Het bevoorradingsschip Zr.Ms. Amsterdam is verkocht aan Peru. Dat schrijft minister van Defensie Jeanine Hennis in een brief aan de Tweede Kamer. De 19 jaar oude bevoorrader wordt dit jaar uit dienst gesteld en zal begin 2015 al ingezet worden door de Peruaanse marine. Tijdens de bezuinigingsronde van 2011 maakte toenmalig minister van Defensie Hillen bekend dat de Amsterdam in 2014 weg moest.
Zr.Ms. Amsterdam op een archieffoto in de Oostzee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De bevoorrader werd in 2011 aangewezen om in 2014 uit dienst te worden gesteld. En er zou geen vervanger voor komen. In september 2013 stond alles even op z'n kop toen het Joint Support Ship Karel Doorman in de verkoop leek te moeten en de Amsterdam nog langer door zou varen. Maar dat werd al snel teruggedraaid.
Minister van Defensie schreef afgelopen vrijdag in haar brief aan de Tweede Kamer dat met Peru een overeenstemming is bereikt voor de verkoop van het bevoorradingsschip Zr.Ms. Amsterdam. Zij vervolgt: "Peru wenst het schip begin 2015 in te zetten
voor de bestrijding van de verwachte gevolgen van El Niņo. Zodoende is het de
bedoeling het verkoopcontract eind juni 2014 al te tekenen."
In haar brief maakte ze eveneens bekend dat de Amsterdam inclusief Goalkeeper wordt verkocht. Ook "een reservedelenpakket, training en scheepsgerelateerde opleidingen, het onderhoudsconcept en documentatie [maken] deel uit van de verkoop."
De verkoopprijs is geheim.
De verkoop aan Peru is overigens geen verrassing. Reeds in maart 2014 was bekend dat het Zuid-Amerikaanse land serieuze interesse had. Peru heeft bovendien ruime ervaring met Nederlandse marineschepen. Ondanks die ruime ervaring zal naar verwachting in de loop van het jaar de aanstaande Peruaanse bemanning naar Den Helder afreizen voor opleidingen. Het is gebruikelijk dat de acceptatietochten in Europese wateren plaatsvinden en dat de nieuwe bemanning het schip naar de nieuwe thuishaven varen.
Voor die tijd moet het schip aan de wensen van de nieuwe eigenaar zijn aangepast. Wat dat is, is nu niet bekend, maar zal in ieder geval nieuwe kleuren betekenen en een nieuw naamsein.
Enkelwandig
Zr.Ms. Amsterdam is deels slachtoffer van de monsterbezuinigingen op Defensie in 2011. Het schip is een "enkelwandige olietanker" en dat is niet meer toegestaan. Uit milieuoverwegingen is het voor schepen die olie vervoeren verplicht om te zijn voorzien van een dubbele waterdichte wand. Europese havens hebben het recht om dergelijke schepen te verbieden. Zonder de Amsterdam te verbouwen, zou het jarenlang aanhouden van het schip tot problemen kunnen leiden.
Gat
Sinds 10 februari 2012 was Zr.Ms. Amsterdam de enige bevoorrader in Nederlandse dienst. Op die dag werd Hr.Ms. Zuiderkruis uit dienst gesteld. De vervanger van de Zuiderkruis, de nieuwe Karel Doorman, zal pas in 2015 in dienst worden gesteld. Er zal dus een gat ontstaan in de bevoorradingscapaciteit tot de Doorman inzetbaar is. Dat zal nog even duren, want de proefvaart van het JSS is nog niet begonnen.
Met de uitdienststelling van de Amsterdam zal het bevoorradertijdperk (1964 - 2014) worden afgesloten. De Amsterdam was, naast de oudere Zuiderkruis en de Poolster, een pure bevoorrader. De Karel Doorman is dat niet en ook de Mijdrecht niet. Dat laatste schip was een koopvaardijtanker die in de jaren '60 voor lange reizen door de marine werd ingehuurd. Daarna besloot de marine een marineschip te bouwen dat de vloot op zee kon voorzien van benodigdheden.
Drie Peruaanse fregatten van de Lupoklasse. (Foto: Marine Peru)
Peru
Zr.Ms. Amsterdam zal in een grotere marine gaan opereren. De Peruaanse marine bestaat uit ruim 50 schepen en ongeveer 25.000 personeelsleden. Opvallend is dat de Marina de Guerra nog altijd vaart met een serie Nederlandse marineschepen. De jagers van de Holland- en Frieslandklasse die Peru overnam zijn inmiddels uit dienst, maar de oude kruiser De Ruyter uit 1953 voert nog altijd de Peruaanse vloot aan als BAP Almirante Grau. Ook de oude mijnenveger Hr.Ms. Abcoude (Dokkumklasse), ex-Hr.Ms. Hamel en ex-Hr.Ms. Van der Wel (mijnenveger van de Van Straelenklasse) varen er nog, zij het als hydrografische opnemingsvaaruigen.
De vloot bestaat verder uit zes Duitse Type 209 onderzeeboten, zes Italiaanse Lupoklasse fregatten, een aantal korvetten van Franse makelij. Nieuw in de vloot zullen de Makassarklasse LPD's zijn voor amfibische operaties, die ontworpen zijn door Indonesië. Met Frankrijk onderhandelt het over vier nieuwe fregatten van het type FREMM.
Een echte bevoorrader ontbrak echter totnogtoe. Zr.Ms. Amsterdam vult dat gat op en kan nog vele jaren in de Grote Oceaan gaan bevoorraden.