Zr.Ms. Groningen is vanmiddag als eerste Nederlandse patrouilleschip vertrokken richting Somalië. Het schip zal vier maanden deel uitmaken van de EU antipiraterijmissie Operatie Atalanta.
Zr.Ms. Groningen verlaat de haven van Den Helder. (Foto: Koninklijke Marine)
Vanmiddag heeft Zr.Ms. Groningen, onder leiding van commandant kapitein-luitenant ter zee Walter Hansen, de haven van Den Helder verlaten en koers gezet richting de Golf van Aden. Daar zal het een bijdrage gaan leveren aan operatie Atalanta, de antipiraterijmissie van de Europese Unie. De Groningen is daarmee het eerste Nederlandse patrouilleschip dat piraterij gaat bestrijden.
Hollandklasse
Het had weinig gescheeld of Zr.Ms. Groningen was het tweede patrouilleschip geweest dat East of Suez zou opereren. Want in 2014 stond Zr.Ms. Holland ingedeeld voor antipiraterij, maar de crisis rond Oekraïne en toename van spanningen zorgde ervoor dat de marine geen patrouilleschip maar een fregat richting Somalië stuurde. De Holland werd, weer, naar de West gezonden en de Van Speijk voegde zich bij het NAVO-eskader dat streed tegen piraten. Dat eskader moest namelijk ook gereed zijn om -ter afschrikking- richting het oosten van de Middellandse Zee gedirigeerd te worden.
Een M-fregat leent zich daar beter voor dan een patrouilleschip van de Hollandklasse, omdat de Nederlandse patrouilleschepen niet zijn bewapend voor een treffen met bijvoorbeeld marineschepen, vliegtuigen of onderzeeboten. De patrouilleschepen zijn goedkoper dan fregatten omdat zij niet alle wapens, sensoren en het ontwerp hebben dat een marineschip in staat stelt om te vechten op het hoogste niveau.
Toen drie weken geleden een Egyptisch kustwachtschip in brand werd geschoten met een anti-tankraket door terroristen, waren de beperkingen van de Hollandklasse weer actueel. De marine zei naar aanleiding van dat incident de situatie rond de Sinaï, schiereiland grenzend aan het Suezkanaal, op de voet te volgen. Kennelijk waren er geen redenen om een ander schip te sturen en is aan de inzet van de Groningen niets meer gewijzigd.
Overigens is Nederland niet het enige land dat vertegenwoordigd wordt door een patrouilleschip. Ook Colombia, jawel, doet mee aan de antipiraterijmissie van de Europese Unie. Het Colombiaanse patrouilleschip ARC 7 de Agosto voer afgelopen week door het Suezkanaal.
Eerder zond o.a. Spanje ook een dergelijk Oceangoing Patrol Vessel (OPV) zonder problemen richting de Hoorn van Afrika.
OPV's, zoals die van de Hollandklasse, zijn namelijk goed uitgerust om de strijd met piraten aan te gaan. Met de NH-90 helikopter en de razendsnelle FRISC's met mariniers beschikt de Groningen over twee belangrijke assets die zich in het Caribisch gebied hebben bewezen tegen snelle, lichtbewapende bootjes.
De Colombiaanse ARC 7 de Agosto met fast attack craft FGS Hyäne (Gepardklasse) tijdens een oefening eind juli in de Middellandse Zee. (Foto: Colombiaanse marine)
Operatie Atalanta
Zr.Ms. Groningen zal tijdens de missie aangestuurd worden door de Spaanse schout-bij-nacht Alfonso Gómez Fernández de Córdoba, vanaf het Spaanse amfibische transportschip ESPS Galicia, het zusterschip van Zr.Ms. Rotterdam.
Eén dezer dagen zal de Spaanse schout-bij-nacht eerst het Colombiaanse patrouilleschip toegevoegd zien. De ARC 7 de Agosto vertrok afgelopen nacht uit Djibouti en koerst sindsdien oostwaarts in de Golf van Aden. Daarna zal de Groningen volgen.
Het Italiaanse fregat ITS Libeccio maakt al deel uit van de EU operatie.
Zr.Ms. Groningen zal in december weer terug zijn in Den Helder.