De Duitse Defensie heeft de bestelling van UMS Skeldar V-200 drones geannuleerd, dat schrijft Hartpunkt.de. De samenwerking stamt uit 2018 en de drones moesten geïntegreerd worden in de K-130 korvetten. Er zouden echter mijlpalen niet gehaald zijn, waardoor men besloten heeft het project te beëindigen. De drone is ook voor de Nederlandse en Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen besteld, maar dit project ligt wel op schema volgens de Nederlandse Defensie.
Een K-130 korvet, ook wel Braunschweigklasse, met boven het voorschip een V-200. (Foto: ESG)
Een eerste contract tussen hoofdaannemer ESG en de Duitse Defensie stamt uit de zomer van 2018. ESG en de onderaannemers UMS Skeldar (dochterbedrijf van Saab), de Duitse werf Naval Vessels Lürssen (NVL) en CUONICS kregen de opdracht om een systeem te leveren met behalve de V-200 drone onder andere een bedieningsconsole, en start- en landingssensoren voor de korvetten.
De Duitse variant van de UMS Skeldar V-200 werd Sea Falcon genoemd. De totale waarde van het project werd geschat op 80,3 miljoen euro.
Een console van de Sea Falcon aan boord van een Duits korvet. (Foto: Kristina Kolodin/ Bundeswehr)
Verkenner voor raketten
De Sea Falcons kunnen als eye in the sky een gebied van ongeveer 100 kilometer verkennen, waardoor deze goed samen zouden kunnen werken met de Duitse langeafstandswapens RBS 15 Mk3.
De drone kan vijf uur lang opereren en heeft maximaal gewicht van 235 kilo. De maximale snelheid is 75 knopen en de draagkracht is 40 kilo.
Drone neergestort
In 2021 werden de eerste twee systemen geleverd voor tests. De planning was dat de Duitse marine dit jaar nog eens drie drones geleverd zou krijgen.
Die tweede serie drones zal niet worden geleverd. De Bundeswehr heeft het project gestopt, schrijft de Duitse defensiewebsite Hartpunkt.
Hartpunkt schrijft dat "uit luchtvaartkringen" is vernomen dat vorig jaar een van de twee Sea Falcons neergestort is. De officiële reden die de Duitse Defensie noemt is echter dat er bepaalde mijlpalen niet gehaald zijn door UMS Skeldar.
Een V-200 of Sea Falcon boven het helidek van de Braunschweig. Volgens de Duitse Defensie kunnen de drones landen bij windsnelheden van ruim 40 kilometer per uur en seastate 3. (Foto: Kristina Kolodin/ Bundeswehr)
België en Nederland gaan door met V-200
Ook België en Nederland hebben de V-200 drones van UMS Skeldar besteld. De drones zijn bedoeld voor de toekomstige mijnenbestrijdingsvaartuigen en moeten zorgen voor communicatie tussen de varende drones en het schip. Ook kunnen zij zelf ook drijvende mijnen opsporen vanuit de lucht.
Een Nederlandse Defensiewoordvoerder laat weten dat de drone die voor de mijnenbestrijdingsvaartuigen is besteld "een andere versie" is dan de Duitse Skeldar-drone. Het project Vervanging Mijnenbestrijdingsvaartuigen "gaat door met de verwerving en introductie van de drone". Defensie voegt daar aan toe dat de mijlpalen door Skeldar voor de certificeringsroadmap voor de Nederlandse en Belgische schepen wel worden behaald.
Wat het verschil is tussen de Sea Falcon en de reguliere UMS Skeldar V-200 is niet volledig duidelijk. Zo is de maximale snelheid van de Sea Falcon en de reguliere V-200 gelijk. Wel is er een klein verschil in operatieduur. De V-200 kan volgens UMS Skeldar zes uur lang opereren in plaats van de vijf uur van de Sea Falcon.
UMS Skeldar noemde op haar website in 2021 wel een veiligheidsuitbreiding van het systeem "met verdere functionaliteiten".
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.