Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuw Amerikaans vliegdekschip USS Ford met Nederlandse fregatten naar Europa


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 03-11-2022 | Laatst aangepast: 03-11-2022


Het splinternieuwe Amerikaanse vliegkampschip USS Gerald R. Ford komt halverwege november voor de eerste keer naar Europa. Het grootste marineschip ooit gebouwd zal samen met een aantal bondgenoten en partners van de Gerald R. Ford Carrier Strike Group (GRFCSG) ten anker gaan in de Stokes Bay vlakbij Portsmouth, zo melden diverse defensiemedia. Ook de Nederlands fregatten Zr.Ms. Van Amstel en Zr.Ms. De Zeven ProvinciŽn maken onderdeel uit van de groep.

USS Gerald R. Ford
USS Gerald R. Ford met op de achtergrond SNS Alvaro de Bazan, FGS Hessen en USS Normandy. De Ford is 337 meter lang, twaalf meter diep en maximaal 78 meter breed. Het heeft een waterverplaatsing van ruim 100.000 ton en haalt een maximale snelheid van meer dan 30 knopen. Er is ruimte voor meer dan 75 vliegtuigen. (Foto: Amerikaanse marine)

Op 4 oktober was USS Gerald R. Ford vanuit thuishaven Norfolk in Virginia vertrokken voor zijn eerste internationale reis. Op 28 oktober werd de eerste buitenlandse haven aangedaan in Halifax in Canada.
De Nederlandse schepen waren samen met het Deense fregat Peter Willemoes een week eerder New York binnengevaren voor een voor de bemanning ongetwijfeld indrukwekkend havenbezoek. Die schepen waren op 9 oktober vanuit Den Helder vertrokken.



Begin deze week vertrokken de schepen uit Halifax. Onder het internationale gezelschap bevonden zich het Spaanse fregat Alvaro de Bazan (gelijknamige klasse), het Deense fregat Peter Willemoes (Iver Huitfeldtklasse) en het Duitse fregat Hessen (Sachsenklasse), de Nederlandse fregatten en natuurlijk de Ford. Ook het Canadese fregat HMCS Montreal (Halifaxklasse) sloot zich bij het eskader. aan dat verder bestaat uit Amerikaanse marineschepen.

De Amerikaanse schepen die onderdeel uitmaken van de GRFCSG zijn de Arleigh Burkeklasse torpedobootjagers USS Thomas Hudner, USS Ramage en USS McFaul. De kruiser USS Normandy van de Ticonderogaklasse, het Lewis and Clark-klasse transportschip USNS Robert E. Peary en Henry J Kaiser-klasse tanker USNS Joshua Humphreys. Ook USNS John Lenthall is gespot, mogelijk dat dit schip de plaats heeft ingenomen van een van de andere tankers.

Met het vertrek uit Canada werd niet alleen het eerste buitenlandse havenbezoek van de Ford gemarkeerd, maar ook de weken in Noord-Amerikaanse wateren van deze groep.

Peter Willemoes
Het Deense fregat KDM Peter Willemoes nadert New York. De Deense fregatten lijken, dankzij de Nederlandse radars, erg veel op de Nederlandse LCF'en. (Foto: Defensie)

Oefeningen met NAVO-partners
Deze reis staat in het teken van samen met bondgenoten oefenen in onder andere luchtverdediging, onderzeebootbestrijding, mijnenbestrijding en amfibische operaties, zo maakte de Amerikaanse marine bekend.

Bij deze oefeningen zijn 9.000 personen uit negen verschillende landen betrokken, waarvan 4.700 aan boord van de Ford. In totaal zijn er twintig schepen en zestig vliegtuigen van de partij.

USS Gerald R. Ford
De Carrier Strike Group op de Atlantische Oceaan. (Foto: Amerikaanse marine)

USS Gerald R. Ford
Zr.Ms. Van Amstel met op de achtergrond FGS Hessen en de Ford. (Foto: Amerikaanse marine)

Eerste reis naar Canada en koers naar Europa
Commandant van USS Gerald R. Ford Paul Lanzilotta was tevreden over het verloop van de eerste reis en de oefeningen tot nu toe, zo zei hij in een bericht van de Amerikaanse marine: "We hebben met onze bondgenoten en partners kunnen oefenen op zee en dat kwam ten gunste van de interoperabiliteit en uitwisselbaarheid. Het bezoek aan Halifax bood ons de kans om een nog sterkere relatie op te bouwen met onze teamgenoten en zo ons partnerschap te versterken."

De verwachting is dat USS Gerald R. Ford op zijn reis naar het Verenigd Koninkrijk in ieder geval door USS Ramage, USS McFaul, USS Thomas Hudner en USS Normandy wordt vergezeld. Het is niet waarschijnlijk dat de Ford ook Nederland zal aandoen, aangezien hier normaal gesproken geen nucleair aangedreven schepen komen. Frankrijk is een grotere kanshebber om als tweede Europese land het vliegkampschip te ontvangen.



Het miljardenproject
Zoals gezegd is USS Gerald R. Ford het duurste marineschip ooit gebouwd. De kosten voor de productie waren in totaal 13 miljard dollar en het kost maar liefst zeven miljoen dollar per dag om het schip te gebruiken.

In 2005 werd met de bouw van het schip begonnen en de kiel werd in 2009 gelegd. In 2017 werd het schip in dienst gesteld door toenmalig president Donald Trump, maar al snel kwamen veel technische problemen aan het licht. Na maar liefst 19.000 technische aanpassingen is het vliegkampschip nu eindelijk klaar om volledig operationeel te zijn.

De Gerald R. Ford is het eerste schip van de Fordklasse. Het schip is vernoemd naar de oud-president van de Verenigde Staten Gerald Ford. De verwachting is dat er nog negen schepen zullen volgen in de klasse, die samen de vliegkampschepen van de Nimitzklasse moeten vervangen.

Krachtige kernreactoren aan boord
USS Gerald R. Ford wordt aangedreven door twee nieuwe type kernreactoren, die drie keer zo veel energie leveren als bij de reactoren van de Nimitzklasse het geval was. Nucleaire schepen zoals de Ford zijn ontworpen om zelfvoorzienend te zijn. Met deze reactoren kan het schip zo'n 20 jaar varen zonder te stoppen.

Bovendien worden de vliegtuigen op het schip voortaan gelanceerd met elektromagnetische katapulten in plaats van het gebruikelijke pompen van stoom door de turbines. Dit heeft als voordeel dat er geen ruimte meer verspild wordt aan een aparte stoomketel en dat het opstijgen gecontroleerder verloopt.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

NLse fregatten vertrokken naar VS

Marine gaat oefenen met Ford

Gerald R. Fordklasse