Na de aanval op een Egyptische patrouilleboot, gisteren in de Middellandse Zee, houdt Defensie de situatie aldaar extra scherp in de gaten. Reden is de geplande inzet van het patrouilleschip Zr.Ms. Groningen in de Golf van Aden. De patrouilleschepen kunnen zich niet verdedigen tegen een dergelijke aanval.
Zr.Ms. Groningen moet het eerste Nederlandse patrouilleschip worden dat deel gaat nemen aan de anti-piraterijmissie bij Somalië. De aanval van gisteren gooit mogelijk roet in het eten: patrouilleschepen kunnen zich niet verdedigen tegen raketten. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Het Ministerie van Defensie zegt tegenover Marineschepen.nl de situatie "nauwlettend te volgen. Vooralsnog heeft deze aanslag geen gevolgen voor de inzet van Zr.Ms Groningen voor de EU-antipiraterijoperatie ATALANTA."
Aanval
Gisterochtend vielen terroristen gelieerd aan ISIS in het noorden van de Sinaï een Egyptische patrouilleboot aan met wat lijkt op een anti-tank wapen. Na impact vloog de patrouilleboot in brand, een aantal bemanningsleden raakten gewond.
Het was voor het eerst dat ISIS een aanval uitvoerde op een schip, het gebruik van een anti-tank wapen zeker niet. Maar juist de locatie van de aanval, is voor veel landen reden tot extra oplettendheid. Op 250 km daar vandaan ligt het Suezkanaal, dat bovendien grenst aan de Sinaï woestijn.
Het Suezkanaal is niet alleen een belangrijke verkeersader voor koopvaardijschepen, maar ook voor marineschepen op weg naar bijvoorbeeld de Perzische Golf, de Oost of Somalië.
De aanslag op het Egyptische kustwachtschip werd gepleegd op 250 km afstand van Port Said, de ingang (of uitgang) van het Suezkanaal. De Sinaï ligt bovendien aan het Suezkanaal en de Rode Zee, en is de laatste tijd het toneel van vele aanslagen en confrontaties tussen Egyptische militairen en IS. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Kwetsbaar
Het patrouilleschip Zr.Ms. Groningen staat in de planning om als eerste Nederlandse patrouilleschip deel te nemen aan een anti-piraterijmissie bij Somalië. De route van de Groningen loopt echter door het Suezkanaal en dus langs de Sinaï.
Hoewel het patrouilleschip bij uitstek geschikt is om piraterij te bestrijden, is het kwetsbaar voor aanvallen uit de lucht (en door onderzeeboten). De radars van de Hollandklasse behoren tot de internationale top, maar het ontbreekt de schepen aan luchtverdediging tegen vooral raketten.
Het 76mm Oto Melara kanon, het 30 mm Marlin - WS kanon en de twee 12,7 mm Hitrole machinegeweren, zijn in eerste instantie bedoeld voor zeedoelen, maar zeker niet voor raketverdediging. Een wapen dat daar wel voor bedoeld is, zoals Goalkeeper, is niet geïnstalleerd op de patrouilleschepen. De Goalkeeper past ook niet in het huidig ontwerp van de patrouilleschepen, onder andere doordat de Goalkeeper veel ruimte vergt benedendeks.
In de aanloopfase naar de bestelling van de Hollandklasse is door de marine en politiek bewust voor beperkte bewapening gekozen om de kosten te drukken, overeenkomstig met een studie van Clingendael. De aanschaf van de patrouilleschepen ging ten koste van fregatten; extra M-fregatten werden verkocht.
De patrouilleschepen zijn bij uitstek geschikt voor drugs- en piraterijbestrijding. Zij hebben een 76mm kanon (links) en diverse andere kleinere kanons, waaronder de Marlin - WS (het 'blokje' voor de ramen van de brug). Met hun uitstekende sensoren in de mast onder de bol kunnen zij veel zien en de snelle FRISC (rechts) compenseert de lage maximumsnelheid enigszins. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Toch een fregat?
Fregatten, maar ook de LPD's en de Karel Doorman zijn wel voorzien van de Goalkeeper. Deze schepen zijn geschikt om hoog in het geweldspectrum te opereren. Als het nodig wordt geacht zal de marine één van deze schepen richting Somalië sturen, al is er niet veel ruimte in de bestaande programma's.
Als een ander schip zou worden gestuurd, zou het de tweede keer zijn dat een patrouilleschip door de beperkte bewapening niet voor een geplande missie kan worden ingezet. Vorig jaar zou Zr.Ms. Holland deelnemen aan de anti-piraterijoperatie, maar toen werd vanwege de crisis op de Krim besloten om M-fregat Zr.Ms. Van Speijk richting Somalië te laten gaan en de Holland (weer) naar de West. Die wisseltruc zou dit jaar overigens niet kunnen, want het beoogde nieuwe stationsschip in het Caribisch gebied is opnieuw een patrouilleschip.