Tien dagen nadat de vernietigende orkaan Haiyan de Filipijnen trof, arriveert steeds meer hulp. Niet alleen de Verenigde Staten en Groot-Brittannië sturen marineschepen, ook Australische en Japanse marineschepen helpen de Filipijnen. Bovendien zenden veel andere landen militaire vliegtuigen met hulp. Doordat een groot deel van het wegennetwerk is verwoest, is dringend behoefte aan amfibische middelen.
Het vliegdek van carrier USS George Washington staat helemaal in het teken van de hulpoperatie. (Foto: US Navy)
Hulp wordt grote amfibische operatie
Vliegdekschip USS George Washington is begonnen met de hulpoperatie op het als eerste getroffen eiland Guiuan. De 333 meter lange carrier kan 1,5 miljoen drinkwater produceren en heeft 11 helikopters aan boord. Het schip had ook veel gevechtstoestellen mee, maar omdat deze van betrekkelijk weinig nut zouden zijn, zijn ze afgevlogen. Juist de heli's zijn van groot belang voor de verspreiding van de enorme hoeveelheid hulpgoederen die zijn geleverd over het uitgestrekte gebied.
Behalve airlift is ook behoefte aan amfibische eenheden voor de gebieden die niet per helikopter te bereiken zijn. Landingsvaartuigen zijn dan keihard nodig om de goederen af te leveren op stranden of langs rivieren. De Verenigde Staten hebben daarom maar liefst drie amfibische schepen's gevraagd vanuit Japan op te stomen naar de Filipijnen. USS Denver (Austinklasse), USS Ashland en USS Germantown (beide Whidbey Islandklasse) leveren met hun landingsvaartuigen, hovercrafts en helikopters een enorme bijdrage aan de operatie.
Vanuit San Diego zal op korte termijn het hospitaalschip USNS Mercy zee kiezen. Het schip dat in reserve lag wordt bemand en gereed gemaakt voor vertrek, en zal in december arriveren. Met 300 bedden kan het dan op grote schaal hulp verlenen.
USS George Washington nabij de Filipijnen.
Zoals bij nagenoeg iedere hulpoperatie, kunnen ook nu amfibische middelen een doorslaggevende rol spelen. Groot-Brittannië, Australië en Japan is dat niet ontgaan. Waar als eerste HMS Daring vanuit Singapore koers zette naar de getroffen archipel, is ook helikoptercarrier HMS Illustrious gevraagd naar het rampgebied te gaan. De weg is nog lang, want de carrier moet uit de Perzische Golf komen. Eenmaal ter plaatse zal het de Daring aflossen, dat met slechts één Lynx helikopter en een aantal RHIB's beduidend minder kan bijdragen.
Verslag vanaf HMS Daring.
Namens Australië biedt HMAS Tobruk hulp. Het Landing Ship Heavy (LSH) is 126 meter lang en heeft meerdere landingsplaatsen voor helikopters. HMAS Tobruk heeft geen dok, maar kan zelf op stranden landen en spullen direct door de deuren in de boeg naar buiten brengen.
Japan levert een behoorlijke bijdrage met de helikopter carrier Ise (Hyugaklasse), het amfibisch transportschip Osumi (Osumiklasse) en bevoorradingsschip Towada (Towadaklasse). De 197 meter lange Ise heeft ruimte voor zo'n 18 helikopters, de Osumi voor 8, maar heeft ook hovercrafts aan boord. De Japanse schepen zullen op 22 november aankomen in Filipijnse wateren.
De 197 meter lange helikopter carrier Ise is onderweg met Chinook helikopters. (Foto: JMSDF)
Het zijn echter niet alleen amfbische middelen die een belangrijke rol spelen. Ook hydrografie bleek onmisbaar voor de hulpactie. Want het was geen een torpedobootjager of vliegkampschip, maar het oceanografisch onderzoeksvaartuig USNS Bowditch dat als eerste Amerikaanse schip ter plaatse was. Van de zeebodem rond de Filipijnen is bekend dat deze snel kan veranderen, zeker na zo'n storm kunnen veilige vaarroutes plots gevaarlijke obstakels herbergen. USNS Bowditch bracht voor aankomst van het Amerikaanse eskader (een deel) van de zeebodem in kaart, zodat de hulptroepen niet zelf averij zouden oplopen.
Behalve eerder genoemde schepen, sturen de VS nog zeven extra ondersteuningsschepen.
Grote afwezige is China, dat met amfibische schepen, het vliegdekschip Liaoning en hospitaalschip Peace Ark veel had kunnen toevoegen. Analisten denken dat het conflict met de Filipijnen over de Spratly Eilanden hierin een rol speelt.
Overzicht
Filipijnen
BRP Dagupan City (landingsschip)
BRP Bacolod City (landingsschip)
BRP Tagbanua (landingsschip)
Diverse kleinere vaartuigen
Vanuit het dok van USS Germantown vertrekt een hovercraft naar de kust. Archiefbeeld. (Foto: US Navy)
Verenigde Staten USS George Washington (vliegkampschip) USS Antietam (kruiser) USS Cowpens (kruiser) USS Mustin (destroyer) USS Lassen (destroyer) USS McCampbell (destroyer)
USS Ashland (Landing Ship Dock)
USS Germantown (Landing Ship Dock)
USS Denver (Landing Platform Dock)
USS Emory S. Land (submarine tender)
USNS Yukon (bevoorradingsschip)
USNS Walter S. Diehl (bevoorradingsschip)
USNS Bowditch (oceanografisch onderzoeksvaartuig)
USNS Richard E. Byrd (transportschip)
USNS Charles Drew (transportschip)
USNS Mercy (hospitaalschip)
Japan JDS Ise (helikoptercarrier)
JDS Osumi (Landing Platform Dock/ Helicopter)
JDS Towada (bevoorradingsschip)
Bovenstaande landen en diverse andere landen (waaronder Nederland) hebben middels militaire vliegtuigen van luchtmacht, marine of mariniers goederen geleverd.