Marineschepen.nl
 
   
 

Izumoklasse vliegkampschepen (Japan)


Laatst aangepast: 13-04-2022
De Izumoklasse, of 22DDH en 24DDH zoals de schepen voor de doop genoemd werden, is een klasse van twee vliegkampschepen. De 248 meter lange carriers zijn de grootste Japanse marineschepen sinds de Tweede Wereldoorlog.

In Japan werden ze in dienst gesteld als destroyers met helikopters (afgekort DDH) in verband met de beperkingen die de Japanse grondwet stelt aan de Japanse zelfverdedigingsmacht. De ontwikkelingen in Azië, Japan is bijvoorbeeld in kwesties over eilanden verwikkeld met China, Rusland en Zuid-Korea, bewegen de Japanners echter richting sterke uitbreiding van hun marine.

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).


De Izumo is het grootste Japanse marineschip sinds de Tweede Wereldoorlog. (Foto: still)

De taken van de Izumoklasse waren oorspronkelijk: het fungeren als helikopter- en commandoplatform voor onderzeebootbestrijding in Japanse wateren tegen vijandelijke onderzeeboten van buurlanden, het verlenen van noodhulp bij rampen en het vervoeren van materieel. De schepen kunnen ook ingezet worden bij bijvoorbeeld evacuaties van Japanse burgers.1 Later kwam daar het opereren met vliegtuigen bij.



De twee Izumoklasse carriers vervingen de twee Shiraneklasse destroyers uit 1980 en '81 vervangen. Dat was overigens geen normale vervanging. De Shirane klasse kwam met 159 meter dichter in de buurt van wat in het algemeen als destroyer of torpedobootjager wordt gezien. De oude schepen hadden dan wel een groot helidek en een grote hangar, de Izumo klasse zijn echte helikopter carriers of zelfs vliegdekschepen.

In 2004 werden de plannen voor de bouw van 197 meter lange helikopter carriers van de Hyuga klasse goedgekeurd. Oorspronkelijk wilde Japan vier van deze Hyuga's, maar toch werd in een later stadium gekozen voor twee, en twee andere -grotere- carriers te bouwen. Deze twee grote werden de 22DDH en 24DDH, zo bleek eind 2009. Op 14 februari 2012 werd de kiel van het eerste schip gelegd en op 6 augustus had de doop plaats.

De Izumo werd in maart 2015 in dienst gesteld. Het tweede schip, de Kaga, volgde op 22 maart 2017.

Ontwerp
In eerste instantie waren de schepen helikoptercarriers, maar dankzij de grootte van het vliegdek en de grote liften, was al snel duidelijk dat er meer mogelijk is. Natuurlijk kunnen de schepen ingezet worden als drijvend noodhospitaal, het vervoeren van materieel en het evacueren van personen. Een toekomst voor deze schepen als vliegkampschepen werd niet uitgesloten. Vliegtuigen als de F-35B kunnen van schepen met deze grootte zonder problemen opereren, en Japan besloot dit dan ook te doen (zier onder).

De Izumoklasse is voorzien van vijf helispots op het vliegdek voor gelijktijdige operaties. De officiële lezing bij de proefvaarten was dat het schip een airwing zal hebben van 9 helikopters (7 voor onderzeebootbestrijding en 2 voor Search-and-Rescue). Dat is wat ongeloofwaardig en ligt in ieder geval ver beneden de mogelijkheden van deze schepen. De 50 meter kortere Britse voormalige HMS Ocean had bijvoorbeeld een airwing van 18 helikopters. De vergelijkbare Italiaanse Cavour biedt plaats aan 20 tot 24 vliegtuigen en helikopters en de kortere Spaanse Juan Carlos I heeft plaats voor 30.

In december 2017 werd bekend dat Japan de aanschaf van F-35B vliegtuigen voor de helikoptercarriers toch overweegt. En een jaar later koos Japan voor de F-35B gevechtsvliegtuigen.

In de zomer van 2020 onderging de Izumo de eerste aanpassing om het vliegdek geschikt te maken. Eind september 2021 landden voor het eerst F-3B's op het dek van de Izumo. In 2024 volgt de tweede aanpassing van het schip. Dan wordt onder andere het voorste deel van het vliegdek vierkant gemaakt om meer ruimte te bieden aan startende vliegtuigen.

Ook de Kaga wordt omgebouwd tot vliegkampschip.



Wapensystemen
In tegenstelling tot de Hyugaklasse, zijn de Izumo-carriers niet voorzien van een uitgebreid wapenpakket. Zij zijn afhankelijk van escorterende schepen voor de verdediging tegen vijandelijke schepen, maar hebben met de F-35B ook verdedigingsmogelijkheden op grotere afstand. Als laatste redmiddel hebben de Izumo's Phalanx snelvuurkanons en RAM raketten tegen doelen op zeer korte afstand. Deze wapensystemen zijn overigens -eveneens in tegenstelling tot bij de Hyuga klasse- op soort balkons buiten de romp geplaatst zodat ze geen obstakel vormen.

Inzet
Begin mei 2017 werd JS Izumo ingezet om een Amerikaanse bevoorrader te escorteren dat onderweg is naar schepen van de Carl Vinson Strike Group, die op hun beurt onderweg zijn naar Noord-Korea.

Nummer Naam In dienst
183 (83 op het vliegdek) Izumo 2015
184 Kaga 2017
Afmetingen 248 x 38 x 7,5
Max. waterverplaatsing 27.000 ton
Max. snelheid 30 knopen
Bemanning 470 bemanningsleden en 500 extra personen
Voortstuwing 4x LM2500IEC gasturbines (COGAG)
Wapensystemen 2x 20mm Phalanx CIWS
2x SeaRAM raketten tegen luchtdoelen
Sensoren OPS-50 3D luchtwaarschuwingsradar
OPS-28 zeebeeldradar
FCS-3 vuurleidingradar
Navigatieradars
OQQ-23 sonar
Airwing Officieel: 9 helikopters, vanaf 2024 F-35B gevechtstoestellen


Noten
1. Japanse Ministerie van Defensie geraadpleegd 6 augustus 2013




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Ook Kaga vliegkampschip

Eind '21 vliegtuigen op Japans vliegkampschip

Japan wil F-35B voor carrier

Japan overweegt aanschaf F-35B

Izumo escorteert

Izumo in dienst

Izumo proefvaren

Hyuga helikopter carrier
Juan Carlos I carrier
Cavour carrier