Marineschepen.nl
 
   
 

Franse Naval Group gekozen als bouwer Nederlandse onderzeeboten


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 12-03-2024 | Laatst aangepast: 12-03-2024


Vanochtend meldden Franse dagbladen de winst van Naval Group in de Nederlandse onderzeebootaanbesteding. Later vandaag hoorden ook Nederlandse media van bronnen over de Franse voorkeur van het kabinet. Met deze aanstaande overwinning, weet Naval Group de Nederlandse scheepsbouwer Damen en concurrent opnieuw te verslaan. Dit keer in eigen land na een project van tien jaar. Hoewel Royal IHC sinds 2018 is gekoppeld aan Naval Group, is er al veel kritiek op het aanstaande besluit. Woensdagavond heeft een debat plaats in de Tweede Kamer, maar vrijdag wordt het besluit formeel bekend gemaakt.

onderzeeboot
Screenshot van een promotievideo van Naval Group en IHC. De onderzeeboot in de animatie heeft veel overeenkomsten met de Franse Barracudaklasse onderzeeboten, zoals een pumpjet in plaats van schroef. De boot in de animatie heeft echter horizontale roeren aan het sail en ogenschijnlijk grotere X-roeren dan de Barracuda. (Beeld: Naval Group)

Als het aan het kabinet en Defensie ligt, krijgt Nederland over een jaar of tien onderzeeboten van Franse makelij. Naval Group weet zowel de Zweeds-Nederlandse combinatie Saab-Damen als de Duitse werf tkMS achter zich te laten.



Op welke punten Naval Group de miljardenorder heeft weten binnen te halen, is niet bekend. Daar wordt mogelijk vrijdag meer over duidelijk als Defensie het besluit formeel wordt bekendgemaakt.

Volgens onbevestigde berichten van de Telegraaf heeft Naval Group zo'n goede prijs geboden, waar de gunningscommissie niet omheen kon. Het zou niet de eerste keer zijn als Naval Group de concurrentie op deze manier verslaat. Immers, ook bij de door België georganiseerde aanbesteding voor de mijnenbestrijdingsvaartuigen, wist Naval Group te winnen door ver onder de prijs van de concurrentie te duiken.

Een medewerker van Naval Group liet zich in 2019 op de NEDS-beurs in Rotterdam tegenover Marineschepen.nl ontvallen dat de winst van de mijnenbestrijdingsvaartuigen een "strategische overwinning" was.

Ook nu zal de overwinning, omdat onderzeeboten een strategisch wapen zijn, ongetwijfeld meer met zich meebrengen dan alleen extra werk voor de Franse werf.



Familie van Barracuda
Wat Naval Group wil bouwen voor Nederland is een conventionele onderzeeboot die is afgeleid van de nucleaire onderzeeboten van de Barracudaklasse. De werf in Cherbourg bouwt zes van deze onderzeeboten die ook veel groter zijn dan de onderzeeboten voor Nederland.

Om tot een voor Nederland geschikte onderzeeboot te komen, zullen de Franse ontwerpers een boot moeten ontwerpen die kleiner is dan de Barracuda's, maar groter dan hun grootste model conventionele onderzeeboot uit de Scorpene-familie. Het lastigste is zonder twijfel de stap van een nucleaire onderzeeboot naar een conventionele onderzeeboot, vanwege de grote verschillen in bijvoorbeeld energie.

Hoewel Naval Group dus de champagne koud kan gaan zetten, zal men toch nog een kleine slag om de arm moeten houden. Woensdagavond heeft namelijk een debat plaats in de Tweede Kamer over dit dossier. De SGP hoopt te stemmen voor uitstel en de kans dat dat lukt is niet te verwaarlozen. Vervolgens zal enkele weken na de gunningsbekendmaking nog een (besloten) technische briefing volgen en moet de Kamer formeel in een debat akkoord geven op de D-brief onderzeeboten.

Blijven de lichten dan nog op groen staan, kan de marine zich opmaken voor een Franse vloot: behalve zes mijnenbestrijdingsvaartuigen, zal de marine vier onderzeeboten van Franse makelij krijgen.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Waar het bij nieuwe onderzeeboten over zou moeten gaan

Nederland zou nu geen 4 nieuwe onderzeeboten moeten bestellen

Nieuwe onderzeeboten

NL mogelijk geen eigenaar van ontwerp

Wat er mis gaat bij vervanging onderzeeboten

Gaat Nederlandse industrie aan boord?