Wereldhavendagen 2003
Bericht geplaatst: 31-08-2003
De Wereldhavendagen 2003 stonden in het teken van het 30-jarig samenwerkingsverband tussen Nederlandse en Britse mariniers:UK/ NL Amphibious Force. Daarom was de marine vertegenwoordigt met maar liefst 3 schepen en een onderzeeboot. De Britse marine zond HMS Ocean, een helicoptercarrier. Een verslag.
Zaterdag 6 september heeft marineschepen.nl een bezoek gebracht aan de Wereldhavendagen, die van 5 t/m 7 september, werden gehouden in Rotterdam. Het jaarlijks terugkerende evenement is altijd weer goed voor een hoog "marine-gehalte": demonstraties van Lynx helikopters, Orion patrouillevliegtuigen, het Korps Mariniers is aanwezig en er zijn natuurlijk schepen te bezichtigen. Dit jaar was groots uitgepakt om het 30-jarig bestaan van de UK/NL AF te vieren.
Naast de twee Lynx helikopters en Orion die regelmatig demo's gaven, waren de volgende schepen te bezichtigen:
HMS Ocean (Britse helicoptercarrier)
Hr.Ms. Rotterdam (amfibisch transportschip)
Hr.Ms. De Zeven Provinciën (luchtverdediging- en commandofregat)
Hr.Ms. Bruinvis (onderzeeboot)
Hr.Ms. Vlaardingen (mijnenjager)
Hieronder de foto's. Alle foto's zijn gemaakt door Jaime Karremann/ Marineschepen.nl.
Foto's
Twee Lynx helikopters (van de marine uiteraard) komen aanvliegen voor een demonstratie.
De helikopters gaven onder andere een demo waarbij een drenkeling uit het water werd gepikt.
Vanaf de Erasmusbrug waren HMS Ocean en Hr.Ms. Rotterdam (achter) goed te zien! Aan de bakboordzijde van de Ocean, zijn twee kleine landnigsvaartuigen te zien, omdat HMS Ocean vooral wordt ingezet bij amfibische operaties (op de grens van land en water), zijn deze landingsvaartuigen (die middels een kraan naar beneden worden gelaten) erg handig.
Hr.Ms. Rotterdam heeft een dok waar de landingsvaartuigen in kunnen. Deze varen via de achterkant van het schip naar buiten.
HMS Ocean trok natuurlijk veel bekijks. Op deze foto is duidelijk te zien dat ook dit schip over (beperkte) stealth eigenschappen beschikt.
HMS Ocean vanaf de andere kant van de Maas.
Ocean en Erasmusbrug.
HMS Ocean kan zich verdedigen tegen raketten met deze 20mm Phalanx kanons. Hiervan staan er 3 aan boord (1 op de boeg, 2 achter). Dit is de Amerikaanse variant op de Nederlandse Goalkeeper.
Op het voertuigendek stonden allerlei voertuigen opgesteld. Ook de vuurwapens van de Royal Marines (Britse Korps Mariniers) stonden er.
Net zoals Nederland gebruiken ook de Britten BV's (rupsvoertuig dat overal inzetbaar is).
Via het voertuigendek, ging de rondleiding naar de bakboordzijde van het schip waar de landingsvaartuigen neergelaten kunnen worden (zie ook 4e foto van boven).
Via deze landingsvaartuigen kunnen mariniers aan land worden gezet.
Twee Britse mariniers houden de zaak in de gaten. Op de achtergrond is Hr.Ms. Zeven Provinciën te zien, aan de andere kant van de Maas.
Een dek lager stonden de helikopters opgesteld. Tijdens operaties worden de heli's van hieruit naar het bovenste dek (vliegdek) getild.
Ook de Britten hebben Lynx helikopters. De Lynx die aan boord van HMS Ocean stond verschilt echter wel van de Nederlandse heli's. De Nederlandse worden ingezet voor operaties boven zee (reddingsacties, onderzeebootbestrijding, verkenning), maar de Britten hebben ook een land-versie. Daarom zijn deze Britse Lynx helikopters groen en hebben aan beide zijden TOW anti-armour missiles.
Ook deze Sea King wordt gebruikt door het Korps Mariniers boven land.
De helikopters worden (zoals bij ieder vliegkampschip) door een lift omhoog getild naar het volgende dek, waarvandaan ze naar het vliegdek kunnen. De lift staat nu helemaal omhoog. Als een heli naar boven moet, laat men het witte deel (boven) zakken boven de kuil waar de machines van de lift staan en wordt er een helikopter opgereden.
Het publiek werd terug naar het voertuigendek geleid. Via deze steile beklimming op het voertuigen dek waar normaal de voertuigen rijden om aan dek te komen, werd het vliegdek bereikt.
Het vliegdek van HMS Ocean. Aan stuurboordzijde (rechts dus) is het zogenaamde "eiland" te zien, waar zich ook de brug bevindt. Hiervandaan wordt het schip bestuurd en worden de vliegdek operaties gecoördineerd.
Vier foto's aan elkaar geplakt.
Vanaf de Ocean was de Rotterdam goed te zien.
Terug de brug over richting Hr.Ms. Zeven Provinciën, waar ook Hr.Ms. Bruinvis en Hr.Ms. Vlaardingen lagen. Ook stond hier de stand van de werving (Personeelsvoorziening).
Ook bij de "Zeven" was het druk.
Zoals altijd moeten liefhebbers het langste wachten voor onderzeeboot. Er was overigens geen rij, men moest zich inschrijven. De wachttijd was zo'n 2,5 uur. Op zich viel dat wel mee, vergeleken met de Vlootdagen waar die 4,5 uur was.
Het Korps Mariniers had tussen de Bruinvis en de Vlaardingen (die i.v.m. tijdgebrek helaas niet meer bezocht kon worden) een kamp opgezet waar niet alleen gekeken kon worden, maar ook vanalles kon worden gedaan.
Na het opdrukken volgden de buikoefeningen.
Een landingsvaartuig van het Korps Mariniers.
Sinds 13 augustus 2001