Zondagnacht is voor het eerst een foto gedeeld van de Russische kruiser Moskva die afgelopen woensdagavond werd getroffen door twee Oekraïense Neptune kruisvluchtwapens.
De Moskva maakt op de foto duidelijk slagzij naar bakboord. De grootste problemen lijken zich voor te doen onder de opbouw van het schip, daar zijn nog vlammen te zien.
Afgaande op de zichtbare schade op de romp, lijkt het er inderdaad op dat de Neptune's aan bakboordzijde het schip hebben geraakt, in de romp onder de opbouw.
Aan stuurboordzijde van het schip ligt een sleepboot, die nog probeert te blussen.
De rookschade die zichtbaar is op de romp aan bakboordzijde, wijst er op dat de rook niet beperkt is geweest tot de midscheeps en dat de situatie eerder veel ernstiger was. Dat is ook logisch want de Moskva werd rond 2000 uur woensdagavond geraakt. Deze foto is dus op z'n vroegst de volgende ochtend gemaakt, maar misschien nog later.
Een ander beeld, waarschijnlijk iets eerder genomen, toont de hevige rook uit voornamelijk de midscheeps. Ook lijkt een vlam zichtbar in de romp, in wat lijkt op een groot gat.
De Moskva in betere tijden ter vergelijking. (Foto: Russische marine)
De witte canisters voor reddingsvlotten zijn op het moment dat deze foto werd gemaakt, verdwenen. Op beelden van 10 april, toen de Moskva, de haven van Sebastopol verliet, zijn de vlotten wel duidelijk te zien. De kruiser heeft normaliter ruimte voor twaalf reddingsvlotten. Deze hebben op andere Russische marineschepen ruimte voor maximaal twintig personen, en dus een maximumcapaciteit van 240 personen.
'In het diepste geheim' was even uitverkocht, maar de achtste druk is nu leverbaar via onder andere Bol.com.
De Russische persbureaus meldden donderdagochtend dat de bemanning was geëvacueerd. Het is niet zeker of de bemanning van boord is gegaan met reddingsvlotten, al zou dat wel opvallend zijn. Het schip bleef immers nog tot donderdagavond laat drijven. Dat de bemanning van boord is gegaan is wel zeker. Dat roept wel de vraag op hoe de situatie was na impact; wat heeft de damage control-organisatie gedaan of kunnen doen? Of anders gezegd: is men niet te vroeg van boord gegaan? Zeker nu blijkt dat van slecht weer geen sprake was.