Marineschepen.nl
 
   
 

Waarom Zr.Ms. Tromp vrijwel zeker bijdrage in Rode Zee gaat leveren


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 31-01-2024 | Laatst aangepast: 31-01-2024


Het kabinet onderzoekt de "wenselijkheid en mogelijkheid" van een verdere bijdrage aan een van de missies in de Rode Zee. Een van de opties is de deelname van Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) Zr.Ms. Tromp, dat meldt demissionair minister van Defensie Kajsa Ollongren per brief aan de Tweede Kamer. De Tromp passeert tijdens de wereldreis de Rode Zee. Het is dan, volgens experts, "niet voor te stellen" dat het fregat door de Rode Zee zou varen zonder enige vorm van bijdrage te leveren.

Tromp
Zr.Ms. Tromp in 2016 tijdens een anti-piraterijmissie. Meer over de Luchtverdedigings- en Commandofregatten. (Foto: Defensie)

Nu de reis van de Tromp dichterbij komt, wordt steeds meer duidelijk over het vaarprogramma. Hoewel een route via de Middellandse Zee, Suezkanaal en Rode Zee voor een reis richting de Zuid-Chinese Zee voor de hand ligt, was nog niet duidelijk of deze route daadwerkelijk in de reisplannen stond. Uit de brief van Ollongren valt op te maken dat deze route inderdaad op in ieder geval het oorspronkelijke programma van Pacific Archer 24 stond.



"De reis voert via de Middellandse Zee naar de Indische Oceaan", schrijft Ollongren. Nu kan de Tromp in de Middellandse Zee omkeren en, net als koopvaardijschepen, alsnog via Kaap de Goede Hoop de Indische Oceaan bereiken. De kans dat daarvoor wordt gekozen lijkt uitgesloten.

Als het LCF via het Suezkanaal en de Rode Zee naar de Indische Oceaan vaart, zal het schip in de Rode Zee door het operatiegebied van Prosperity Guardian en de aanstaande EU-missie varen.

Zou het LCF die wateren passeren zonder bij te dragen aan een van de missies en tegen de bondgenoten daar zeggen: 'wij doen even niet mee, want we zijn op wereldreis'? "Nee, natuurlijk niet", zegt commandeur b.d. Michiel Hijmans, oud-commandant van de anti-piraterijmissie van de NAVO bij SomaliŽ. "Het programma dat zij verder gaan doen in de Indo-Pacific heeft belangrijke implicaties. Maar ik ben er van overtuigd dat de Tromp een bijdrage gaat leveren als ze door de Rode Zee varen. Je kan het niet maken om als zeevarende natie met een schip met dergelijke capaciteiten om gewoon door te varen. BelgiŽ stuurt een M-fregat met veel minder capaciteit."



Ook vice-admiraal b.d. Ben Bekkering, voormalig plaatsvervangend commandant zeestrijdkrachten en oud-permanent militaire vertegenwoordiger van Nederland bij de NAVO en de EU, is er van overtuigd dat de Tromp niet zomaar zal passeren. "Er zijn drie mogelijkheden: actief deelnemen, goed om je heen kijken als je door het gebied vaart en als je wat ziet dat rapporteren en de derde optie: kiezen op elkaar houden en doorvaren. Nou dat laatste valt af. We zijn actief betrokken bij Prosperity Guardian en we hebben als een van de tien landen de tegenaanvallen gesteund. Ik kan me niet voorstellen dat je dan je kiezen op elkaar houdt en doorvaart."

Of de Tromp dan alleen waarneemt en rapporteert (dit heet associate support) of echt actief gaat deelnemen, hangt volgens Bekkering af van de planning van die reis. "Het minimale is associate support, maar ze zouden ook een tot vier weken actief kunnen deelnemen aan een van de missies", zegt de vice-admiraal buiten dienst.



Tromp
Schets van de route van de Tromp, gebaseerd op de informatie die nu voorhanden is. In stippellijnen mogelijke routes om bij te dragen aan de genoemde missies. (Kaart: Simplemaps.com/ bewerking: Marineschepen.nl)

EMASoH en andere missies
Zodra de Tromp de Rode Zee verlaat, betreedt het schip het operatiegebied van de EU-antipiraterij-missie EUNAVFOR/Atalanta in de Golf van Aden, Arabische Zee en Indische Oceaan. In de brief schrijft Ollongren dat Zr.Ms. Tromp associate support zal leveren aan deze missie.

Daarnaast zal de Tromp associate support leveren aan de Europese missie EMASoH (waar de operatie Agenor onder valt). EMASoH richt zich op de Perzische Golf, Straat van Hormuz en Arabische Zee, en wordt momenteel geleid door BelgiŽ. Mogelijk dat het schip daar ook, althans in de oorspronkelijke planning, voor door de Straat van Hormuz de Perzische Golf in zal varen.

Noord-Korea en Taiwan
Na het verlaten van het operatiegebied van Atalanta, koerst de Tromp door de Straat van Malakka richting de Zuid-Chinese Zee. Nederland had de Filipijnen al eerder laten weten een fregat te sturen. De route daarna, richting HawaÔ, is nog niet bekend, maar uit de brief van Ollongren blijkt dat het fregat ook een andere missie op het programma heeft staan.

Ollongren noemt namelijk ook de multinationale missie gericht op het monitoren van VN-sancties tegen Noord-Korea als een waar via associate support wordt bijgedragen: PSMX/ECC. Pacific Security Maritime Exchange is een initiatief voor het delen van informatie tussen AustraliŽ, Canada, Duitsland, Frankrijk, Japan, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Korea.

Marineschepen en vliegtuigen die aan deze missie deelnemen patrouilleren in de Gele Zee en Oost-Chinese Zee. Deze zeeŽn aan de west en zuidwest-kant van het Koreaanse schiereiland worden van de Zuid-Chinese Zee 'gescheiden' door Taiwan.

Een passage door de Straat van Taiwan ligt, volgens commandeur b.d. Michiel Hijmans, niet voor de hand: "Ik verwacht dat niet. De spanning loopt daar zo hoog op."

Terug
Via de noordelijke delen van de twee volgende oceanen zal de Tromp huiswaarts keren, blijkt uit de brief van Ollongren. Het schip zal namelijk door "de Noordelijke Stille Oceaan en de Noordelijke Atlantische Oceaan" terugvaren. Zoals eerder gemeld zal de Tromp via het Panamakanaal en Caribische Zee varen, nadat het schip heeft deelgenomen aan de grote marine-oefening Rimpac.

Het vertrek van Zr.Ms. Tromp staat gepland voor begin maart, in september wordt het schip weer in Den Helder terugverwacht.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Tromp vertrekt in maart

Tromp in 2024 door Zuid-Chinese Zee

Tromp naar Pacific

In '24 weer schip naar Oost

Elke 2 jaar schip naar Oost

Fairwind-reizen