Marineschepen.nl
 
   
 

Doorman vandaag door Suezkanaal richting Rode Zee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 11-05-2024 | Laatst aangepast: 11-05-2024


Vanochtend rond 06:45 uur Nederlandse tijd is Zr.Ms. Karel Doorman als eerste van een groep schepen het Suezkanaal ingevaren, op weg naar de Rode Zee. Dat blijkt uit AIS-gegevens van het schip en wordt bevestigd door een bron die bekend is met het dossier. Het logistiek ondersteuningsschip kampte eerder met technische problemen waardoor de Suezkanaal-passage moest worden uitgesteld.

Karel Doorman
Zr.Ms. Karel Doorman, archieffoto. (Foto: Defensie)

Afgelopen maandag 6 mei had het schip volgens planning de Middellandse Zee moeten ruilen voor de Rode Zee om aan te sluiten bij de EU-missie Aspides. Dat ging niet door nadat gedurende relatief lange tijd na vertrek problemen waren met de Goalkeepers. De snelvuurkanons die verantwoordelijk zijn voor nabijheidsverdediging tegen snel inkomende doelen, kampten met storingen.



Vanwege de aard van de missie en de hoge dreiging, werd geen risico genomen en werd de inzet nog even uitgesteld. Experts werden ingevlogen vanuit Nederland om de technici aan boord te ondersteunen. Na reparatie ging het schip woensdag weer naar zee voor tests.

Marinetraffic
Zr.Ms. Karel Doorman voer vanochtend als eerste van een groepje schepen het Suezkanaal in. (Beeld: Marinetraffic.com)

Donderdag verliet, zo bleek uit AIS-gegevens, de Doorman het Griekse eiland Kreta en koerste in zuidoostelijke richting.

Vanochtend kon de Karel Doorman beginnen aan de passage door het Suezkanaal. Het is de eerste keer dat het schip door dit kanaal vaart. De Doorman moet nog zo'n 400 kilometer afleggen voor het JSS de Rode Zee kan betreden (na het Suezkanaal volgt de nog langere Golf van Suez). Het schip zal daarom naar verwachting morgenochtend in de Rode Zee zijn.



Daar zal Zr.Ms. Karel Doorman zich aansluiten bij EUNAVFOR Aspides, dat koopvaardijschepen beschermt tegen aanvallen door Houthi-rebellen die vanuit Jemen aanvallen uitvoeren op schepen in de Rode Zee, Golf van Aden en de zeestraat Bab el Mandeb. Eerder deze week werd de honderdste begeleiding van een koopvaardijschip door Aspides gevierd.

Rode wijn in de machinekamer?
Zr.Ms. Karel Doorman zal opgetopt zijn om in de Rode Zee snel te kunnen beginnen met het bevoorraden van de marineschepen aldaar. Er zal ook vast rode wijn aan boord zijn, maar wijn zal vandaag niet gedronken worden in de machinekamer. Dat was vroeger wel anders.

In de tijd dat Nederlandse marineschepen op stoom voeren, was een passage door het Suezkanaal voor de vuurstokers in de machinekamer een hel. Temperaturen kwamen in de machinekamer regelmatig boven de 50 graden en bereikten soms wel 69 graden. Om de uitgeputte en dorstige stokers op de been te houden, zodat zij de vuren brandend konden houden en het schip kon blijven varen, kregen zij rode wijn. Deze was speciaal voor hen ingeslagen. En water? Dat was in die tijd aan boord nog niet schoon genoeg om te drinken. In 1908 werd voor het eerst geŽxperimenteerd met gortwater, vermengd met limoensap en suiker.

Meer in dit artikel: Waarom in de machinekamer rode wijn werd gedronken

De Karel Doorman zal tot begin augustus in de Rode Zee blijven. Mogelijk krijgt het schip nog de rol van vlaggenschip. Sinds het vertrek van de Italiaanse torpedobootjager Caio Duilio is de Italiaanse admiraal met zijn staf aan boord van het kleinere FREMM-fregat Virginio Fasan. De EU heeft gevraagd of de staf aan boord kan van de, daarvoor ingerichte, Karel Doorman.

Maar JSS en bemanning zullen zich nu eerst richten op passage van het Suezkanaal en aansluiten bij Aspides.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Doorman heeft problemen met wapensystemen

Doorman bij Kreta