Marineschepen.nl
 
   
 

Levering nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen vertraagd


Door: Kasper Goossens
Bericht geplaatst: 08-05-2024 | Laatst aangepast: 08-05-2024


Belgium Naval & Robotics, het consortium dat de nieuwe Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen levert, heeft uitstel gevraagd. Dat communiceerde de Belgische Defensie vanmiddag via een persbericht. Voor het eerste schip betekent dit een vertraging van acht maanden, het tweede is vijf tot zes maanden later. Voor schepen verder in het programma wordt nu geen vertraging verwacht.

MCMV
Illustratie van de mijnenbestrijdingsvaartuigen voor Nederland en België. (Beeld: Defensie/ Naval Group)

“Op vraag van Belgium Naval & Robotics zal de levering van de eerste vier toekomstige mijnenbestrijdingsschepen met enige vertraging gebeuren”, schrijft de Belgische Defensie. ‘Onvoorziene omstandigheden’ liggen aan de basis. COVID-19, de oorlog in Oekraïne, de energie- en grondstoffencrisis en het tekort aan arbeidskrachten worden genoemd. 



De vertraging heeft betrekking op zowel de moederschepen als de toolboxen. Onder deze toolboxen vallen de drones die worden ingezet vanaf de schepen om zo op veilige afstand mijnen te kunnen identificeren en eventueel uitschakelen. Deze worden gebouwd door het Franse bedrijf Exail dat in het Belgische Oostende een fabriek heeft neergezet. Onder leiding van het Franse Naval Group worden de moederschepen gebouwd.



Eerste Belgische schip acht maanden later, de Vlissingen vijf tot zes maanden
De vertraging is het hardst te voelen bij de Oostende, het eerste schip uit de nieuwe City- en Vlissingenklasse mijnenbestrijdingsvaartuigen, dat bedoeld is voor de Belgische marine. Dat schip zal acht maanden vertraging oplopen. De initiële datum van aflevering wordt dus niet december 2024, maar augustus 2025.

Ook de eerstvolgende drie schepen lopen vertraging op tegenover de huidige planning. De Vlissingen, het eerste schip voor de Nederlandse marine, zal pas tegen eind 2025 worden geleverd, voor de Tournai en de Scheveningen zal de vertraging één tot twee maanden inhouden. Nadien zou het programma de huidige planning kunnen aanhouden; met de Schiedam zou in juni 2030 het laatste van de twaalf schepen moeten worden opgeleverd.

Volgens de Belgische Defensie zal de impact van de vertraging kunnen worden ingeperkt, door wat te sleutelen aan de uitdienststelling van de huidige mijnenjagers. Hoe de nieuwe tijdlijn voor de uitdiensttreding van deze schepen eruit ziet, is voorlopig niet bekend. België en Nederland beloofden ook uitgefaseerde mijnenjagers te zullen doneren aan Oekraïne. De Belgische Defensie antwoordt na vragen van Marineschepen.nl dat deze levering niet in het gedrang komt en volgens planning verloopt.

Naamsein Naam Vorige planning Vertraging
M940 Oostende (BE) december 2024 8 maanden
M840 Vlissingen (NL) juni 2025 5 tot 6 maanden
M941 Tournai (BE) januari 2026 2 maanden
M841 Scheveningen (NL) juni 2026 1 maand
M942 Brugge (BE) 23-12-2026 -
M842 IJmuiden (NL) 23-06-2027 -
M943 Liège (BE) 23-12-2027 -
M843 Harlingen (NL) 23-06-2028 -
M944 Antwerpen (BE) 23-12-2028 -
M844 Delfzijl (NL) 25-06-2029 -
M945 Rochefort (BE) 24-12-2029 -
M845 Schiedam (NL) 24-06-2030 -

Eerdere vertraging
Het is niet de eerste keer dat het project vertraging kent. Oorspronkelijk zou het eerste schip in mei 2024 worden opgeleverd. Dat werd uitgesteld tot december 2024.

Twaalf schepen
In totaal zullen zeker twaalf schepen worden afgeleverd; zes voor België en zes voor Nederland. Eind 2018 gaf de Belgische regering haar akkoord voor de aankoop, na enkele jaren fors studiewerk. In totaal zou het project aan België zo’n één miljard euro kosten. Nederland sloot al snel aan: beide landen werken op vlak van de marine al nauw samen vandaag, en beslisten voor de MCM’s en onderzeebootbestrijdingsfregatten (ASW) samen dezelfde schepen te kopen. België kreeg de lead in het MCM-dossier, Nederland bij de ASW-fregatten.

In maart 2019 werd de winnaar bekend gemaakt voor het programma. Belgium Naval & Robotics haalde het tegen Damen-Imtech Belgium en Sea Naval Solutions (de Belgisch-Franse combinatie bestaande uit EDR, Chantiers de l'Atlantique, Thales en Socarenam). 

Op 19 juli 2021 werd het eerste staal gesneden voor de Oostende, op de scheepswerf Crist in Gdynia, Polen. Op 30 november 2021 had vervolgens de kiellegging plaats op de Franse scheepswerf Piriou in Concarneau. De initiële afleverdatum van het eerste schip werd verlegd van 23 mei 2024 naar 23 december 2024, en zal nu dus nog acht maanden opschuiven.

Behalve in Polen, laat Naval Group ook schepen bouwen in Roemenië.

Of er behalve latere levering ook hogere kosten zijn voor de schepen, is niet bekend. Daar heeft Marineschepen.nl vragen over gesteld aan de Belgische Defensie.

Kasper Auteur: Kasper Goossens
Kasper schrijft sinds november 2023 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Eerder werkte hij onder meer voor de Belgische nieuwswebsite Business AM, waar hij zich specialiseerde in defensie en geopolitiek. Wekelijks bundelt hij de belangrijkste gebeurtenissen in deze sectoren in een nieuwsbrief op Substack, 'Defense in Brief'. Kasper studeerde Journalistiek aan de Arteveldehogeschool in Gent.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Tewaterlating Vlissingen

Kiel Vlissingen gelegd

Kiellegging Oostende

City- en Vlissingenklasse