Marineschepen.nl
 
   
 

Thales NS100 radar


Laatst aangepast: 26-08-2019

De Thales NS100 radar is een draaiende radar voor lucht- en zeebeeld van marineschepen. De radar werd in 2013 voor het eerst gepresenteerd en zal in 2015 naar de eerste klant worden verscheept. De radar is bijzonder omdat de radarbundels niet vanaf de antenne gezien recht vooruit gezonden worden, maar ook naar links en rechts. In september 2018 is de NS100 op het LPD Zr.Ms. Rotterdam geplaatst, het CSS Zr.Ms. Den Helder zou ook de NS100 krijgen, dat gaat echter (voorlopig) niet door.

NS100
De NS100 radar. (Foto: Thales)

Meerdere functies
De NS100 is een lucht- en zeebeeldradar en kan vliegtuigen, raketten, UAV's, grote en kleine schepen detecteren en volgen. Daarnaast kan het de wapensystemen van het eigen schip ondersteunen. Om deze verschillende functies allemaal goed uit te kunnen voeren, heeft Thales gebruik gemaakt van meerdere innovaties.

Ontwikkeld uit bestaande radars
Ontwikkeling van de NS100 radar startte in 2011, ongeveer gelijktijdig met de ontwikkeling van de SMART-L EWC.

De NS100 komt voort uit twee bestaande radars: de SMILE of Sea Master 400 (SM400) radar en de SMART-S Mk2 radar.

De SM400 is de eerste niet-roterende S-band radar en bestaat uit vier vaste platen. Deze radar is een luchtbeeldradar met een bereik van 250 km en is onderdeel van de geïntegreerde mast van Thales, waarvan het eerste exemplaar in 2011 op Zr.Ms. Holland werd geplaatst.
De SMART-S Mk2 radar uit 2003 is een draaiende radar voor zee- en luchtbeeld met een bereik van maximaal 250 kilometer.



Voor de NS100 heeft Thales het roteermechanisme van de SMART-S Mk2 gebruikt en de radar van de SM400 als basis voor het nieuwe systeem. De NS100 kent echter wel een nieuwe zendmodule. Bovendien is de er een compacte antenne gebouwd door de zend- en ontvangstonderdelen te combineren.

Dual-axis multibeam active electronically scanned array
De NS100 wordt door Thales omschreven als een dual-axis multibeamradar met AESA (active electronically scanned array) technologie. Met andere woorden, de radar is net als de SMART-S Mk2 een multibeamradar: de radar zendt meerdere radarbundels boven elkaar uit. Op deze manier kan het sneller informatie over het doel verkrijgen dan traditionele single-beam radars die met één straal het hele luchtruim moeten scannen.

Met dual-axis doelt Thales op de mogelijkheid om niet alleen vanaf de radarantenne recht vooruit te kunnen uitzenden, maar ook naar links en rechts (azimut). Dit gebeurt elektronisch, er zijn dus geen zenders die hoeven te bewegen. Dit is met vaste radars al gebruikelijk, maar is uniek voor draaiende radars. Door dit op draaiende radars toe te passen zijn er weer veel nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld het scannen van een bepaald zee- of luchtgebied, terwijl de radar blijft draaien.

Dankzij AESA technologie kunnen radars een groot aantal bundels uitzenden, die elektronisch worden gestuurd. De AESA radars, die zijn opgebouwd uit vele zend- en ontvangstelementen, kunnen in een groot aantal verschillende frequenties uitzenden. Hierdoor zijn de radaruitzendingen door vijandelijke eenheden veel moeilijker te ontdekken en terug te leiden tot de bron.


De eerste rotaties van het eerste exemplaar op het testplatform in Hengelo, najaar 2014.

Softwareradar
Ook de Thales NS100 bevat heel veel onafhankelijke zend- en ontvangstelementen, maar is vooral een softwareradar. Hierdoor kan Thales de radar veel extra mogelijkheden meegeven, zonder dat de radar fysiek iets moet kunnen anders dan ronddraaien. Op het moment dat de radar is geïnstalleerd, is het dus nog niet gedaan met de verbeteringen. Want in Hengelo kunnen programmeurs de software updaten, waarna de radar weer veel extra's kan.

