Marineschepen.nl
 
   
 

Anzacklasse fregatten (Australië)


Laatst aangepast: 12-12-2020

HMAS Anzac is het eerste schip van de acht MEKO-200 schepen van de Australische marine. De schepen werden samen met de Nieuw-Zeelandse marine besteld (zij hebben er twee) en vormen de kern van de Australische oppervlaktevloot.
ANZAC staat voor Australian New Zealand Army Corps, het gezamenlijke legerkorps waarmee Australië en Nieuw-Zeeland in de Eerste Wereldoorlog deelnamen aan de Britse acties bij Gallipoli. De naam werd in eerste instantie gebruikt voor het project omdat ook de bouw van deze fregatten een samenwerking was tussen de twee landen, en later werd de naam ook voor het eerste schip en de klasse gebruikt.

HMAS Anzac
HMAS Anzac, na de modernisering. (Foto: Australische marine)

Historie
Halverwege de jaren '80 startte Australië met het project "New Surface Combatant" als vervanger van de River klasse destroyers. Toen na verloop van tijd bleek dat de Australische industrie niet in staat was om een schip zelf te ontwerpen en bouwen, en Nieuw-Zeeland ook behoefte had aan nieuwe schepen, werd het project omgedoopt tot ANZAC Ship Project.
In 1987 zetten beide landen hun handtekening onder de samenwerking. Het project moest niet alleen een nieuwe reeks fregatten opleveren, maar ook een eerste sprong richting een zelfstandige Australische marinescheepsbouw-industrie. Australië vond zich namelijk te afhankelijk van Westerse kennis en scheepswerven.



Met bovenstaand doel in gedachten werden de bieders verplicht om samen te werken met scheepswerven in Australië. Dertien scheepsontwerpen kwamen binnen uit onder andere Frankrijk, Noorwegen, Italië, Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië en Zuid-Korea. In september 1987 werden drie ontwerpen geselecteerd: een kleine versie van het Britse Type 23 fregat (door de Britse werf Yarrows), het MEKO 200 fregat (Blohm + Voss) en het M-fregat (De Schelde).

Alle ontwerpen waren echter te duur en er moest eerst gesneden worden. Bij de M-fregatten werd minder automatisering toegepast, een aantal NBC-onderdelen werd geschrapt en er werd bezuinigd op de voortstuwing met een lagere max snelheid tot gevolg, maar waarbij wel een grotere actiradius werd gerealiseerd tot 6.000 zeemijl.
Bij de volgende ronde viel het ontwerp van Yarrows af. Blohm + Voss bleek in de periode daarna veel ervaring te hebben en als commercieel bedrijf met een eigen ontwerp snel te kunnen schakelen. De Schelde was weliswaar ook een commercieel bedrijf, maar het M-fregat ontwerp was eigendom van de Nederlandse Staat.
Beide partijen vonden partners in Australië, zij het dat Blohm + Voss sneller en gelukkiger bleek. Daardoor kon de prijs van hun voorstel lager liggen dan het M-fregat ontwerp.

Het M-fregat was echter alles behalve kansloos. Dhr. S.G. Nooteboom, oud marine-officier en als medewerker van De Schelde in Australië direct betrokken bij dit project, schreef daarover in het Marineblad van januari 1990: "In de besteksfeer verliepen de discussies vlot en goed en na een paar intensieve weken was vrij spoedig duidelijk dat in de ogen van de Australische marine het M-fregat voor lag op punten. De MEKO, die kleiner is dan het M-fregat, had moeite met de factoren ruimte, gewicht, vaart en actieradius. Daarbij was het twijfelachtig of de gespecificeerde performances gehaald konden worden. Wat dat betreft lag de zaak bij het M-fregat duidelijk gunstiger."

In de finale moest het M-fregat het echter afleggen tegen het Duitse MEKO 200 ontwerp. De Duitsers wisten namelijk onder de prijs van het M-fregat te blijven, dat het M-fregat volgens ingewijden beter scoorde telde niet mee.


HMAS Anzac, voor de modernisering, met op de achtergrond HMAS Sydney (Adelaideklasse).

Bedrijven
De volgende bedrijven hebben meegewerkt aan het ontwerp, de bouw van dit project, of hebben producten of diensten geleverd (en hebben een bedrijfspagina):

Saab logo

Geïnteresseerd in een bedrijfspagina? Kijk hier voor meer informatie

MEKO 200
Het MEKO ontwerp was een bekend ontwerp van Blohm + Voss, gebaseerd op modules waardoor tijdens de ontwerpfase relatief eenvoudig functies aan het schip kunnen worden toegevoegd, zonder dat de bouwer opnieuw moet beginnen met tekenen.
Het ontwerp dat Australië koos, MEKO 200, was afgeleid van de Portugese MEKO fregatten: MEKO 200 PN.

De schepen hebben (net zoals de Nederlandse M-fregatten) verschillende taken: luchtverdediging, onderzeebootbestrijding, oppervlakteoorlogvoering en natuurlijk de humanitaire taken en VN-taken (bijv. het boarden van verdachte schepen).



Upgrades
Om deze taken wel uit te kunnen voeren ondergingen de schepen verschillende upgrades. Sindsdien beschikken ze over Evolved Sea Sparrow Missiles (ESSM) tegen luchtdoelen en Harpoons tegen andere schepen.
Ook de sensoren zijn verbeterd: de Sagem Vampir NG IRST (Infra-red search and track, infra rood zoeken en volgen) worden toegevoegd. Het Saab Combat Management System krijgt een upgrade en het bedrijf CEA Technologies heeft hun 3D E/F band active phased array radar geplaatst. Deze radar bestaat uit vaste platen en kan doelen opsporen en aanwijzen, en vormen de nieuwe opvallende mast. De CEAFAR en CEAMOUNT systemen krijgen een plaats in een nieuwe mast die de oude mast met sensoren heeft vervangen.

Vervanging De Anzacklasse fregatten worden vervangen door Type 26-fregatten, die onder het project Future Frigate class, zijn gekozen.

Nummer Naam In dienst
F150 Anzac 1996
F151 Arunta 1998
F152 Warramunga 2001
F153 Stuart 2002
F154 Parramatta 2003
F155 Ballarat 2004
F156 Toowoomba 2005
F157 Perth 2006
Afmetingen 118x14,8x4,4
Max. waterverplaatsing 3600 ton
Max. snelheid 27 knopen
Bemanning 163
Voortstuwing CODOG 1x GE LM 2500 gas turbine, 2x MTU 12V 1163 TB83 diesels
Wapensystemen Raytheon ESSM
Boeing RGM-84 HARPOON
MK 46 Mod 5 torpedo's
FMC 127mm (5in)/54 Mk 45 Mod 2
GE/GD 20mm/76 Vulcan Phalanx Mk 15
2x 12,7mm GPMG
Sensoren Saab Microwave Systems Sea Giraffe 150HC radar
CEA Technologies CEAFAR luchtwaarschuwingsradar
CEA Technologies CEAMOUNT doelaanwijsradar
STN Atlas Elektronik 9600 ARPA I-band navigatie radar
Sagem Vampir NG IRST
Thomson Sintra Spherion B sonar
Petrel Mine and Obstacle Avoidance Sonar system





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Bedrijven
Saab

Gerelateerde artikelen
Marine blijft groeien
Aandacht voor onderzeeboten