren en wapensystemen. Vanaf 2025 moeten ze vervangen worden door de "Future Frigate", een klasse van reusachtige 7.000 tons fregatten met Standard Missile-3 raketten (luchtverdediging) en een focus op onderzeebootbestrijding.

De Australische Marineluchtvaartdienst zal in ieder geval een belangrijke rol blijven spelen als het gaat om onderzeebootbestrijding. Deze Fleet Air Arm mag zich verheugen op uitbreiding. De 16 verouderde Seahawks zullen in 2014 vervangen worden door 24 nieuwe MH-60R "Romeo" Seahawk helikopters.

Natuurlijk zijn er ook projecten die in een nog vroeger stadium bevinden. Bijvoorbeeld de 20 Offshore Combatant Vessels: patrouilleboten die de enorme Australische kustwateren moeten doorkruisen om hulp te bieden, onderzoek te doen en voor bescherming tegen onder andere smokkelaars. Nu wordt het werk gedaan door 26 schepen, maar door de schepen uit te rusten met modules, zouden ze met minder af kunnen.
Het grootste project in deze categorie is wel de vervanging van de zes Collins klasse onderzeeboten. De Australische marine verwacht dat de huidige onderzeeboten tot 2025 kunnen blijven varen en daarna vervangen moeten worden. Dit moet dan gebeuren door maar liefst 12 nieuwe onderzeeboten. De Australische politiek gaat zich hier de komende jaren over buigen, dus over het definitieve aantal en het ontwerp valt nu nog niets te zeggen.



Hoofdpijn
De Collins klasse is direct één van de hoofdpijndossiers binnen de Australische marine. Al tijdens de aanbesteding ging het mis en nog altijd zijn niet alle problemen opgelost waardoor niet alle boten operationeel zijn. De volgende klasse onderzeeboten zal vele malen beter moeten zijn.

De vele nieuwe platformen leveren ook een andere uitdaging op. De werving van de marine loopt al jaren achter. Ondanks dat de wervingsafdeling een aantal uitstekende campagnes op haar naam heeft staan, loopt het eilandvolk niet warm voor een baan bij de marine. Naar verluid zou de Australische marine nu ook jacht maken op Brits marinepersoneel dat bedreigd wordt met ontslag, om zo wel de schepen in de toekomst te kunnen blijven bemannen.

Uitstekende campagnes of niet. De Australische pers smult van de marine. Met enige regelmaat publiceren de media nieuwe schandalen die betrekking hebben op problemen met de werving, kapotte onderzeeboten en misstanden aan boord van marineschepen. Een deel is zeker gegrond, maar (zoals vaker) is een ander deel enorm opgeblazen of gewoon niet waar. Om dat laatste aan te pakken heeft de Australische marine een aparte pagina genaamd On The Record op hun website waar ze foutieve informatie in de media rechtzetten.

Zeeblindheid
Dankzij de nieuwe energie bij de Australische marine is er meer tijd en aandacht om stil te staan bij theoretische zaken. Dit uitte zich in februari in de internationale Sea Power Conference te Sydney, het grootste marine-congres ooit op het eiland georganiseerd. Meer dan 1.000 aanwezigen uit 35 landen luisterden naar VADM Griggs die de "strategen van deze tijd" uitnodigde om het grote publiek duidelijk te maken wat de rol is van de marine voor haar land. Want net als het andere eiland Groot-Brittannië, maar ook India, lijdt men in Australië aan "zeeblindheid"; mensen zien het belang van de zee voor hun land niet meer.

Zodra het medicijn voor zeeblindheid gereed is, kan direct een lading naar ons land worden verscheept.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen
Canberraklasse LHD
Hobartklasse destroyers
Anzacklasse fregatten
Collinsklasse onderzeeboten
Juan Carlos I vliegkampschip

Aandacht voor onderzeeboten