Voordeel is dat de werkzaamheden aan de radar zelf veel minder zijn, nadeel is uiteraard dat ook software niet altijd perfect is en dat dit aan boord minder makkelijk is op te lossen.

Doordat de radar volledig digitaal is en een softwareradar is, is de radar zelf eenvoudig te herstellen. Aan de achterkant van het systeem bevinden zich twee grote luiken. Als er iets kapot is, kan een hele module er uit worden gehaald en een nieuwe er in worden gezet. Het aantal onderdelen in de radar is erg beperkt.

Alle sensors op pole-position
Marineschepen hebben meerdere radars en andere zenders en ontvangers. Het is erg belangrijk dat deze elkaar niet storen. Een heel goede oplossing is de sensoren in één mast te plaatsen, zoals in de geïntegreerde mast. Dat is echter prijzig. Een tussenoplossing wordt geboden met de NS100, waardoor alle sensoren toch op de beste plaats van het schip kunnen staan. Dat is vooral handig voor kleinere marineschepen.

De NS100 bestaat namelijk standaard uit de eerder genoemde S-band radar die is afgeleid van de SM400/ SMILE. Maar er is in de draaiende doos ruimte voor meer sensoren. Een radar die toegevoegd kan worden is de SCOUT radar, een zeebeeldradar die tevens voor helikopteroperaties te gebruiken is. Daarnaast kan een IFF (voor identificatie vriendschappelijke en vijandelijke eenheden), AIS (identificatiesysteem voor schepen) en ADB-S (identificatie en positiesysteem van vliegtuigen) worden toegevoegd. Tot slot heeft het een infraroodcamera.

Alle data uit deze sensoren worden samengevoegd, zodat men in de commandocentrale het complete beeld heeft.

Klein, groot, voor veel en weinig geld
De NS100 radar wordt door Thales aangepast aan de wensen van de klant. Er kunnen dus meerdere sensoren in, maar dat hoeft niet. Voor klanten met een groter budget en behoefte aan een groter bereik, kunnen er extra zendmodules in geplaatst worden. Dat kan tijdens de productie, maar ook later.

De NS100 is voor Thales tevens het begin van een nieuwe ontwikkeling. Waar die ontwikkeling heen gaat wil de Hengelose fabrikant niet zeggen, maar de NS100 zal schaalbaar worden en ook geschikt zijn voor grotere schepen. Volgens Thales is de radar heel flexibel en heeft men al rekening gehouden met toekomstige technologieën.

NS100
De NS100 werd op 18 september 2018 geplaatst op Zr.Ms. Rotterdam. (Foto: Zr.Ms. Rotterdam)

Verkoop
De radar werd in februari 2013 voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd. In oktober 2014 werd de eerste radar getest in Hengelo en halverwege 2015 werd de eerste geleverd aan Singapore voor de acht patrouilleschepen van Independenceklasse. In september 2018 werd de NS100 op Zr.Ms. Rotterdam geplaatst, deze was al in 2014 besteld.

De NS100 kwam ook in de ontwerpen van het Combat Support Ship (CSS) Zr.Ms. Den Helder voor, maar daar werd de radar uit geschrapt uit kostenoverwegingen. De radar maakt ook deel uit van het sensorpakket van het voorstel dat Babcock, BMT en Thales hebben gedaan voor de Type 31e-fregatten.

Een kleinere versie, de NS50, stond in het voorstel dat Thales met o.a. EDR had gedaan voor de Nederlands-Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen, maar dat ontwerp kwam niet als winnende uit de bus.



Specificaties
Functie: 3D middellange tot langeafstands lucht- en zeebeeldradar
Type: AESA
Bereik: 200 km
Elevatie: 70 graden
Stabilisatie: elektronisch
Rotatiesnelheid: ?
Frequentie: S-band
In gebruik bij: Singapore, Nederland


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
CSS Zr.Ms. Den Helder
NS100 voor RDAM