Gisteren is in Wolgast, aan de Oostzee en niet ver van de Poolse grens, de bouw begonnen van het eerste F126-fregat. Dat laat hoofdaannemer van het project, Damen Naval, weten. Vooralsnog zijn vier van deze fregatten besteld, die met 10.000 ton waterverplaatsing, tot de grootste Duitse marineschepen sinds 1945 horen.
Illustratie van het Duitse F126-fregat. (Beeld: Damen)
Zo'n tweehonderd genodigden zagen gisteren op de Peenewerft van Lürssen hoe het eerste staal van de nieuwe klasse werd gesneden. "We zijn er trots op dat we op 5 december geheel volgens schema kunnen beginnen met het snijden van staal. We hebben de ontwikkelingsfase in recordtijd kunnen voltooien, iets dat mede te danken is aan de uitstekende samenwerking met BAAINBw, de marine en de andere Duitse autoriteiten", zei Arnout Damen, CEO van Damen Shipyards Group in zijn toespraak.
In juni 2020 gunde de inkooporganisatie van de Bundeswehr, BAAINBw, het bouwcontract voor de vier F126-fregatten gegund aan Damen Naval als hoofdaannemer, samen met onderaannemers Blohm+Voss en Thales. Het is het grootste scheepsbouwproject in de geschiedenis van de Duitse marine en het contract omvat een optie voor nog twee fregatten.
Volgens de Duitse marinejournalist Hans Uwe Mergener van Europäische Sicherheit & Technik blijft de optie voor de extra fregatten nog tot juni 2024 te lichten.
Bouw in Duitsland
Tachtig procent van de totale investering door de Duitse krijgsmacht in de fregatten zal in Duitsland blijven, zo had Damen al eerder toegezegd. De fregatten zullen daarom geheel in Duitsland worden gebouwd. Dat gebeurt op de scheepswerven in Wolgast, Kiel en Hamburg. De werf in Wolgast is geen werf van onderaannemer Blohm+Voss, maar een werf van Naval Vessels Lürssen (NVL). Blohm+Voss en de werf in Hamburg vallen echter onder NVL. Ook German Naval Yards in Kiel zal delen bouwen.
Het staalwerk en de voormontage van het achterschip zullen plaatsvinden op scheepswerf in Wolgast. Het voorste deel van het schip wordt gebouwd in Kiel, waar het met het achterschip wordt gemonteerd en over zee naar Blohm+Voss in Hamburg wordt gesleept. De definitieve uitrusting, inbedrijfstelling, testen en levering, evenals de uitrusting van de boordsystemen, zullen ook plaatsvinden bij Blohm+Voss in Hamburg.
De oplevering van het eerste schip staat gepland voor 2028. Het laatste schip moet in 2031 in dienst worden gesteld.
Het eerste staal wordt gesneden. (Foto: Hans Uwe Mergerner/ Europäische Sicherheit & Technik)
Modules
De F126-fregatten mogen dan de grootste Duitse marineschepen in bijna tachtig jaar zijn, ze zijn lichtbewapend. De schepen bieden wel ruime voor missiemodules; containers die de schepen extra capaciteiten geven. Een belangrijke module is de ASW-module van Atlas Elektronik die een gesleepte sonar bevat. Andere modules zijn de detentie-module voor gevangenen, mijnenbestrijdingsmodule en de duikmodule.
Hoop op nieuwe Duits-Nederlandse fregatten
De winst van het Nederlandse Damen (en Duitse partners) zorgde in 2020 voor veel ergernis in de Duitse politiek. De bedrijven onderling waren gisteren positief over de samenwerking.
Een Duits-Nederlands vervolg is echter lastig. De voorkeur van de Duitse marine voor het Amerikaanse AEGIS voor de volgende fregatten (F127) maakt een Duits-Nederlandse samenwerking zo moeilijk dat zowel Nederland en Duitsland ieder hun eigen pad hebben gekozen. Dat berichtte Marineschepen.nl enkele maanden terug.
Toch is er bij NVL nog hoop op een Duits-Nederlandse fregattensamenwerking, zo blijkt uit de woorden die CEO van NVL Friedrich Lürssen sprak tegenover Europäische Sicherheit & Technik. Lürssen pleitte meteen voor de hoofdrol voor de Duitse werf: "NVL is klaar en in staat om samen met Damen het komende programma van nieuwe luchtverdedigingsfregatten voor Duitsland en Nederland uit te voeren – dit keer onder onze leiding."
7 december: aanpassing/ aanvulling
Zoals in de onderstaande reacties terecht is toegevoegd, leeft de hoop op een Duits-Nederlandse fregattensamenwerking niet per se bij alle Duitse bedrijven en is de tekst daarom iets aangepast zodat deze alleen op NVL betrekking heeft. Zo heeft tkMS een MEKO 400-fregat met AEGIS voorgesteld; een Duits ontwerp met Amerikaanse sensoren.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.