Rusland herstart vliegeropleiding, vliegkampschip Kuznetsov nog niet terug
Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 29-07-2024 | Laatst aangepast: 29-07-2024
Het Russische vliegkampschip Admiral Kuznetsov is reeds sinds 2017 in onderhoud bij de Noordelijke Vloot. Sindsdien kampt het schip met veel tegenslagen zoals het zinken van het dok en brand. De terugkeer van het schip naar zee, lijkt nog ver weg. Toch start Moskou met de opleiding van marinevliegers die in de toekomst vanaf de Kuznetsov moeten gaan opereren.
Een Su-33 Flanker van de Russische marineluchtvaartdienst stijgt op vanaf de Admiral Kuznetsov in de Middellandse Zee in 2017. Inmiddels hebben veel vliegers de Russische marine verlaten. (Foto: Russische Ministerie van Defensie)
Training nieuwe vliegers
De Russische pers maakt melding dat de opleiding van nieuwe vliegers, die vanaf de Admiral Kuznetsov zullen vliegen, gestart is. Door het lange onderhoud, dat ondertussen zeven jaar loopt, is een deel van de gekwalificeerde vliegers reeds met pensioen gegaan. Dit zorgt voor een ernstig tekort aan getrainde en ervaren vliegers die in staat zijn om vanaf de Admiral Kuznetsov te vliegen.
De opleiding van nieuwe vliegers is nodig om ervoor te zorgen dat de Kuznetsov, als de carrier weer naar zee gaat, met een relevante hoeveelheid gevechtsvliegtuigen kan opereren. Vliegers worden getraind in de MiG-29K en Su-33 carriervliegtuigen. Momenteel zou Rusland over 17 Su-33's en 22 MiG-29K's beschikken die gebruikt kunnen worden aan boord van de Admiral Kuznetsov. Deze vliegtuigen zijn ingedeeld in het 279ste Onafhankelijke Regiment met de Su-33's en het 100ste Onafhankelijke Regiment dat de MiG-29K en MiG-29KUB gevechtsvliegtuigen omvat. Eerder werden zij ingezet voor missies boven de noordelijke zeeroute.
Training van deze vliegers zal enige tijd in beslag nemen. Het opstijgen en landen aan boord van een vliegkampschip is vele malen moeilijker vanaf land. Het vliegdek is allereerst korter en niet stabiel. Ook het opstijgen door middel van de skischans, die zich op de boeg van het schip bevindt, is complexer dan op land. De training van de vliegers zou naar verluidt een jaar duren.
Training van vliegers niet zonder risico
In het verleden trainde de Russische marine haar vliegers voor het vliegkampschip op de Krim, meer bepaald op het NIKTA-complex op de vliegbasis van Saki. Het NIKTA-complex bootste het vliegdek van de Admiral Kuznetsov na, inclusief de skischans.
In 2013 besloot Rusland om het NIKTA-trainingscomplex te verplaatsen naar een nieuwe locatie binnen Rusland. Deze nieuwe locatie werd het vliegveld van Yeysk, gelegen nabij Rostov-aan-de-Don in de Krasnodar-regio. Yeysk is gelegen aan de Golf van Taganrog in de Zee van Azov en het nieuwe trainingscomplex zou sinds oktober 2020 operationeel zijn.
Het verplaatsen van het trainingscomplex van Saki naar Yeysk lijkt een goed idee te zijn aangezien de basis bij Saki reeds meerdere malen het doelwit is geweest van Oekraïense aanvallen.
Zo werd het vliegveld op 8 augustus 2022 door Oekraïne gebombardeerd. Hierbij werden verschillende vliegtuigen en helikopters vernield. Het ging toen over drie Su-30 gevechtsvliegtuigen en vier Su-24 aanvalsvliegtuigen alsmede een Su-27 of Su-30 gevechtsvliegtuig. De start- en landingsbaan werd echter niet getroffen.
Op de nacht van 26 juli werd Saki opnieuw aangevallen door Oekraïne. Deze keer maakte Oekraïne gebruik van ATACMS-raketten en was het doelwit een radarsysteem dat op het vliegveld was opgesteld. Er werd bij die aanval geen verdere schade gerapporteerd aan vliegtuigen of de start- en landingsbaan.
Hoewel Yeysk verder van het front is gelegen en dus minder kwetsbaar is voor Oekraïense aanvallen met kruisvluchtwapens blijft de nieuwe locatie niet zonder gevaar. Oekraïense drones kunnen dit vliegveld met gemak bereiken. Tot op heden werd het vliegveld nabij Yeysk niet aangevallen en richtten Oekraïense drones zich op andere kritische infrastructuur in deze regio, zoals de marinebasis van Novorossiysk en de olie-installaties nabij Tuapse.
Hernieuwde training van vliegers op het vliegveld van Yeysk kan ervoor zorgen dat dit vliegveld echter een doelwit vormt voor Oekraïne. De afgelopen maanden heeft Oekraïne steeds vaker radar- en luchtafweerinstallaties op de Krim uitgeschakeld waardoor de luchtverdediging op de Krim en het zuiden van Rusland steeds zwakker wordt.
Admiral Kuznetsov op archiefbeeld. Het schip is al langere tijd niet meer naar zee geweest. (Foto: Russische marine)
Admiral Kuznetsov kent bewogen onderhoud
Het vliegkampschip Admiral Kuznetsov ging in 2017 in onderhoud bij de Noordelijke Vloot. In de afgelopen zeven jaar ging het schip gebukt onder verschillende tegenslagen die het onderhoud significant hebben vertraagd.
In oktober 2018 zonk het drijvend droogdok PD-50 waarin de Admiral Kuznetsov gedokt was. De oorzaak van het zinken was een ongeluk met een balastpomp. Daardoor werd plots meer water in het droogdok gepompt waardoor deze bruusk helde. Een kraan van 70 ton viel hierbij om en doorboorde het vliegdek. Het drijvend droogdok PD-50 zelf zonk en was niet meer te herstellen.
Hierdoor kwam de Russische marine zonder een droogdok te zitten dat groot genoeg was om het onderhoud verder af te werken. De oplossing was om twee bestaande droogdokken op het 35ste onderhoudsbedrijf bij elkaar te voegen en te verlengen, waardoor een droogdok ontstond dat groot genoeg is voor de Admiral Kuznetsov.
Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.
Of scan deze QR-code met je telefoon.
Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.
Op 12 december 2019 brak er brand uit aan boord van het schip ten gevolge van laswerkzaamheden. De schade aan boord was substantieel en vereiste bijkomende herstellingen en vertragingen. Drie jaar later, terwijl het werk aan de carrier bijna af was, raakte het schip weer in brand.
In de zomer van 2023 was men nog optimistisch dat de Admiral Kuznetsov in de lente van 2024 aan haar proefvaarten zou beginnen. Deze proefvaarten zijn nog altijd niet gestart en het is nog maar de vraag of dat dit jaar gaat lukken.
Recentelijk waren er geruchten dat bepaalde delen van het vliegkampschip in de tussentijd weer zodanig aan het roesten zijn dat er weer meer tijd nodig is waardoor het onderhoud zou uitlopen naar 2028. Deze geruchten zijn echter niet officieel bevestigd.
Auteur: Frederik Van Lokeren Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.