Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuw Russisch onderzoeksschip in Noordzee


Door: Jaime Karremann en Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 17-10-2023 | Laatst aangepast: 17-10-2023


Het nieuwste Russische onderzoeksschip, Evgeniy Gorigledzhan, heeft gisteren de Oostzee verlaten en is momenteel in de Noordzee. Dat blijkt uit beelden van de passage onder de Grote Belt-brug en locatiegegevens die het schip zelf verzendt via AIS. De Evgeniy Gorigledzhan werd in augustus in dienst gesteld, het is de eerste reis van het schip.

Evgeniy Gorigledzhan
Het oceanografisch onderzoeksschip Evgeniy Gorigledzhan (of: Yevgeny Gorigledzhan), Project 02670, bij het passeren van de Grote Belt-brug. Het schip is 81 meter lang en heeft ruimte voor 32 personen. In 1983 werd het schip als sleepboot in dienst gesteld onder de naam MB-305. Volgens een voormalige Nederlandse onderzeebootcommandant zegt bij de Russische marine de naam vaak wat over de taak van het schip. Naamgever Evgeniy Gorigledzhan was, volgens onder andere Korabel.ru, bij ontwerpbureau Rubin ontwerper van nucleaire onderzeeboten "voor speciale doeleinden". (Foto: Kurt Pedersen/ Under Broen)

Trouwe lezers van Marineschepen.nl zullen de naam het onderzoeksschip Admiral Vladimirsky van de Russische marine wel kennen. De Yantar is internationaal een bekender onderzoeksschip. Dat schip valt onder het militaire Russische directoraat van onderwateronderzoek GUGI. De Evgeniy Gorigledzhan is de jongste telg van dit geheime onderwatergenootschap GUGI, al is de romp van de Evgeniy Gorigledzhan inmiddels veertig jaar oud. Decennialang ging dat onderzoeksvaartuig door het leven als sleepboot, maar na een grondige verbouwing en toevoeging van in ieder geval kranen, werd het in augustus 2023 in gebruik genomen bij GUGI.



Het nieuwe onderzoeksvaartuig heeft, net als de Admiral Vladimirsky en de Yantar, de middelen om met onderwaterdrones te opereren. Volgens HI Sutton beschikt het schip ook over kleine bemande onderzeeboten.

AIS
De route van de Evgeniy Gorigledzhan volgens de AIS-gegevens. Na 12:00 uur vanmiddag, in de Noordzee, ging het signaal verloren. (Gegevens via: Marinetraffic.com)

Noordzee in, AIS uit
De eerste reis van de Evgeniy Gorigledzhan begon uiteraard in de Oostzee, waar het enige tijd heen en weer voer in internationale wateren. Gisteren werd het schip bij het passeren van de Grote Belt-brug gespot. Na passage door de het Kattegat en het Skagerrak, voer de Evgeniy Gorigledzhan vanochtend de Noordzee in, zo bleek uit de AIS-gegevens van het schip. Aan het begin van de middag was te zien dat het schip afboog naar het zuiden, richting Nederland. Daarna is het schip gestopt met uitzenden van AIS-data.

Behalve de Evgeniy Gorigledzhan, is ook de Yantar op zee. De locatie van dat schip is onbekend.



Pijpleiding
Met de Evgeniy Gorigledzhan is er dus weer een nieuw schip dat ingericht is om zowel oceanografisch onderzoek te doen als spionage-activiteiten uit te voeren. En dat in een periode dat er het nodige te doen is rond de onderzeese infrastructuur en er zorgen zijn over Russische activiteiten.

Vorig weekend raakte de gaspijpleiding Balticconnector, een leiding van 77 kilometer lang tussen Finland en Estland, in de Finse Golf nog beschadigd. De verwachting is dat de pijpleiding pas in april 2024 gerepareerd is.

De marine van Estland was de eerste partij die de plek onderzocht. Met behulp van twee on-board sonars en op afstand bestuurbare onderwatervaartuigen (ROV's) werd de situatie in kaart gebracht. Volgens de Estse marinecommandant Jüri Saska zag de pijp er op 60 meter diepte uit alsof er vanaf de zijkant aan getrokken was. De minister van Defensie Hanno Pevkur zei dat er sprake was van behoorlijk geweld en is er melding van de situatie gemaakt bij de NAVO.

Niet lang nadat de marine van Estland op onderzoek uitging, volgden ook Finse marineschepen. Volgens de Finse krant Iltaleht wordt aan sabotage door Rusland gedacht, net zoals dat in de eerste dagen na de sabotage van de Nord Stream het geval was. Inmiddels is de overtuiging dat Rusland achter deze actie zat echter behoorlijk afgezwakt.

Finse media schreven in eerste instantie veel over de in de buurt van Balticconnector voor anker liggende tanker SGV Flot. Dat schip zou beheerd worden door een kring mensen rondom Vladimir Poetin. Inmiddels is gebleken dat er nog vier grote schepen in het gebied waren. Volgens de Estse publicatie Postimees was het echter een Chinees schip dat precies boven de gasleiding lag toen deze beschadigd raakte; de onder Hongkongse vlag varende containerschip Newnew Polar Bear.

De Evgeniy Gorigledzhan is in ieder geval niet genoemd in relatie tot de Balticconnector. De vraag is nu wel of dit schip ook een bezoek zal brengen aan de Nederlandse Exclusieve Economische Zone.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Vladmirsky 12 dagen in NL EEZ

Vladimirsky langer in EEZ dan gedacht

Marine bevestigt escorteren Russisch spionageschip

Wat mag Nederland tegen de Vladimirsky?

Russisch spionageschip bijna week in EEZ

Wat kunnen de Russen onder water?

Russisch spionageschip voor NLse kust onderdeel sabotageprogramma

Admiral Vladimirsky in Nederlandse wateren

Russische interesse in windmolenparken