Marineschepen.nl
 
   
 

Vier jaar na Franse winst nog geen korvetten voor Roemenië, vijfde deadline verloopt vandaag


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 16-06-2023 | Laatst aangepast: 16-06-2023


Opnieuw heeft Roemenië een ultimatum gesteld aan de Franse werf Naval Group en de Roemeense partner Constanta Naval Shipyard om tot overeenstemming te komen. De combinatie won bijna vier jaar geleden de aanbesteding en mag vier korvetten voor de Roemeense marine bouwen, maar tot een onderling contract kwam het niet. Eind deze week moeten de twee werven tot een akkoord komen. Dat biedt kansen voor nummer twee, Damen.

Gowind
El Fateh, een Egyptische Gowind, in augustus 2022. (Foto: Amerikaanse marine)

In juli 2019 wonnen Naval Group en Constanta Naval Shipyard de aanbesteding met hun Gowind-korvetten. Een juridische strijd met Damen vertraagde de start, maar daarna leek de weg vrij om de broodnodige vier nieuwe schepen voor de Roemeense marine te bouwen. In februari 2022 was echter nog steeds geen contract getekend en werd daarmee de oorspronkelijke deadline niet gehaald. Die deadline werd door Roemenië verschoven naar april en die werd ook niet gehaald, maar toen op 15 juni 2022 een intentieverklaring werd getekend tussen Frankrijk en Roemenië in de marge van een bezoek van Macron, leek een doorbraak nabij. De inmiddels naar de zomer opgeschoven deadline, werd gepasseerd zonder contract en hetzelfde gebeurde met de deadline in oktober.



Een jaar na het ondertekenen van die intentieverklaring is er nog altijd geen contract. Woensdag werd de in oktober aangetreden minister van Defensie door de pers naar deze kwestie gevraagd. Hij antwoordde dat hij "eind deze week" het antwoord van de Franse zijde verwacht. Afhankelijk van het antwoord, zal een beslissing worden genomen, zei de minister volgens Roemeense media.



Waarom Naval Group en de Roemeense werf uit Constanta niet eerder tot overeenstemming kwamen, is niet formeel bekend gemaakt. Een verklaring die achter de schermen steeds terugkeert is dat er onenigheid is over het risico. Het Roemeense Ministerie van Defensie zou, als er gebreken zijn aan de schepen, flinke boetes kunnen uitdelen. Het plan is om de Gowind-korvetten in Roemenië te bouwen bij Constanta, maar die werf heeft geen ervaring met marineschepen. Daarom zou Naval Group willen dat de verantwoordelijkheid bij Constanta komt te liggen, iets waar de Roemenen weinig voor voelen.



De maandelijkse nieuwsbrief van Marineschepen.nl

Lees hier meer over de inhoud van de nieuwsbrief

Volgens Roemeense media zou de lokale werf bovendien niet tevreden zijn met de investeringsplannen van de Fransen in de Roemeense werf. Daar zou bij komen dat Naval Group een prijscorrectie heeft doorgevoerd, in verband met de hogere grondstofprijzen.

PKR
Animatie van een Sigma 10514 voor de Indonesische marine. (Beeld: Damen)

Nummer twee
Damen, dat in 2016 nog werd aangewezen voor de bouw van vier Roemeense korvetten, komt door deze impasse steeds meer terug in beeld. Volgens Defenseromania.ro zou de minister van Defensie hebben gezegd dat als er vrijdag geen contract is, de gesprekken met Damen worden opgestart. Andere Roemeense media noteerden die uitspraak niet, maar schrijven wel dat het Roemeense ministerie verplicht is om zich bij het uitblijven van het contract, te wenden tot de nummer twee in de aanbesteding.

De problemen die Naval Group met Constanta kent, gaan voor Damen niet op, omdat het Nederlandse bedrijf zoals bekend al een marinewerf heeft in Roemenië. Damen Galati bouwt momenteel het bevoorradingsschip Den Helder en Pakistaanse patrouilleschepen. Daar zullen ook de ASW-fregatten voor België en Nederland gebouwd gaan worden. Damen is echter deels eigenaar van een andere werf in Roemenië, Mangalia. Daar zouden de schepen waarschijnlijk worden gebouwd. Om sneller te kunnen leveren, zou Damen nu hebben aangeboden om op beide werven tegelijk te bouwen.

Het aanbod van Damen bestaat uit Sigma 10514-fregatten.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Frans-Roemeense intentieverklaring

Tijd dringt voor Frankrijk

Damen dient bezwaar in

Naval Group wint opdracht Roemenië

Damen dient voorstellen in