Marineschepen.nl
 
   
 

Marine begeleidde Russische landingsschepen door Nederlands deel Noordzee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 19-01-2022 | Laatst aangepast: 19-01-2022


Vandaag heeft hydrografisch opnemingsvaartuig Zr.Ms. Luymes drie Russische landingsvaartuigen begeleid door de Noordzee. Dat liet een marinewoordvoerder vanmiddag aan Marineschepen.nl weten. Een NH-90 helikopter is een eindje met de Russen meegevlogen.

Ropucha
Drie Ropuchaklasse landingsvaartuigen in het Skagerrak op een satellietfoto van Sentinel-2 L2A van maandag. (Foto: Sentinel Hub/ Copernicus)

Zr.Ms. Luymes, dat normaliter de zeebodem in kaart brengt, koerste gisteravond naar het noorden van de Nederlandse Exclusieve Economische Zone (EEZ). Vervolgens heeft het schip de drie Russische landingsvaartuigen die uit de Oostzee kwamen, begeleid richting het zuiden. De begeleiding is daarna overgenomen door Belgische en Britse marineschepen.



De drie schepen waren maandag de Oostzee uit gevaren en zijn op weg naar het zuiden. Waar ze precies naar toe gaan is nog niet bekend, maar nu de route 'om de zuid' is gekozen, is de kans groter geworden dat er een verband is met de gespannen situatie rond Oekraïne.



Lees hier: Wat kan Rusland met de landingsschepen?



Deze eerste groep bestaat uit de volgende schepen van de Ropuchaklasse:
• Korolev (130, Ropuchaklasse, Oostzeevloot)
• Minsk (127, Ropuchaklasse, Oostzeevloot)
• Kaliningrad (102, Ropuchaklasse, Oostzeevloot)

Deze schepen zijn bedoeld om mensen en materieel te verplaatsen naar bijvoorbeeld een kust voor een amfibische landing of om ze te transporteren naar een haven. De Ropucha's, die al sinds 1975 in gebruik zijn, zijn veelvuldig ingezet voor transport. Dat nu zes schepen tegelijk worden ingezet is opmerkelijk.

Dat het opmerkelijk is, is niet de reden dat de Nederlandse marine deze schepen begeleidt. Escortering van niet-NAVO-schepen die door de Nederlandse EEZ varen is gebruikelijk. Marineschepen mogen er weliswaar doorheen varen, het zijn internationale wateren, maar het is wel Nederlands 'interessegebied'. Die begeleiding is dan ook geen service, maar eerder een signaal van 'we houden je in de gaten'. Ook worden er normaliter foto's gemaakt en -indien mogelijk- andere opnames.

Zr.Ms. Luymes beschikt standaard niet over middelen om bijvoorbeeld inlichtingen te verzamelen over de radars of de onderwatergeluiden van de Ropucha's. De NH-90 helikopters hebben meer mogelijkheden. Maar dat is in dit geval ook niet het belangrijkste, omdat deze landingsschepen al oud zijn en al sinds de jaren '70 worden gevolgd toen de eerste Ropucha door de Noordzee voer - al hebben de schepen sindsdien wel updates ontvangen. De echte inlichtingen worden doorgaans door een onderzeeboot vergaard, maar die kunnen in de Noordzee niet veilig onder water en dus moet dat elders gebeuren.

EEZ
De Exclusieve Economische Zones van Nederland (lichtblauw) en omringende landen. (Bron: Inwind/ Wikipedia.org)

EEZ
De mogelijke route van de Ropucha's door de Noordzee. In het lichtblauw de EEZ, waar marineschepen mogen varen en in het geel de territoriale wateren, waar zij niet zomaar mogen varen. (Kaart: Google Earth, lijnen EEZ en TTW: Dienst der Hydrografie)

Noordelijke Vloot
De positie van de andere drie landingsschepen, is inmiddels ook bekend. Zij hebben, zo lieten de Zweedse strijdkrachten weten, in het Kattegat het anker laten vallen om te schuilen tegen het slechte weer dat verwacht wordt op de Noordzee. Net het Kattegat uit, op de Noordzee ten zuiden van Noorwegen is de windsnelheid woensdagavond zo'n 35 knopen en is de golfhoogte ruim 5 meter. Morgen worden iets hogere golven verwacht, maar wel minder wind.
De Zweedse Defensie blijft de schepen in de gaten houden, zo laat het weten. Deze drie schepen, twee Ropucha's en een Ivan Gren, behoren tot de Noordelijke Vloot.





Rotterdam
Zr.Ms. Rotterdam, stafschip van het NAVO-eskader SNMG1, is nog altijd in de Oostzee. Het schip was er ook afgelopen weekend toen Zweden de paraatheid op eiland Gotland verhoogde als signaal naar Rusland. Het Nederlandse landing platform dock hield zich daarna vooral op bij het Deense eiland Bornholm in het zuiden van de Oostzee, waar de in totaal zes Russische landingsschepen ook doorheen zijn gevaren. Daarna was de positie-informatie uitgeschakeld maar vanochtend was de Rotterdam een eindje naar het oosten in de Oostzee te zien, met enkele mijnenjagers in ganzenpas achter het het grote LPD aan.

Rotterdam
Zr.Ms. Rotterdam, gefotografeerd vanuit een Duits Orion maritiem patrouillevliegtuig (voormalig Nederlandse Orion), in de Oostzee. De foto werd vandaag op Twitter geplaatst door de commandant van de Duitse Marineluchtvaartdienst, en bedankte de Rotterdam voor de samenwerking. Tijdens de bewegingen van de zes Russische landingsschepen door de Oostzee was het ook in de lucht erg druk met patrouillevliegtuigen die de Russische schepen scherp in de gaten hielden, waaronder dus een Orion. (Foto: @CdrDeuNavalAir

Daarnaast is de omvang van het eskader verdubbeld, zo lijkt, nu het Deense fregat Peter Willemoes (Iver Huitfeldtklasse) zich bij de Rotterdam heeft gevoegd. Denemarken had eerder toegezegd dat de Peter Willemoes ook zou deelnemen aan SNMG1.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Wat kan Rusland met landingsschepen?

Nog drie uit Oostzee

Eerste landingsschepen uit Oostzee

NAVO: 'Inzet RDAM is standaard'

Zweden versterkt Gotland

Zr.Ms. Rotterdam stafschip