Marineschepen met slecht weer op zee


Door: Jaime Karremann
Laatst aangepast: 16-01-2017


"Paaltjes pikken" heet dat bij de marine: een schip dat diep in de golven duikt om er vervolgens met opspattend schuim weer uit te springen. Alleen tijdens de proefvaart zoeken marineschepen storm op, want dan moet het schip getest worden. In andere situaties wordt slecht weer gemeden, want niemand zit te wachten op schade of zelfs gewonden. Toch komen marineschepen geregeld in aanraking met een storm vanwege een operatie, oefening of een redding op zee. En dat levert dan mooie plaatjes op!

Hr.Ms. Van Nes
De boeg inclusief de sonardome van Hr.Ms. Van Nes komt los van de golven tijdens een storm op zee. (Foto: still uit film van de Koninklijke Marine)

Mooie beelden, maar storm kan ook gevaarlijk zijn. Zo verging in 1882 de -niet zeewaardige- rammonitor Zr.Ms. Adder tijdens een storm op de Noordzee. Al was dat een uitzondering. Gelukkig weten marineschepen zich ook in heel slecht weer staande te houden. Wel is storm tijdenlang erg gevaarlijk geweest voor het personeel aan boord. In 1966 belandde de kruiser Hr.Ms. De Zeven Provinciën bijvoorbeeld in een storm waarbij twee bemanningsleden omkwamen.



Een storm was in het verleden gevaarlijker omdat de bemanning vaak buiten aan het werk was. Natuurlijk in de zeiltijd, maar later ook. Zelfs tot zo'n 40 jaar terug. Sommige schepen, zoals de Roofdierklasse fregatten, hadden een brug zonder ramen of dak. Alleen een oliejas en een zuidwester dienden als bescherming. Ook hadden schepen in het verleden geen whalegang (centrale gang van voorschip naar achteren). De bemanning kon alleen via open dekken andere delen van het schip bereiken en moest zich goed vasthouden om niet meegesleurd te worden.

Tegenwoordig zijn marineschepen veiliger voor het personeel. Met slecht weer zijn er "passageverboden" van kracht; niemand mag zich dan bijvoorbeeld buiten aan dek op het voorste deel van het schip of in de midscheeps bevinden. Dat is geen enkel probleem, want alle essentiële zaken bevinden zich binnen.

Ok, tijd om zeeziek te worden.

Toegevoegd op: 16-01-2017

Leanderklasse fregat HMS Cleopatra krijgt olie van bevoorradingsschip Hr.Ms. Zuiderkruis bij een flinke sea state. Inclusief een emergency break away; in verband met een noodsituatie worden de lijnen gekapt en het tuig versneld teruggegeven.


Prachtige passage van USS Dewey, een destroyer van de Arleigh Burkeklasse.

Toegevoegd op: 27-12-2015

Patrouilleschip van de Nieuw-Zeelandse marine HMNZ Otago (85 meter lang) in de wilde Antarctische Oceaan, in december 2015. Volgens het bijschrift van één van de bemanningsleden waren de golven 20 meter hoog en windsnelheden van 80 km/ uur. Let ook op het kanon rechts in beeld voor en na de golf.


HMNZ Wellington (Protectorklasse) tijdens een proefvaart in de Antarctische Oceaan. Het patrouilleschip van de Nieuw-Zeelandse marine was in februari 2011 nabij McMurdo Station op Antarctica, zuiderlijker dan ieder NZ-marineschip ooit. En ontmoette volgens de GPS coordinaten in beeld precies hier in die zee gigantische golven.

Toegevoegd op: 01-05-2015

Zr.Ms. Karel Doorman tijdens slecht weer in de Golf van Biskaje.

Toegevoegd op: 29-01-2015

Zr.Ms. Tromp trotseert flinke golven tijdens hun reis in januari 2015 rond het Verenigd Koninkrijk. Zie ook het YouTube-kanaal van de Tromp voor meer filmpjes.

Toegevoegd op: 21-10-2014

Het M-fregat Zr.Ms. Van Amstel was in 2009 op weg naar de West toen het een paar flinke golven tegenkwam! En dat zorgde weer voor veel pret op de brug.


Storm is van alle tijden! De Franse marine tijdens de Eerste Wereldoorlog, in 1916, in een aardige sea state. Het schip dat van voren te zien is, is waarschijnlijk een slagschip van de Dantonklasse.


Op de meeste filmpjes komen de golven van voren, maar in deze video komen de golven van achter. Vaak een stuk minder prettig voor mensen die snel zeeziek worden. Deze opnames zijn gemaakt aan boord van USS John S. McCain, een Amerikaanse destroyer van de Arleigh Burkeklasse.

Toegevoegd op: 24-06-2014

Ook met een aardig zeetje voel je je veilig achter de brugramen, maar dat gevoel wordt soms wel op de proef gesteld.

Toegevoegd op: 09-12-2013

Het Deense fregat Iver Huitfeldt op snelheid door hoge golven.

Toegevoegd op: 05-12-2013

Je zou maar op de brug van een Duitse onderzeeboot staan.


Ook vliegkampschepen kunnen paaltjes pikken. Hier USS Kitty Hawk.


Schijn bedriegt! Een vrolijk filmpje tijdens mooi weer... maar dan...

Toegevoegd op: 28-10-2013

Bij slecht weer kan via de achterste positie olie geladen worden. Dat levert prachtige beelden op!


S-fregat Hr.Ms. Philips van Almonde in 1989 langszij Hr.Ms. Zuiderkruis.


Een Deense Westland Lynx helikopter probeert te landen op HDMS Ejnar Mikkelsen (Knud Rasmussenklasse). Een goede timing is belangrijker dan ooit.


S-fregat Hr.Ms. Kortenaer in 1985 tijdens een storm.


GW-fregat Hr.Ms. Tromp in januari 1987 toen het als onderdeel van STANAVFORLANT op de Atlantische Oceaan voer.


Bevoorrader Hr.Ms. Zuiderkruis tijdens een Bevoorrading op Zee in een storm.




M-fregat Hr.Ms. Van Nes.


M-fregat Hr.Ms. Abraham van der Hulst


Onderzeebootjager Hr.Ms. Overijssel trotseert de golven in 1979.


Het Russische vliegkampschip Admiral Kuznetsov en Project 956 torpedobootjager Admiral Ushakov duiken flink in de golven.


HMNZS Wellington wordt getest tijdens de proefvaart. De wateren rond Nieuw-Zeeland zijn zeer geschikt.


Niet alleen de boeg van een schip biedt een fraai uitzicht, ook vanaf het helidek valt het één en ander te belven. Hier aan boord van een Amerikaans OH Perry klasse fregat.

comments powered by Disqus



Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Doorman in storm (video)
GW-fregatten
S-fregatten
LCF
Iver Huitfeldtklasse