Marineschepen.nl
 
   
 

Exclusieve deal met Britten levert Damen en Saab gewilde Britse sonar op


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 03-10-2019 | Laatst aangepast: 03-10-2019


Gisteren berichtte het regionale dagblad in Zeeland, PZC, dat Damen en Saab met de Britse bedrijven Thales UK en Babcock een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend. Met de samenwerking lijken de Britten partij te kiezen. Wat echter nog interessanter is, is dat Saab en Damen exclusief de Thales UK Sonar 2076 mogen integreren. Dit levert de twee bedrijven een mogelijk cruciale voorsprong op.

712
Model van het ontwerp van Saab en Damen voor de vervanger van de Walrusklasse onderzeeboten. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Tijdens een officieel bezoek van de ambassadeurs van Zweden en Groot-Brittannië aan Damen in Vlissingen, werd de samenwerking bekrachtigd, zo meldde de PZC. De Britten vrezen een te grote macht van de Franse en Duitse defensieindustrieën in Europa en willen daarom samenwerken met Damen en Saab op gebied van onderzeeboten.



Dat levert de Zweeds-Nederlandse combinatie cruciale technologieën op. Wat Babcock levert is niet helemaal zeker, mogelijk is dat kennis en technologie voor de verticale lanceerinrichting.
Thales UK mag echter een van de kroonjuwelen van het Britse onderzeese domein delen, Sonar 2076, waardoor het ontwerp van Saab voor Nederland voorzien kan worden van deze 'sonarsuite'.

Deze sonar is ontwikkeld voor de Britse nucleaire Astuteklasse en voor updates van de Swiftsure- en Trafalgarklasse-onderzeeboten. Door meerdere Nederlandse experts binnen de marine is de 2076 eerder dit jaar, in gesprekken met Marineschepen.nl, gekenmerkt als de beste sonar die momenteel verkrijgbaar is. Wat mee zou spelen is dat deze sonar voor nucleaire onderzeeboten ontwikkeld is en dat dat profiel beter aansluit op het profiel van de conventionele Nederlandse boten dan op de Duitse en Zweedse boten.

Dat wil niet zeggen dat er een officiële voorkeur is voor de 2076 of zelfs dat die sonar in de eisen staan (die niet bekend zijn), maar dat de sonar een warme interesse geniet bij Defensie kan wel gesteld worden.

Tot gisteren was de gedachte dat deze sonar ook, soms met moeite, in de andere ontwerpen geïntegreerd zou kunnen worden. Dat idee is met deze deal van de baan en hebben Saab en Damen iets unieks in handen.



Bijzondere band
Het is niet de eerste keer dat Groot-Brittannië kostbare sonartechnologie met Nederland deelt. Dat gebeurde ook voor de Walrusklasse in de jaren '80. Nederland kreeg toen de beschikking over de Britse gesleepte sonar. Dat baarde internationaal toch opzien en zorgde voor een belangrijke capaciteitsuitbreiding van de Walrusklasse onderzeeboten.

Het is geen toeval dat, net zoals Australië een afgeleide van de 2076 mag gebruiken voor de Collinsklasse boten, Nederland bijzondere technologieën krijgt. De Nederlandse Onderzeedienst is sinds de Tweede Wereldoorlog nauw verbonden aan de Britse marine.

Sonar 2076
Sonar 2076 is geen losstaande sonar, maar een zogenaamde suite die bestaat uit meerdere sonars en processoren. Het pakket bevat een flanksensor (flank array, dus hydrofoons op de zijkant), hydrofoons in de boeg, een mijndetectiesonar, een sonar die andere sonaruitzendingen onderschept, een gesleepte sonar en communicatiemiddelen.

De concurrenten gebruiken niet de gewilde Sonar 2076. TKMS maakt doorgaans gebruik van sonars van Atlas Elektronik. De CSU-90 is terug te vinden op uiteenlopende onderzeeboten; van de Duitse 212A tot de Zuid-Afrikaanse en Chileense onderzeeboten. Ook de Zweedse Gotlandklasse gebruikt (een variant van) deze sonarsuite. Het is onbekend welke sonar op de 212CD voor Nederland wordt aangeboden.



Navantia maakt gebruik van een sonarsuite van het Amerikaanse Lockheed Martin, in samenwerking met Spaanse apparatuur. Welke sonarsuite de Franse nucleaire Barracudaklasse precies heeft, is wat vaag. Deze is ook speciaal door Thales ontwikkeld voor deze nucleaire boten. In tegenstelling tot over de Britse sonar (door hetzelfde bedrijf gemaakt), heeft Marineschepen.nl nog geen Nederlandse onderzeebootman gehoord de die deze Franse sonarsuite als favoriet noemde. De vraag is ook of Frankrijk hun uiterst gevoelige sonartechnologie van nucleaire boten wil delen. Want de conventionele onderzeeboten die Naval Group exporteert, hebben een andere sonarsuite. Bijvoorbeeld de Thales S-CUBE SSK, waar onder andere de Braziliaanse, Indiase en een niet nader genoemde Zuid-Amerikaanse marine onderzeedienst mee vaart.

Over de sonars van de Zweedse A26 is niet veel bekend, behalve dat een deel van Kongsberg afkomstig is. Over het algemeen wordt aangenomen dat de Sonar 2076 in het ontwerp een vooruitgang is ten opzichte van die van de A26.

Commercieel en politiek
Het lastige aan discussies rond sonars is uiteraard dat er weinig over de prestaties bekend is. Sonars behoren tot de belangrijkste en meest geheime delen van een onderzeeboot. Vergelijkend warenonderzoek is voor een buitenstaande onmogelijk. En dat de Royal Navy zegt dat de 2076 de beste sonar ter wereld is, zegt niets.

Wat deze deal voor Saab en Damen zo belangrijk maakt, is dat ze niet alleen een sonar kunnen installeren die in ieder geval ontworpen is voor operaties waar Nederland ook aan doet, maar vooral dat de belangrijkste partner van de Onderzeedienst (de Britten) kennelijk een kant kiezen én dat dit een sonarpakket is waar (tenminste een deel van) de klant voor warmloopt. Zowel op commercieel als op politiek vlak een belangrijke zet.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe onderzeeboten