Nieuw beeld vervangers M-fregatten lekt uit


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 18-12-2019 | Laatst aangepast: 18-12-2019


Het meest recente ontwerp, inclusief wat specificaties, van de nieuwe fregatten voor België en Nederland verscheen vandaag op Instagram. Inmiddels is het beeld ook via andere sociale media gedeeld. Aan het ontwerp is te zien dat er inmiddels weer flink is gewijzigd.

Instagram
Het bericht op Instagram. (Beeld: YoungbyCZSK, illustratie: DMO, via: @SciteCito )

Jonge professionals van het Commando Zeestrijdkrachten mochten vandaag bij de Directie Materieel Organisatie (DMO) een kijkje nemen, zo blijkt uit het Instagram-account YoungbyCZSK. Behalve koffie kregen ze kennelijk ook een presentatie over de nieuwe fregatten voor Nederland en België. Het laatste ontwerp werd enthousiast gefotografeerd en gedeeld op Instagram, met disclaimer. Het leverde het eerste duidelijke beeld van het ontwerp op sinds najaar 2018.
De post is inmiddels van Instagram verwijderd.





Groter dan M-fregat, maar korter dan gedacht
Voor het eerst zijn ook specificaties zichtbaar. Het ontwerp is volgens de cijfers in beeld 134 meter lang en heeft een breedte van 17,10 meter. De waterverplaatsing bij indienststelling is 5475 ton, aan het einde van de levensduur kan het 5700 ton zijn. Dit is de ruimte die het ontwerp biedt voor toekomstige moderniseringen of uitbreidingen.

Met deze specs zit dit ontwerp tussen het M-fregat en het LCF, deze schepen zijn respectievelijk 122 en 144 meter lang, maar gaat wat waterverplaatsing betreft richting het LCF. Opvallend is dat eerder werd vermeld dat de marine streefde naar zoveel mogelijk overeenkomsten met de vervangers van de LCF'en. Die schepen zullen mogelijk groter zijn dan de LCF'en, kleiner is onwaarschijnlijk.

Instagram recht
Het beeld recht gezet. (Beeld: @YoungbyCZSK, bewerking: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Nieuw: Oerlikon
Het kanon op de bak is nog altijd het nieuwe kanon van Leonardo. Het contract met Leonardo voor de vier nieuwe kanons voor de LCF'en wordt binnenkort getekend, maar dat gaat om het 127mm kanon. Hoewel er een mogelijke samenhang is met de vervanger van het M-fregat, lijkt dit om de 76mm Sovraponte van Leonardo te gaan. Overigens staat dit kanon al lange tijd op de ontwerpen, eerder zelfs twee. Nu dus één.

Daarachter zien we cellen van de verticale lanceerinrichting voor bijvoorbeeld ESSM Block II raketten. Het zijn er niet veel, maar achter de VLS, is veel ruimte. Mogelijk dat die vrij is gehouden voor een eventuele uitbreiding in de toekomst.

Op de verhoging daar achter is een Oerlikon Millenium 35mm Close-in-Weaponsystem (CIWS) te zien. Dit is het laatste redmiddel tegen inkomende vliegende doelen en kan ook tegen zee- en landdoelen worden ingezet op korte afstand. Het CIWS is momenteel Goalkeeper, maar dat moet vervangen worden. Dat project loopt nog en de status is niet publiekelijk bekend. Het wapensysteem in de animatie kan er ter illustratie op zijn gezet, maar het kan ook meer betekenen. Wel stond dit wapen vrij recent toegevoegd en stond het in 2018 nog niet op het ontwerp.



Ruimte voor onbemande vaartuigen
Verder naar achteren zijn diverse sensoren te zien achter de brug, maar die zijn wat vaag. De grote mast maakt deel uit van het nieuw door Thales ontwikkelde AWWS, dat vorig jaar werd besteld door de marine voor deze fregatten.

In de midscheeps zijn canisters van de nieuwe anti-schipkruisvluchtwapens te zien. Ook dit is nog een lopend project. Hier kan met zekerheid van gezegd worden dat er nog geen aanbieder is gecontracteerd. Vooralsnog zijn in ieder geval Saab met RBS15, MBDA met Exocet, Kongsberg met Naval Strike Missile in de race.

Onder deze wapens is een ruimte voor boten zoals de RHIB, maar waarschijnlijk ook de onbemande vaartuigen van de toekomst. DMO is immers op zoek naar een onbemand oppervlakte vaartuig dat onderzeeboten kan bestrijden.



Daarachter volgt de tweede mast van AWWS, dan de tweede Oerlikon Millenium en tot slot een extra CIWS in de vorm van RAM. RAM is al langer in beeld bij de marine, aanvankelijk ook overwogen voor de Hollandklasse, maar nog niet in gebruik bij de Koninklijke Marine.

Onder de waterlijn is opvallend dat er achter de boegsonar iets zit dat lijkt op een boegschroef. Nederlandse fregatten hebben eerder nooit een boegschroef gehad, mede omdat hier ook water doorheen stroomt als ie niet gebruikt wordt en dit de boegsonar zou verstoren. Dit zouden de eerste Nederlandse fregatten met boegschroef zijn.

Meer formele informatie wordt in de loop van 2020 verwacht. Dan moet de B-brief van de nieuwe fregatten verschijnen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe fregatten