Marineschepen.nl
 
   
 

België stuurt fregat Louise-Marie naar Rode Zee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 20-01-2024 | Laatst aangepast: 20-01-2024


Het Belgische M-fregat BNS Louise Marie zal gaan deelnemen aan de toekomstige EU-missie in de Rode Zee. Dat heeft de Belgische regering gisteren besloten. Het vertrek staat, zo meldde de VRT, gepland over "enkele weken".

Louise-Marie
BNS Louise Marie. (Foto: Belgische Defensie)

De plannen om de Louise-Marie richting het Midden-Oosten te sturen zijn niet nieuw. In december schreef Kasper Goossens namens Marineschepen.nl al over die plannen. Destijds ging het echter nog over deelname aan Operatie Agenor in de Perzische Golf en Straat van Hormuz, waar een Belgische flottielje-admiraal commandant van is. Door de gewijzigde omstandigheden, kreeg de Belgische ministerraad gisteren het voorstel voor een iets andere missie voorgelegd: de toekomstige EU-missie in de Rode Zee, die overigens waarschijnlijk wel dicht tegen Agenor wordt geplaatst.



De Louise-Marie zal dus schepen gaan escorteren in de Rode Zee en zal ze moeten beschermen tegen aanvallen van Houthi-rebellen. België, dat met Antwerpen de op-één-na drukste haven van Europa heeft, volgt daarmee andere Europese landen die de vrije zee en schepen wil beschermen.

Nato Sea Sparrow
Lancering van een Nato Sea Sparrow, vanuit een Mk 48 Mod 1 VLS. (Foto: CAVDKM)

Zorgen
Sinds de bekendmaking van de nieuwe opdracht, worden in de Belgische media ook zorgen geuit over de Louise-Marie. Het fregat dat de Belgische regering stuurt is namelijk op leeftijd; het is zelfs het oudste fregat dat vanuit Europa naar de Rode Zee zal varen. De LOMA werd, als Hr.Ms. Willem van der Zaan, in 1991 bij de Nederlandse marine in dienst gesteld. Ook Griekenland zendt een fregat op leeftijd, HS Hydra werd in 1992 in dienst gesteld, maar dat schip is voorzien van de modernere ESSM-raketten.

Dat er twijfels zijn over de inzet is te begrijpen. In de eerste plaats is het schip niet ontworpen om andere schepen te beschermen tegen luchtdreigingen en heeft het die middelen dan ook niet. Daarnaast is de zelfverdediging tegen luchtdoelen beperkt.

De M-fregatten zijn bedoeld zijn voor onderzeebootbestrijding en kunnen zich ook beschermen tegen diverse dreigingen. Het instandhoudingsprogramma, dat ruim tien jaar geleden begon, was vooral gericht op het verbeteren van de prestaties in warme wateren tegen asymmetrische dreigingen zoals kleine bootjes. Onder andere de Thales Seastar, een moderne X-band radar met digitale bundelvorming, werd toegevoegd waarmee ook kleine doelen kunnen worden gedetecteerd. Ook de Gatekeeper, een systeem van HD-camera's is toegevoegd.

De Louise-Marie is net als de andere M-fregatten nog wel voorzien van 16 NATO Sea Sparrows. Dit wapen uit de jaren zeventig heeft niet het bereik om een raket die op een ander schip afvliegt aan te pakken. Ook is het niet geschikt voor de verdediging tegen de modernste geavanceerde anti-schipkruisvluchtwapens, maar die lijken vooralsnog niet in het arsenaal van de Houthi's te zitten. Een voordeel is dat de drones die worden ingezet minder geavanceerde opponenten zijn, maar oudere radarsystemen hebben op hun beurt weer meer moeite met de detectie van dergelijke luchtdoelen.

Zoals bekend beschikt het schip tot slot over een Goalkeeper, een snelvuurkanon dat ontworpen is om vliegtuigen en raketten die door de verdediging zijn gekomen uit te schakelen. Dit wapen kan ook ingezet worden tegen drones.

Er was overigens weinig keus. Ondanks de grote belangen van België op zee, besteedt het land relatief weinig aandacht aan haar marine. België heeft twee fregatten en de Louise-Marie is het enige schip dat momenteel beschikbaar is.



Meer landen
Behalve België is ook Denemarken van plan aan te sluiten bij de EU-missie. Dat land stuurt een luchtverdedigingsfregat van de Iver Huitfeldtklasse. Berlijn heeft ook besloten een luchtverdedigingsfregat te sturen, FGS Hessen (een F124-fregat) en Nederland overweegt ook een schip te sturen. Welk schip dat gaat worden, is niet bekend maar zal waarschijnlijk een van de drie beschikbare Luchtverdedigings- en Commandofregatten zijn.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Mogelijk Belgisch fregat naar Midden-Oosten